انحلال شرکت های سهامی

از زمان انتخاب مدیر تصفیه، وظایف و اختیارات اعضاء هیئت مدیره شرکت خاتمه یافته تلقی می‌شود و مدیر تصفیه نماینده شرکت منحل شده و در حال تصفیه محسوب می‌شود. برای جلوگیری از این مسائل و مشکلات، راهکار منطقی و قانونی ثبت انحلال شرکت است. ۳- اگر مجمع عمومی سالیانه شرکت برای رسیدگی به حساب های هر یک از سالهای مالی شرکت تا ده ماه از تاریخی که اساسنامه شرکت معین کرده است تشکیل نشده باشد. ۱- در صورتی که تا یک سال پس از به ثبت رسیدن شرکت سهامی، هیچ اقدامی جهت انجام موضوع آن شرکت، صورت نگرفته باشد. همچنین برابر مواد ۱۴۳ و بند الف ماده ۲۰ قانون مجازات اسلامی در مواردی که شرکت، مرتکب جرم شده باشد دادگاه می تواند تصمیم به انحلال شرکت بگیرد. در صورتی که مجمع عمومی سالانه برای رسیدگی به حساب های هر یک از سال های مالی تا ده ماه از تاریخی که اساسنامه معین کرده است تشکیل نشده باشد.

  • می توان گفت که اساسنامه شرکت می تواند پیش بینی نماید که در صورت محجور شدن هر یک از شرکاء، شرکت منحل گردد.
  • اگر چه چنین امکانی در مورد 141 مقرر نگردیده ، با این حال به نظر می رسد در وضعیت اخیر نیز چنانچه تا پیش از صدور رای ، موجب انحلال از طریق کاهش سرمایه با افزایش سرمایه به میزان مقرر بر طرف شود ، دیگر موجبی برای ادامه رسیدگی به درخواست انحلال از سوی دادگاه باقی نماند.
  • از طرف دیگر، به دنبال نام شرکت باید در تمام مکاتبات، فاکتورها، آگهی ها و غیره عبارت «شرکت در حال تصفیه» قید گردد تا اشخاص ثالث به راحتی از این مطلع شوند.

بر این اساس، اگر بر اثر زیان‌های وارده حداقل نصف سرمایه از بین برود، مجمع عمومی فوق‌العاده باید تشکیل شود و به کاهش سرمایه شرکت یا انحلال آن رای دهد. در صورتی که هیات مدیره شرکت سهامی، مجمع عمومی فوق‌العاده را برای تشکیل جلسه فوق دعوت نکند یا مجمع مذکور نتواند طبق قانون منعقد شود، هر شخصی که نفعی در این مورد دارد، می‌‌‌تواند انحلال شرکت را از دادگاه بخواهد. هزینه انحلال شرکت سهامی خاص در حوزه اداره ثبت تغییرات ثبت شرکتها شامل هزینه روزنامه رسمی، روزنامه کثیر انتشار، حق ثبت، هزینه تشکیل پرونده الکترونیک و فیزیکی است. اگر امور شما توسط وکیل ثبتی انجام شود، حق الوکاله وکیل نیز وجود خواهد داشت. مدیر یا مدیران تصفیه پس از قبول مسئولیت باید فوراً برای تکمیل اظهارنامه مالیات انحلال شرکت اقدام کنند. این افراد شش ماه فرصت دارند تا تمام امور مالی شرکت منحله را سامان دهند و مالیات تعیین‌شده را پرداخت نمایند.

مجمع عمومی فوق العاده بنابر هر دلیلی و بدون نیاز به توجیه خاصی می تواند اقدام به انحلال شرکت نماید . قبل از اعلام انحلال شرکت و طی نمودن مراحل قانونی و ثبتی شرکت مدیر یا مدیران تصفیه را معرفی می کنند. معمولا شرکت‌ها به دلایلی از قبیل عدم تمدید مدت در شرکت های با مدت محدود ، ورشکستگی ، انقضای شرکت در شرکت هایی که برای مدت محدود و مشخص تشکیل شده بودند ، به حکم دادگاه ، موافقت تمامی شرکا برای انحلال شرکت و ….. یکی از مواردی که در خصوص کسب و کار های مختلف باید توجه ویژه ای به آن کرد انحلال شرکت های سهامی است.

پس از این که شرکت منحل می شود بایستی در تمامی اوراق، آگهی ها و خلاصه هر جایی که نام شرکت می آید، پس از نام شرکت، عبارت ” در حال تصفیه ” قید گردد. پس از پشت سر گذاشتن مراحل اداری که وقت گیر و پر از فراز و نشیب هستند، انحلال شرکت شما به انجام می رسد. حقیقت این است که در صورتی که دانش و تجربه کافی در این زمینه نداشته باشید، ممکن است روند این کار برایتان با اتلاف هزینه، زمان و انرژی همراه باشد. شما می‌توانید کار انحلال شرکت خود را به ثبتیما سپرده و یا از مشاورین حرفه‌ای و خبره این شرکت در این زمینه راهنمایی بگیرید. همچنین می توانید برای ثبت شرکت تعاونی با مشاوران ما در ارتباط باشید. در این مطلب به همه مواردی که لازم است درباره انحلال شرکت بدانید، اشاره کردیم.

مدیر تصفیه شرکت های تضامنی ، نسبی ، مختلط سهامی و مختلط غیرسهامی در صورت انحلال

به عنوان مثال و درک بهتر فرض کنید برای تشکیل شرکت به حداقل دو نفر احتیاج باشد. هم چنین حذف نوع شرکت توسط قانون، انقضای مدت شرکت و ورشکستگی هم از دلایلی است که منجر به این نوع از انحلال می شود. لازم است بدانید که باید میان فرضی که در آن کلیه شرکا قصد از انحلال شرکت را داشته باشند و فرضی که انحلال یک شرکت، تنها خواست یک یا چند نفر از شرکا است، تمایز قائل شد. از آنجا که در شرکتهای اشخاص، شخصیت شریک اهمیت فراوان دارد، فوت، حجر و عجز شریک از پرداخت دیون شخصی اش، ممکن است موجب انحلال شرکت شود. هرگاه برای شرکت مدت معین شده باشد و با انقضای مدت، شرکا به تمدید آن رضایت ندهند، شرکت منحل می شود.

انحلال شرکت از طریق دادگاه

این اظهارنامه معرف میزان بدهی شرکت، در تاریخ درخواستِ انحلال است. هنگامی که شرکت منحل می شود، بر اساس قانون تجارت، افراد مسئول در شرکت موظفند این موضوع را به اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری اطلاع دهند. انحلال شرکت توسط مراجع مربوطه به صورت رسمی اطلاع رسانی می شود و به این فرآیند منحل کردن شرکتها می گوییم. پس از انحلال شرکت با مسئولیت محدود، باید اموال شرکت میان شرکا تقسیم شود، اما چون شرکت قبل از انحلال معاملاتی با دیگران انجام داده و تعهداتی را نیز بر عهده گرفته است و طلب ‌هایی دارد، ابتدا باید به امر تصفیه شرکت پرداخت، سپس در صورتی که سرمایه ‌ای باقی ماند، میان شرکا تقسیم شود.

انحلال شرکت سهامی خاص از طریق دادگاه امکانپذیر است؟

حتی اگر یک نفر از اعضاء یا سهامداران با انحلال شرکت موافقت نکنند ، نمی توانید اقدام به انحلال شرکت کنید . پس از صدور حکم دادگاه تا حداکثر شش ماه به شخص فرصت خواهد داد تا مسائل مربوطه را حل نماید . مواردی مانند عدم تمدید مجمع عمومی ، منقضی شدن زمان شرکت و یا در مواقعی که ضرر هایی که به شرکت وارد شده قابل جبران نباشد و بیش از نیمی از سرمایه شرکت از دست رفته باشد . زمانی که یک شرکت ورشکسته می شود یا به عنوانی توانایی پرداخت وجوه خود را نداشته باشد باید اقدام به تشکیل صورتجلسه انحلال و منحل نمودن شرکت کند . شرکت در مدت تصفیه باید در تمامی سربرگ های خود عنوان در حال تصفیه را قید نماید تا اشخاص ثالث مطلع باشند که شرکت مزبور منحل گشته و در حال تصفیه است. پس از انحلال شرکت، شرکت وارد مرحله تصفیه شده است ، پس از انحلال دیگر شرکت مجاز به انجام فعالیت های خود طبق روال گذشته نیست و فقط می تواند آن دسته از فعالیت هایی را انجام دهد که برای عملیات تصفیه لازم وضروری است .

البته دستورالعمل انحلال شرکت‌های تجاری مبنی بر ثبت رسمی اینجا نیز موضوعیت دارد. بنابراین درج آگهی انحلال در روزنامه رسمی و کثیرالانتشار ضروری است. همچنین مدیر تصفیه باید با رعایت تشریفات قانونی تمام بدهی‌های مجموعه را به طلبکاران پرداخت کند و دارایی‌ها را بین شرکا تقسیم نماید. انحلال در لغت به معنای از میان رفتن و برچیدن یک اداره یا بنگاه است. این اصطلاح به معنای از بین رفتن یک موسسه رسمی یا غیررسمی به کار می رود.

گاهی شرایط ایجاب می کند که این شخصیت حقوقی از بین برود و به اصطلاح منحل شود. در این بخش به این شرایط و نحوه نگرش قانون گذار بدان ها پرداخته خواهد شد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه انحلال شرکت، با مشاورین و وکلای ما تماس حاصل فرمایید. وکلای گروه حقوقی دادگستران نگین عدالت، با سال ها تجربه در زمینه وکلالت در زمینه های مختلف، شما را در جهت موفقیت در پرونده تان راهنمایی و همراهی میکنند. نکته ـ‌ ورشکستگی شرکت ملازمه قانونی با ورشکستگی شرکاء و ورشکستگی بعضی از شرکاء ملازمه قانونی با ورشکستگی شرکت ندارد.

در صورتی که تا یک سال پس از ثبت شرکت هیچ اقدامی برای انجام موضوع شرکت صورت نگرفته باشد و یا به مدت بیش از یک سال فعالیت‌های شرکت متوقف باشد. اگر با شرکت یا موسسه خود فعالیتی ندارید، توصیه اکید ما این است که جهت جلوگیری از ایجاد بدهی مالیاتی و تامین اجتماعی و سایر اشخاص ثالث، شرکت را منحل نمایید. در صورتی که همه سهامداران در مجمع عمومی حضور نداشته اند ثبت برند تجاری و جلسه با حضور اکثریت سهامداران تشکیل شده است. باید اصل روزنامه کثیرالانتشاری که نشان دهنده رعایت تشریفات دعوت از مجمع می باشد را تحویل دهید. وجود اصل صورتجلسه مجمع عمومی که شرکا و مدیر تصفیه ان را امضا نموده اند، ضروری است. در صورتی که شرکت به دلیل ورشکستگی منحل نشده است، می توانید در زمان تصفیه از دادگاه درخواست کنید تا حکم ورشکستگی صادر نماید.

برای این کار باید به سایت اداره دارایی مراجعه کرده و اظهارنامه انحلال شرکت در بندهای 114 و 116 را تکمیل نماید. در این صورت اداره مالیات برای میزان مالیات تصمیم گیری کرده و شرکت منحل شده را ملزم به پرداخت مالیات می نماید. این مبلغ بعد از ارائه اظهارنامه و بعد از بررسی توسط کارشناس رسمی اداره مالیات تعیین می شود و نمی توان مبلغ خاصی را برای آن ذکر نمود. همچنین اگر راجع به مسائل حقوقی ، ثبت شرکت ، ثبت برند ، هزینه ثبت شرکت و … نیاز به راهنمایی دارید با آگاه ثبت در ارتباط باشید.

موارد انحلال شرکت

مواد 139 و 161 قانون تجارت تحت تأثیر قواعد شرکت مدنی، فوت و حجر شریک شرکت تضامنی را موجب انحلال شرکت دانسته است، مگر این که شرکاء و قائم مقام متوفی بر بقای شرکت تراضی کنند. برای کسب اطلاع از هزینه انحلال شرکت تنظیم و ثبت صورتجلسه انحلال شرکت بعد از تکمیل و ارسال فرم و مدارک خواسته شده فوق حتماً با موسسه ثبتی ذهن ناب تماس حاصل فرمائید تا تفاوت را احساس کنید. تا خاتمه امر تصفیه، شرکت برای انجام امور مربوط به تصفیه باقی خواهد ماند و مدیران تصفیه موظفند امور جاری، تعهدات و وصول مطالبات و تقسیم دارایی شرکت را خاتمه بدهند و هرگاه برای اجرای تعهدات شرکت معاملات جدیدی لازم شود مدیران تصفیه مسئول انجام آن می باشند. مدیرتصفیه باید طی آگهی که سه مرتبه و هر مرتبه به فاصله یک ماه در روزنامه رسمی و کثیرالانتشار شرکت منتشر می کند و شروع تصفیه را اعلان و بستانکاران را دعوت نماید.

لکن تا این تاریخ هیچ اقدام عملی از سوی شرکت و اشخاص ذکر شده انجام نپذیرفته است. سپس می توانید در بخش تنظیم دادخواست اینترنتی ، پس از تکمیل فرم ارائه شده در سایت و قرار دادن شرح دادخواستی که می توانید ثبت شرکت در تهران از نمونه دادخواست یافت شده در مرحله قبل بهره گرفته و دادخواست خود را پرینت و به دفتر خدمات قضایی ارائه دهید. زمانی که اختلاف نظر در مورد تقسیم بین شركا حل مساله با دادگاه دارای صلاحیت است.

فتوکپی شناسنامه و کارت ملی مدیر یا مدیران تصفیه در صورتی که خارج از سهامداران باشد ضمیمه صورتجلسه شود. در صورتی که مجمع عمومی سالانه برای رسیدگی به حساب‌های هر سال مالی، تا 10 ماه از تاریخی که اساسنامه معین کرده است، تشکیل نشده باشد. در صورتی که مجمع عمومی سالانه برای رسیدگی به حساب‌های هر یک از سال‌های مالی تا 10 ماه از تاریخی که اساسنامه معین کرده است‌، تشکیل نشده باشد. وظیفه کلی مدیر تصفیه این است که اموال و مطالبات شرکت را جمع آوری و تبدیل به نقد کند، بدهی‌های شرکت را به طلبکاران آن بپردازد و باقی مانده دارایی شرکت را میان شرکا تقسیم کند. نکته ـ در هر مورد که اشخاصی غیر از مدیران شرکت برای تصفیه معین شوند، اسامی آن ها باید در اداره ثبت اسناد، ثبت و اعلان گردد.