انواع شرکت های سهامی و تفاوت میان آن ها

اين گواهينامه در حكم سهم است ولي در هر حال ظرف مدت يك سال پس از پرداخت تمامي مبلغ اسمي سهم بايد ورقه سهم‌صادر و به صاحب سهم تسليم و گواهينامه موقت سهم مسترد و ابطال گردد. 6 – ميزان تعهد هر يك از مؤسسين و مبلغي كه پرداخت كرده‌اند با تعيين شماره حساب و نام بانكي كه وجوه پرداختي در آن واريز شده است. در‌مورد آورده غير نقد تعيين اوصاف و مشخصات و ارزش آن به نحوي كه بتوان از كم و كيف آورده غير نقد اطلاع حاصل نمود. « در اسم شرکت باید عبارت (با مسئولیت محدود) قید شود و الا آن شرکت در مقابل اشخاص ثالث شرکت تضامنی محسوب و تابع مقررات آن خواهد بود».

  • اما با این وجود هنوز هم برخی از نیازهای اجتماعی در موضوع شرکت های مدنی دیده می شود.
  • در ادامه به بررسی چند نمونه از مواردی که باعث انحلال این نوع از شرکت‌های تجاری می‌شوند، می‌پردازیم.
  • مسئولیت محدود کفایت می کند و در حالتی که شرکت تان را بخواهید به صورت مسئولیت محدود ثبت نمایید نیاز به 2 نفر جهت تاسیس شرکت دارید که دارای بودن مدرک تحصیلی ضروری نمی باشد.
  • برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد شرکت‌های سهامی مقاله ی “تفاوت شرکت‌های سهامی عام و شرکت‌های سهامی خاص” را مطالعه نمایید.

در نتیجه با ثبت شرکت میزان جذب مشتری، فروش محصولات، سوددهی و قدرت رقابت شما بسیار بیشتر می‌شود. مفهوم ثبت شرکت در میان اعضا نیز هنگام تقسیم سود و انتقال مدیریت بسیار اهمیت پیدا می‌کند. حضور در پروژه‌های بزرگ و بستن قراردادهای مهم فقط با طی کردن روند قانونی تاسیس شرکت امکان‌پذیر خواهد شد. در شرکت با مسئولیت محدود سهم شرکا را سهم الشرکه می نامند و دقیقا به اندازه سرمایه اسمی هر فرد در شرکت است و نیازی نیست بیش از آن و یا از دارایی های شخصی برای جبران دیون شرکت استفاده نماید این هم زمانی که شرکت سرمایه لازم را برای پرداخت دیون نداشته باشد. یکی دیگر از ثبت شرکت‌های تجاری، شرکت‌های مختلط سهامی هستند.

اردبیل میزبان هشتمین سفر دولت

‌ماده fifty five – انتشار اوراق قرضه ممكن نيست مگر وقتي كه كليه سرمايه ثبت شده شركت تأديه شده و دو سال تمام از تاريخ ثبت شركت گذشته و دو‌ترازنامه آن به تصويب مجمع عمومي رسيده باشد. ماده 43 – هرگاه شركت بخواهد به موجب مقررات اساسنامه يا بنا به تصميم مجمع عمومي فوق‌العاده سهامداران خود سهام بي‌نام شركت را به‌سهام بانام و يا آن كه سهام بانام را به سهام بي‌نام تبديل نمايد بايد بر طبق مواد زير عمل كند. ‌ماده 37 – دارندگان سهام مذكور در ماده 35 حق حضور و رأي در مجامع عمومي صاحبان سهام شركت را نخواهند داشت و در احتساب حد نصاب‌تشكيل مجامع عمومي تعداد اين گونه سهام از كل تعداد سهام شركت كسر خواهد شد. به علاوه حق دريافت سود قابل تقسيم و حق رجحان در خريد‌سهام جديد شركت و هم چنين حق دريافت اندوخته قابل تقسيم نسبت به اين گونه سهام معلق خواهد ماند. ‌ماده 34 – كسي كه تعهد ابتياع سهمي را نموده مسئول پرداخت تمام مبلغ اسمي آن مي‌باشد و در صورتي كه قبل از تأديه تمام مبلغ اسمي سهم آن‌را به ديگري انتقال دهد بعد از انتقال سهم دارنده سهم مسئول پرداخت بقيه مبلغ اسمي آن خواهد بود. 4 – تعداد سهامي كه مورد تعهد واقع مي‌شود و مبلغ اسمي آن و هم چنين مبلغي كه از آن بابت نقداً در موقع پذيره‌نويسي بايد پرداخت شود.

شرکت تجاری و مدنی

اگر شما هم قصد راه‌اندازی شرکت دارید، بهتر است قبل از انجام هر کار با یک سری مفاهیم و قوانین اولیه در این زمینه آشنا شوید تا در آینده به مشکلی برخورد نکنید. بر طبق قانون در شرکت های تضامنی باید حداقل نام یکی از شرکا در اسم شرکت وجود داشته باشد و در صورت عدم وجود نام سایر شرکا باید از کلمات و عباراتی نظیر و شرکاء استفاده نمود. در شرکتهاي سرمايه به ويژه سهامي عام سهامداران از چند و چون اداره شرکت مطلع نیستند و دخالت چندانی در امور داخلی شرکت ندارند . در حالي که در شرکتهای اشخاص همانطور که از اسمش مشخص است ، اشخاص یا اعضای شرکت یا شرکا حضور پررنگتری در اداره امور شرکت دارند.

بنابراین هر فرد یا شریک که به سهامدار در شرکت های سهامی شناخته می شود در این شرکت ها به اندازه سهام خود در شرکت مسئولیت دارد. سهام قابل افت و رشد است و باید در هر زمان میزان اعتبار سهام مشخص شود تا مسئولیت شرکا بر اساس آن تعیین شود. یکی دیگر از دلایل محبوبیت شرکت های با مسئولیت محدود این است که سرمایه ثبتی آن اظهاری است. اظهاری بودن یعنی این که زمانی که شما اقدام به ثبت شرکت با مسئولیت محدود می کنید نیازی ندارید تا مبلغی را به حساب شرکت خود واریز نمائید و تنها اظهار می کنید که سرمایه شرکتتان چقدر است. شرکتی است که برای انجام امور تجاری تحت نام مخصوصی بین 1 یا چند نفر شریک ضامن و 1 یا چند نفر شریک با مسئولیت محدود بدون انتشار سهام تشکیل می شود. شرکتی است که تحت نام مخصوصی جهت انجام امور تجاری بین 2 یا چند نفر با مسئولیت تضامنی تشکیل می شود به طوری که اگر دارایی شرکت برای ادای قروض و تعهدات شرکت کافی نباشد هریک از اعضای شرکت به تنهایی مسئول پرداخت تمام قروض و تعهدات شرکت در مقابل افراد ثالث است.