سهام با نام بهتر است یا سهام بی نام؟ تفاوت های این دو نوع سهام در چیست؟

مثلاَ شرکت برای سازماندهی بهتر سهام داران خود و شناسایی آن ها و جلوگیری از تحصیل غیرقانونی، سهام بی نام را به سهام بانام تبدیل می کند. یا اینکه برای نقل و انتقال راحت تر، سهام بانام را به بی نام تبدیل می کند. شرکت هایی که مؤسسین آنها قسمتی از سرمایه شرکت را از طریق فروش سهام به مردم تأمین میکنند. سهام بی نام نوعی از سهام است که در وجه حامل صادر ثبت برند می گردد و دارنده آن مالک آن به حساب می آید و نام صاحب سهام در برگه های صادره ذکر نمی شود. برای نقل و انتقال این گونه سهام نیازی به انجام امور اداری خاصی نیست و تنها انتقال ّبرگه ها و سپردن به شخص دیگر کفایت می کند. در مجموع کل سهم های افراد سرمایه شرکت را تشکیل می دهد که می تواند پس از انحلال شرکت به صورت مبلغ اسمی هر تعداد سهام مطالبه شود.

برای تشکیل شرکت سهامی خاص تشریفات پذیره نویسی لازم نیست (تشریفات پذیره نویسی عموما برای جذب سرمایه و توسط شرکت های سهامی عام انجام می شوند)، برگه تعهد در این مورد وجود ندارد و تشکیل مجمع عمومی موسسین شرکت اختیاری است. فقط تصویر شناسنامه و کارت ملی اعضا و در طی مراحل ثبت باید میزان سهام هر کدام از اعضا، کد پستی محل شرکت، حق امضا اوراق و .. مشخص شود که طی فرم ثبت شرکت سهامی خاص این اطلاعات در طی مراحل از شما دریافت می گردد. مقنن در ماده32 لایحه اصلاحی قانون تجارت 1347، برای سهم شرطی مقرر داشته که به موجب آن مبلغ اسمی هر سهم و همچنین قطعات سهام در صورت تجزیه باید متساوی باشد . بنابراین نمی توان برای سهام متعدد ، قیمتهای اسمی گوناگون مقرر نمود . همچنین مبلغ سهام باید سرر است تعیین شده و به صورت اعشاری نباشد .

سهام با نام چیست

درود و وقت خوش.با تشکر از مطالب.میخوام بدونم ثبت شرکت در کشور هدف صادرات بهتره یا در کشور صادر کننده؟مورد دیگه هم اینکه میخوام در زمینه چوب کار کنم.میشه منیعی معرفی کنید تا اگر قوانین و شرایط خاصی داره مطلع بشم. لطفا با دفتر تماس حاصل نمایید یا شماره همراه خود را ارسال نموده تا کارشناسان با شما تماس حاصل نمایند. قصد دارم به اتفاق دو تا از بستگان یک واحد گاوداری تاسیس کنیم آیا توصیه شما ثبت شرکت است و دیگر اینکه چه نوع شرکتی رو توصیه میکنید که البته بتوان از تسهیلات دولتی نیز استفاده نمود . شعبه یکی از واحدهای یک شرکت است که می تواند فروشها و خدمات خود را در منطقه ای که ممکن است فاصله زیادی با مرکز اصلی شرکت داشته باشد، گسترش دهد. حدود و اختیارات و میزان استقلال یک شعبه با موافقت شرکت مادر تعیین می شود و مسئولیت حقوقی شعبه بر عهده شرکت اصلی (مادر) خواهد بود. در آخر لازم به ذکر است که استعلام، ارزیابی و بررسی اطلاعات شما و تخمین هزینه ثبتی شرکت تان کاملا رایگان انجام خواهد شد و هیچ هزینه های در این مورد از شما دریافت نخواهد شد.

دفتر وکالت نادری

به همین دلیل گواهی سهام با نام در حکم سهام بی نام است و طبق ماده forty eight قانون مالیاتهای مستقیم سال 66، از منظر مالیاتی شامل مقررات سهام بی نام خواهد بود. احدی از سهامداران یا اعضای هیئت مدیره، با حق توکیل به غیر یا وکیل رسمی شرکت وکالت داده می شود ضمن مراجعه به اداره ثبت شرکت ها نسبت به ثبت صورت جلسه و پرداخت حق الثبت و امضای دفاتر ثبت اقدام نماید. سهامداران شرکت های سهامی موظف اند حداکثر ظرف پنج سال نسبت به پرداخت مابقی مبلغی که در تعهد سهامداران است اقدام نمایند و گواهی بانکی آن را به همراه صورتجلسه پرداخت سرمایه تعهدی تسلیم اداره ثبت شرکتها نمایند. همان طور که اشاره شد، در سهم بانام ، اسم و مشخصات صاحب سهم روی ورقه سهم قید می گردد. افزون برآن ، نام و مشخصات صاحب سهم در دفتری که به نام ” دفتر ثبت سهام ” نزد شرکت موجود است ، به همراه شماره سهم نوشته می شود.چنانچه می خواهید شرکتی ثبت کنید که نیاز به رابطه ی مداوم با سهام داران دارد ، بهتر است سهام خود را بانام قرار دهید.

زمانی که شرکت بخواهد به جهت مصالح اقتصادی، شرکاء خود را بشناسد، می تواند سهام بی نام را که معلوم نیست در دست چه اشخاصی است به سهام بانام تبدیل کند. چون این قبیل سهام در دست اشخاص متفرقه بوده و شرکت از هویت و محل اقامت آن ها اطلاع ندارد. قانون تشریفات و مهلت بیشتری به جهت آن قائل شده است ثبت تغییرات شرکت تا حقی از کسی ضایع نشود. دلیل اختصاص سهام ممتاز ممکن است مواردی همچون دانش شخص مورد نظر، تخصص خاص و ویژه در اموری همچون تجارت، داشتن اعتبار و روابط خاص، داشتن فکر و ایده ای ناب و اختراع و مواردی از این دست باشد. انحلال شرکت سهامی شرح و تحلیل ماده ۴ قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی…

شیوه تصمیم گیری در این شرکت ساده و سریع است و رای اکثریت کسانی که بیشترین سرمایه را گذاشته اند ملاک است . مجددا مدارک به بخش ثبت دفاتر برای انجام ادامه مراحل اداری تحویل می شود. هر سیلاب از نام شرکت به طور مستقل دارای معنا باشد و این موضوع در لغت نامه دهخدا به صورت مستند موجود باشد. یکی دیگر از مزیت های سهام با نام این است که در صورت دزدیده شدن یا گم شدن برگه ی سهام شخص می تواند ادعای خود را مبنی بر اینکه این سهام متعلق به او است را ثابت کند .

اتتخاب نام شرکت نیز کمی قلق خاص خود را دارد چون نام شرکت شما می بایست توسط اداره ثبت شرکت ها تایید گردد، اداره ثبت شرکتها نام درخواستی شما را به بقیه شرکت های موجود بررسی می کند که نام مشابه شرکت دیگری را انتخاب نکرده باشید. ولی فرمی را در صفحه اصلی سایت برای شما قرار داده ایم که می توانید نام های خود را در آن وارد کنید تا کارشناسان استعلام نام پس از بررسی نام های پیشنهادی به شما اعلام کنند که نام های مد نظر شما قابل ثبت است یا خیر. دوست عزیز، در تمامی موارد حقوقی شرکتها، قانون تجارت مدیر عامل را طبق شرایطی که در اساسنامه ذکر شده به صورت تضامن و سهام پاسخگو می داند، در این مورد با موسسه تماس بگیرید. شرکت سهامی خاص مجاز به فعالیت در امور مختلف است اما بیشتر در ردیف شرکت­ های بازرگانی و تجاری قرار می­ گیرد، چه موضوع فعالیت آن تجاری باشد و چه غیر تجاری. بی‎نام با قبض و اقباض انجام می‎شود و نیاز به انجام تشریفات به‎خصوصی ندارد.

  • دوم عملی کردن تبدیل سهام ( که در این مرحله باید تشریفات قانونی ذکر شده در مواد 44 و 47 لایحه اصلاحی قانون تجارت، رعایت بشه).
  • بلافاصله بعد از ثبت، اطلاعات شرکت شما از طرف اداره ثبت شرکتها به صورت آنلاین و برخط به سازمان تامین اجتماعی و اداره مالیات ارسال می گردد.
  • در شرکت های سهامی گاهی سهام آنها تماماً بی نام و گاهی کلاً با نام و بعضی اوقات قسمتی از سهام با نام و بقیه بی نام است و این موضوع به سیاست اقتصادی شرکت ارتباط دارد، سهام با نام را اغلب اشخاصی تهیه می‌کنند که کمتر قصد انتقال سهام را دارند.
  • دلیل این امر آن است که سهام شرکت متعلق به صاحبان آن یعنی سهامداران است.

شرکتی که صد در صد سهام آن بی نام است، نیاز به داشتن دفتر ثبت سهام ندارد و در هر مجمعی، ارائه کننده سهام بی نام ، دارنده و مالک آن شناخته شده و بر همان مبنا نیز لیست حاضران در جلسه تنظیم می شود. مطابق ماده ۴۰ لایحه اصلاحی قانون تجارت، نقل و انتقال سهام بانام، باید در دفتر سهام شرکت به ثبت برسد و انتقال دهنده یا وکیل یا نماینده قانونی او باید انتقال را در دفتر انتقال سهام امضاء کند. با توجه به تعریفی که ماده ۲۴ لایحه اصلاحی قانون تجارت از سهام ارائه نموده است، باید بگوئیم سهم قسمتی از سرمایه شرکت سهامی (اعم از سهامی خاص و سهامی عام) است که مشخص کننده میزان مشارکت و تعهدات و منافع صاحب آن در شرکت سهامی است و ورقه سهم، سند قابل معامله ای است که نماینده تعداد سهامی است که صاحب آن در شرکت سهامی دارد. انواع سهام شرکت سهامی, سهم قسمتی از سرمایه شرکت سهامی خاص است که مشخص کننده میزان مشارکت و تعهدات و منافع صاحب آن در شرکت سهامی است و ورقه سهم، سند قابل معامله ای است که نماینده تعداد سهامی است که صاحب آن در شرکت سهامی دارد. به همین خاطر است که در شرکت سهامی خاص به سهامداران شرکت، «سهامدار» گفته می شود و در شرکت هایی مانند شرکت بامسئولیت محدود، تعاونی، تضامنی و غیره به شرکاء شرکت، «صاحبان سهم الشرکه» گفته می شود.

تبدیل سهام بانام به بی نام و برعکس

لذا مندرجات و مفادی که در سهام قید میگردد در ورقه قرضه نیز ذکر میشود. ولیکن بجای کلمه “سهم” از کلمه “برگ قرضه” استفاده شده و روی آن نوشته میشود. از جمله فواید برگ قرضه میتوان به این نکته اشاره نمود که صاحبان اوراق قرضه اطمینان دارند که در پایان سال، سود معینی در مقابل قرضی که به شرکت داده اند، دریافت مینمایند. همچنین هر زمان که احتیاج داشته باشند میتوانند آنها را در بازار سهام به سهولت و آسانی به فروش برسانند. صدور اوراق قرضه در شرکت های سهامی در حقوق تجارت ایران پیش بینی نشده است. ولیکن مقررات مخصوص به صدور برگ قرضه برای دولت در نظر گرفته شده است.

شرکت تعاونی تولید و مصرف

در شرکت های سهامی عامی که در بورس اوراق بهادار پذیرفته شدن، معمولا سهام ممتاز وجود نداره و قالبا سهام شرکت های سهامی عام بانام و عادی است. به همراه مدارک مورد نیاز جهت تغییرات مد نظر که در مطالب فوق ذکر شده است برای موسسه ثبتی ذهن ناب توسط ایمیل یا فایل ضمیمه زیر ارسال کنید تا در سریعترین زمان و بهترین کیفیت تغییرات شرکت سهامی شما به ثبت برسد. سهام وثیقه که به نام سهام وثیقه مدیران نیز شناخته می شود، صرفاً در مورد اعضاء هیات مدیره شرکت های سهامی وجود دارد. هیات مدیره شرکت های سهامی صرفاً باید از بین سهامداران شرکت انتخاب شوند و به منظور وجود تضمینی برای جبران ثبت شرکت در تهران خساراتی که ممکن است از سوء مدیریت و تقصیرات مدیران شرکت وارد شود، در نظر گرفته می شود. در شرکت های سهامی عام که در بورس پذیرفته شده اند، معمولاً سهام ممتاز وجود ندارد و بیشتر سهام شرکت های سهامی عام پذیرفته شده در بورس از نوع سهام بانام و عادی است. مزیت سهم بی‌نام در سرعت انتقال و وجود راه گریز از هزینه‌های قانونی نقل و انتقال قرارداد‌های قهری مثل ارث و امکان وثیقه‌گذاری آسان است.درباره مزیت سهم بانام نیز باید گفت که در هنگام به سرقت رفتن یا مفقود شدن یا جعل، امکان ادعا درخصوص آن آسانتر است همچنین سهامداران این نوع سهام را با سهولت بیشتری می‌توان کنترل کرد.