اساسنامه شرکت های سهامی خاص

تبصره می باشد که در جلسه مورخ ………… مؤسسان شرکت، مجمع عمومی مؤسس به تصویب رسیده است. مادام که تمامی مبلغ اسمی هر سهم پرداخت نشده صدور ورقه سهم بی نام یا گواهینامه موقت بی نام ممنوع است. به تعهد کننده این گونه سهام گواهینامه موقت با نام داده خواهد شد.

تمامی مدارک مورد نیازی که در بخش قبل به آنها اشاره کردیم را فراهم کنید و توجه کنید که هیچ مدرکی از قلم نیفتاده باشد زیرا فرایند ثبت شرکت را دچار چالش می‌کند. میزان سرمایه شرکت هرچقدر که باشد سهامداران باید 35 درصد مبلغ تعهد شده را به یک حساب بانکی واریز کنند. صورت دارایی شرکت در موقع تسلیم مدارک به مرجع ثبت شرکت ها،که متضمن تقویم کلیه ی اموال منقول و غیر منقول شرکت بوده و به تایید کارشناس رسمی وزارت دادگستری رسیده باشد. صورتجلسه ی مجمع عمومی فوق العاده که تبدیل شرکت را تصویب نموده است. در قانون تجارت و لایحه ی قانونی،قاعده ای کلی که دلالت بر جواز تبدیل انواع شرکت ها به یکدیگر باشد وجود ندارد،اما احکام خاصی در این زمینه موجود است. ۴- هیئت مدیره اختیار دریافت وام و تحصیل اعتبار از بانک‌­ها یا موسسات مختلف را دارد و تعیین میزان وجه و شرایط دریافت و پرداخت سود نیز بر عهده هیئت مدیره است.

قوانین شرکت سهامی خاص

بر طبق نظریه حقوقی شماره ۵۱۵۶ /۷ مورخ ۱۳/۷/۱۳۶۷ تعداد اعضای هیات هیات مدیره نمی تواند کمتر از ۳ نفر باشد . حق الزحمه بازرس اصلی و بازرس علی البدل را مجمع عمومی عادی تعیین می نماید و تا اتخاذ تصمیم مجدد به همان میزان باقی خواهد ماند. هیأت مدیره در مواقعی که خود به طور هفتگی یا ماهیانه معین می کند و یا به دعوت کتبی رئیس و یا نایب رئیس و یا دیگر اعضاء هیأت مدیره یا به دعوت مدیرعامل درهر موقع که ضرورت ایجاد کند تشکیل جلسه خواهد داد. چنانچه تاریخ تشکیل جلسه بعدی در صورت جلسه تعیین و ذکر گردد در این صورت ارسال دعوت نامه برای اعضایی که در جلسه مذکور حضور داشته اند ضروری نخواهد بود.

ثبت بین المللی

نام و مشخصات و حدود اختیارات مدیر عامل باید با ارسال نسخه ای از صورتجلسه هیئت مدیره به اداره ثبت شرکت ها اعلام و پس از ثبت ، در روزنامه رسمی آگهی شود. در شرکت های سهامی خاص تشکیل مجمع عمومی موسس الزامی نیست لیکن جلب نظر کارشناس مذکور در ماده 176 این قاننون ضروری است و نمی توان آورده های غیرنقد را به مبلغی بیش از ارزیابی کارشناس قبول نمود. حداقل افراد مورد نیاز برای ثبت شرکت سهامی خاص شامل 3 ثبت برند نفر سهامدار و 2 نفر بازرس می باشد.

شرکت ها از لحاظ سهامی به دو دسته شرکت سهامی عام و شرکت سهامی خاص تقسیم می شوند که ثبت و نحوه کار هر یک متفاوت می باشد. شرکت های سهامی خاص نمی توانند سهام خود را برای پذیره نویسی یا فروش در بورس اوراق بهادار یا توسط بانک ها عرضه نمایند و یا به انتشار آگهی و اطلاعیه و یا هر نوع اقدام تبلیغاتی برای فروش سهام خود مبادرت کنند مگر این که از مقررات مربوط به شرکت های سهامی عام تبعیت نمایند. شرکت های سهامی عام و خاص از جمله شرکت های سرمایه محسوب می شوند.

  • همانطور که گفته شد فقط مؤسسین شرکت سرمایه گذاران شرکت هستند به همین دلیل روند ثبت و کار آن به نسبت سایر شرکت ها راحت تر و کوتاه تر می باشد به همین دلیل بیشتر افرادی که قصد تأسیس شرکت دارند تمایل دارند شرکت سهامی خاص تأسیس کنند.
  • هر شخصی که درمقام بازرسی شرکت سهامی خاص از روی قصد و عمد درباره اوضاع شرکت به مجمع عمومی در گزارش های خود اطلاعاتی را بر خلاف حقیقت ارائه نماید و یا این گونه اطلاعات را تصدیق و تایید نماید، به حبس انتظامی از سه ماه تا دو سال محکوم خواهد شد.
  • وقتی که شرکت پس از انجام تشریفات پذیره نویسی اجازه آن را گرفت در شرکت سهامی عام و نه سهامی خاص و پس از اینکه پذیره نویسی انجام شد و سرمایه شرکت توسط مردم تامین شد.

تبصره1 ـ انتخاب مجدد مدیران توسط مجمع عمومی عادی بلا مانع است. درمجمع عمومی فوق العاده باید دارندگان بیش ازنصف سهامی که حق رای دارند. حاضر باشند اگر در اولین دعوت حد نصاب مذکور حاصل نشد برای بار دوم دعوت و با حضور دارندگان بیش از یک سوم سهامی که حق رای دارند رسمیت یافته و اتخاذ تصمیم خواهد نمود به شرط آن که در دعوت دوم نتیجه دعوت اول قید شده باشد. فاصله بین دعوت و انعقاد هر یک از جلسات مجامع عمومی عادی فوق العاده حداقل 10 روز و حداکثر forty روز خواهد بود. صاحبان سهام یا نمایندگان آنان قطع نظر از عده سهام خود می توانند در مجامع عمومی حضور به هم رسانند و برای هریک سهم یک رأی خواهند داشت مشروط بر این که بهای مطالبه شده سهام خود را کاملاً پرداخت نموده باشند. تا زمانی که اوراق سهام صادر نشده است شرکت به صاحبان سهام گواهینامه موقت سهم می دهد که معرف تعداد و نوع سهام و مبلغ پرداخت شده آن است.

مجمع عمومی موسس شرکت سهامی خاص :

هر گونه کاهش یا افزایش در سرمایه شرکت با رعایت مقررات لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت مصوب اسفند ماه 1347 صورت خواهد گرفت. وجود تشریفات و مقررات بیشتر در شرکت های سهامی خاص, در شرکت های سهامی خاص به دلیل پیچیدگی هایی از قبیل نحوه تقسیم سود و زیان, نحوه نگهداری دفاتر مالی, نحوه تشکیل مجامع عمومی و غیره از مقررات و قوانین پیچیده تری تبعیت می نمایند. مهمترین مورد بعد از ثبت شرکت سهامی خاص اخذ کپی برابر اصل تمامی اوراق تائید شده ثبتی می باشد چرا که این اوراق دگرباره صادر نخواهد شد مگر به صورت المثنی. حال شما شرکت سهامی خاص خود را به ثبت رسانده اید و دغدغه این موضوع را دارد که بعد از ثبت یا تاسیس شرکت سهامی خاص چه مراحلی می بایست طی شود و موسسه ثبتی ذهن ناب به تشریح کلی این موارد پرداخته است. در زمان تاسیس شرکت سهامی خاص می بایست موضوع فعالیت را به گونه ای تنظیم و ثبت نمود که شرح تمامی فعالیت های سهامداران باشد. در صورتی که بخواهید خیال خودتان را از طی کردن مراحل اداری و مشکلات احتمالی آن راحت کنید، می توانید ثبت شرکت سهامی خاص خود را به ما بسپارید.

شرکت دولتی بر اساس مقررات موجود، شرکتی است که تمام یا بخشی از سرمایه آن متعلق به دولت است و مطابق اساسنامه‌ای که به تصویب هیات وزیران یا مجلس شورای اسلامی می‌رسد، تشکیل می‌شود اما شرکت‌های خصوصی، به طور کامل تابع مقررات قانون تجارت و قوانین و مقررات مشابه هستند. در خصوص تفاوت‌های شرکت‌های دولتی و خصوصی و قوانین حاکم بر آن، دکتر حسین طاهرخانی، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب در گفت‌وگو با «حمایت» توضیح می‌دهد. سلب مسئولیت جزایی و مدنی از عضو هیات مدیره منوط به این است که عضو هیات مدیره علاوه بر اعلام‌تکلیف قانونی در جلسه هیات مزبور مراتب را از طریق ارسال اظهارنامه رسمی به هر یک از اعضاء هیات مدیره اعلام نماید.

در این نوع شرکت، جز در موارد بسیار استثنایی، تصمیم گیری بر پایه رای اکثریت است اما مقصود از اکثریت، اکثریت سرمایه است. مثلاَ اگر شرکتی با سه شریک تشکیل شده و تعداد سهم یک شریک دو برابر مجموع تعداد سهام دو شریک دیگر باشد، تصمیم وی در برابر دو شریک دیگر همواری تصمیم ثبت شرکت اکثریت محسوب می گردد. طرفین باید 35 % مبلغ تعهد شده را در حساب بانکی افتتاح شده واریز نمایند. مورد های گفته شده برای سال 1400 حداقل چیزی حدود 300 هزار تومان است. اگر سرمایه اولیه شرکت بیشتر باشد یا موضوع شرکت طولانی تر باشد، حق ثبت و روزنامه بیشتر خواهد بود.

انتخاب نوع شرکت تا حدود زیادی بستگی به تمایل و انتخاب سهامداران و شرکاء شرکت و همچنین بستگی به شرایط خود متقاضیان دارد. با توضیحات کاملی که در همین مقاله در ارتباط با تفاوت‌ها، مزایا و معایب هر دو شرکت سهامی خاص و با مسئولیت محدود ارائه کرده‌ایم، خودتان انتخاب نمایید که کدام نوع از شرکتها را ثبت نمایید. همچنین می‌توانید با کارشناسان مجرب موسسه حقوقی مشهور مشاوره تخصصی رایگان داشته باشید.

کارشناس مدارک مربوط به شما را به اداره مربوطه تحویل می دهد تا پرونده تشکیل شود. در صورتی که همه مراحل قبلی به درستی انجام شود، نام انتخاب شده در واحد تعیین نام در دفتر مربوطه ثبت می شود. ثبت تغییرات اوراق سهام این شرکت باید چاپی و متحدالشکل باشند و دارای شماره باشد و حداقل دو نفر آن را امضا کرده باشند. مسئولیت سهامداران در قبال بدهی شرکت مقدار و‌میزان سرمایه در جریان شرکت است.

در قوانین تجارت در کشور بر اساس ماده one hundred forty four باید حداقل یک بازرس به مئت معلوم یک سال برای شرکت تعیین شود . هر فردی که خود یا همسرش از اعضای هیات مدیره و مدیرعامل همان شرکت موظفاً حقوق دریافت می نماید. 7)ارائه‌ی مجوز در صورت نیاز، بنا به اعلام کارشناس اداره‌ی ثبت شرکت‌ها. تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به موسسه حقوقی آگاه ثبت می باشد و هر گونه کپی برداری پیگرد قانونی دارد.