حداقل سرمایه در شرکت تعاونی

همچنین رشته تعاون و رفاه در دانشگاه‌های کشور دانشجو می‌پذیرد. هیئت موسس همچنین باید نحوه مشارکت سازمان های دولتی و یا وزارت خانه ها ویا بانک ها را تعیین کنند. افرادی که شرایط مورد نظر شرکت تعاونی را دارند انتخاب نمایند. شرکت‌هایی که غالب فعالیتشان در امور مربوط به تهیه و توزیع کالا و مسکن و خدمات و سایر نیازمندی‌های اعضاء است. شرکت‌های که فعالیتشان در امور تولیدی است مثل کشاورزی، دامداری، دامپروری، پرورش وصیدماهی، شیلات، صنعت، معدن، عمران، روستایی و عشایری.

همچنین شرکتهای تعاونی با بیش از 500 عضو و اتحادیه‌هایی که تعداد اعضاء تعاونیهای عضو آنها مجموعاً بیش از 2000 عضو باشد، «تعاونی بزرگ» محسوب می‌شوند. اختیارات مدیر شرکت در اساسنامه ذکر می‌شود و اگر شرکت با سهل‌انگاری ناشی از عمل مدیر متضرر شود او مسئول خواهد بود. دولت و کلیه سازمان های وابسته مکلفند در اجرای طرح ها و پروژه های خود در شرایط مساوی اولویت را به بخش تعاونی بدهند. بازرس تعاونی نباید با هیچ‌کدام از اعضای هیئت مدیره نسبت فامیلی داشته باشد.

  • ماده5- سهم اعضاء درتأمین سرمایه تعاونی برابر است مگر اینکه مجمع عمومی تصویب نماید که برخی از اعضاء سهم بیشتری خریداری نمایند.
  • امروزه ثبت یک شرکت یا مؤسسه، برای انجام هرگونه فعالیت و کار تجاری یک ضرورت است.
  • اگر کسی به نظر من پاسخ داد، از طریق ایمیل به من اطلاع دهید.
  • عضویت در تعاونی خاص برای گروهی مشخص مانند کارگران، دانشجویان، کشاورزان، پزشکان،زنان و به طور کلی اعضای هر صنف مشخص می‌باشد.
  • ماده ۴۸ قانون مالیات‌های مستقیم، سهام شرکت‌های تعاونی مشمول حق تمبر نخواهد بود.
  • فعالیت های این شرکت ها به صورتی است که تهیه و توزیع کالا ، مسکن و سایر نیازهای شرکت را بر عهده داشته باشند .

اعضاء هیئت موسس باید مدرک تحصیلی یا تجربی مرتبط با طرح پیشنهادی خود داشته باشند و آن را ارائه دهند. ارائه تمامی مشخصات سهامداران و اعضای شرکت تعاونی و همچنین هیئت مدیره، شامل اطلاعات شخصی و نشانی. هر گونه بهره‌گیری از مطالب مجله فرادرس به معنی پذیرش شرایط استفاده از آن بوده و کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب، تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است. شما هم با پیوستن به جمع بزرگ و بالغ بر ۶۰۰ هزار نفری دانشجویان و دانش‌آموزان فرادرس و با بهره‌گیری از آموزش‌های آن، می‌توانید تجربه‌ای متفاوت از علم و مهارت‌آموزی داشته باشید. شاید بهتر باشد، فعالیت‌های واگذارشده دولتی به بخش تعاونی باتوجه به تمایل و توان این بخش صورت بگیرد و الگوهای تخفیف مالیاتی در راستای حمایت دولت به صورتی نباشد که این شرکت‌ها ضعیف بمانند. همچنین،‌ نظارت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر این شرکت‌ها افزایش یابد.

کار عمده روزنامه رسمی عبارت است از انتشار قوانین و مقررات رسمی کشور، برخی آگهی‌های مربوط به شرکت‌ها و همچنین ثبت اختراعات، طرح‌های صنعتی و علامت‌های تجاری. مهم‌ترین نکات و مراحل ثبت تغییرات شرکت تعاونی، موضوع اصلی این مطلب بود. هر چند سعی شد تا حد ممکن به این موضوع پرداخته شود، اما نباید فراموش کرد ثبت شرکت، اقدامات اساسی پس از ثبت و همچنین ثبت تغییرات در شرکت تعاونی حاوی نکات متعددی است که ممکن است در هر مورد اهمیت پیدا کنند. هزینه حق ثبت که در حقیقت همان هزینه ابطال فیش سرمایه است، طبق تعرفه‌های اداره‌ی ثبت شرکت ها محاسبه می‌شود. برای حداقل سرمایه که صد هزار تومان است مقداری است که با افزایش سرمایه به صورت تصاعدی افزایش پیدا می‌کند.

۳-سهام شرکت تعاونی با نام و غیر قابل تقسیم است و بهای آن باید نقداَ پرداخت شود. میزان سرمایه گذاری شرکت بایستی به صورت دقیق و واضح ذکر شود، هم چنین چگونگی جذب سرمایه از شرکت های دولتی و خصوصی نیز حتما آورده شود. این دعوتنامه بایستی طی حداکثر ۳۰ روز کاری و پس از تشکیل اولین جلسه مجمع عمومی عادی، توسط هیئت موسس سازمان صادر گردد.

امکان ثبت شرکتهای تعاونی به شکل غیرحضوری

اما برای ثبت شرکت در تهران، بایستی مجوز قانونی تشکیل تعاونی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اخذ شود. در این نوع شرکت ها عضویت تنها برای گروهی خاص مجاز بوده که این گروه می تواند کارگران، کارمندان یا دانشجویان باشند. لازم به ذکر است که این نوع تعاونی ها معمولاً در ادارات دیده می شوند و توسط اعضاء مشخص مانند دانشجویان، کارمندان، کارگران یا … تشکیل می شود. و حتی یکی از روسای اداره مزبور اعلام می‌داشت شرکت تعاونی باید یا شرکت تعاونی تولید باشد یا شرکت تعاونی مصرف و در عین حال یک شرکت تعاونی نمی‌تواند هم شرکت تعاونی تولید باشد هم مصرف. تعداد اعضا شرکت تعاونی حداقل باید 7 نفر باشد اما محدودیت دیگری ندارد شرکت های تعاونی با بیش از 500 عضو و اتحادیه‌هایی که تعداد اعضاء تعاونی‌های عضو آن‌ها در مجموع بیش از 2000 عضو باشد، «تعاونی بزرگ» نامیده می‌شوند.

ثبت کدام تغییرات در شرکت تعاونی ضروری است؟

شرکت‌های تعاونی تولیدی مانند دامداران، کشاورزان، پرورش دهندگان زنبور عسل یا صاحبان صنایع و هر گروهی دیگر که در رده تولیدی نام برده شده‌اند، در صورت تشکیل تعاونی برای تأمین نیازهای خود از نوع تعاونیهای توزیعی (تأمین‌کننده نیاز تولیدکنندگان) محسوب می‌شوند. اداره تعاون در هر شهرستان دارای مرکزی است که برای دریافت مجوز ثبت تعاونی باید به مرکز نزدیک به اداره ثبتی شرکت مراجعه کنید. مدیر عامل شرکت تعاونی باید حداقل چند سال در شرکت دیگری از اعضاء هیئت مدیره بوده باشد. 5- موسسان تعاونی باید با قوانین و مقررات تعاونی ها آشنایی داشته باشند در صورت نیاز باید در کلاس های آموزشی یک روزه که اداره کل تعاون استان دایر می کند، شرکت کنند.

لازم است بدانید که طی کردن مراحل ثبت توسط خود متقاضیان امکان‌پذیر خواهد بود. با وجود این بسیاری از افراد زمان کافی برای انجام مراحل اداری و قانونی این کار را ندارند و یا از علاقه و اطلاعات کافی، برای طی کردن این مراحل برخوردار نیستند. مجمع عمومی فوق العاده بنا به تقاضای كتبی حداقل یك سوم اعضای تعاونی و یا اكثریت مطلق اعضا هیئت مدیره و یا بازرس و یا بازرسان با حضور حداقل دو سوم اعضا كل مجمع تشكیل می شود. در تعاونی های دارای بیش از پانصد نفر عضو در صورتی كه بار اول مجمع با دو سوم اعضا تشكیل نشود بار دوم با نصف به علاوه یك رسمیت خواهد داشت .

در این مرحله هیأت مؤسس پس از اخذ موافقت‌نامه تشکیل از داوطلبان عضویت در هیأت مدیره و بازرسی ثبت نام به عمل آورده و شرایط آنها را بررسی نماید. ۱۱- هئیت مدیره در اولین جلسه خود رئیس، نایب رئیس، منشی، مدیر عامل و صاحبان امضای مجاز را انتخاب و به یکی از اعضای هیئت مدیره یا مدیر عامل با حق توکیل به غیر وکالت می‌دهد تا تشریفات قانونی ثت تعاونی را انجام دهد. (جهت ثبت شرکت تعاونی ضروری می باشد که از جانب وزارت تعاون “مجوز ثبت”صادر گردد). یادآوری می شود که پس از آنکه وزارت تعاون طرح توجیهی را پذیرفت ؛ هرگونه تغییر در آن باید با مجوز آن وزارت انجام گیرد. حتما باید این نکته را در نظر داشته باشید که در تابلوها و سربرگ‌های شرکت های تعاونی عنوان «تعاونی» باید به طور خوانا ذکر شود. پس از تشکیل مجمع اساسنامه شرکت تعاونی تصویب شده و هیات مدیره و بازرسان انتخاب می‌شوند.

برای واحدهای صنفی شهرستانها و برای هر واحد کارمندی و کارگری فقط یک شرکت تعاونی در هر موضوع فعالیت تشکیل می‌شود. صورتجلسات مجامع عمومی فوق العاده تعاونی هایی كه با هم ادغام شده اند به همراه مدارك مربوطه حداكثر ظرف مدت دو هفته جهت ثبت به اداره ثبت شركتها تسلیم شده و خلاصه تصمیمات نیز به اطلاع كلیه اعضا و بستانكاران می رسد . تمام فرایند ثبت شرکت در سامانه اینترنتی آسان‌ثبت به صورت آنلاین و بدون مراجعه حضوری است. در شرکت‌های تعاونی ممکن است اعضا سرمایه‌های یکسانی نداشته باشند، اما در تصمیم‌گیری‌ها هر یک از آنها یک رای با ارزش برابر دارند. در واقع، اتکای این مجموعه‌ها به مشارکت اعضایش است، نه به میزان سرمایۀ آنها.

با این حال همواره مشکلات عدیده ای پیش روی متقاضیان تشکیل تعاونی وجود داشته است که از جمله آنها عدم دسترسی به اطلاعات لازم ‚ موثر وکاربردی از مراحل مختلف تشکیل تعاونی و نحوه انجام فرآیندآن بوده است . در این رابطه ترویج تعاون همواره سعی داشته است تا با ارائه روش ها و راهنمایی های مناسب در این مسیر گام بردارد . [newline]ما در این مقاله می خواهیم درباره ثبت شرکت تعاونی در تهران مطالبی را ارائه نماییم تا انتهای مقاله همراه ما باشید. پس در این نوع شرکت ها سهام فقط به افراد خاصی که مشخص شده اند، عرضه می شود.