انتخاب نام برند

همچنین میتوانید از آن برای منعکس کردن قدرت بیزنستان یا نشان دادن نوع خدمات و محصولاتی که ارائه می کنید استفاده کنید. جدا از سادگی، نامهای تجاری باید جالب هم باشد تا بتواند سروصدایی ایجاد کرده و مردم را به برقراری ارتباط با آن مشتاق سازد. ثبت برند اینکه نام تجاریتان را خیلی توصیفی و رک و راست انتخاب کنید، کنجکاوی لازم برای حفظ اشتیاق در مخاطب را از بین خواهد برد. گاهی اوقات کلمات آنطور که نوشته میشوند، خوانده نمیشوند و افراد برای جستجو آن شرکت در اینترنت دچار مشکل میشوند.

اسم انتخاب شده برای برند باید از قبل توسط شخصی دیگر به ثبت نرسیده باشد . برای اطلاع از تکراری نبودن نام انتخابی تنها کافی است به سایت اداره ثبت علامت تجاری مراجعه و در قسمت استعلام برند با درج نام انتخابی اقدامات لازم را جهت انتخاب نام خاص انجام دهید . اولین گام در ثبت برند تجاری ، انتخاب طرح مناسب با رعایت قوانین و ضوابط مربوط به ثبت علامت تجاری می باشد . البته استثنایی در اینجا وجود دارد؛ اگر یک سلبریتی هستید دیگر وضعیت فرق می‌کند و انتخاب اسم برند از روی نام خانوادگی اتفاقاً خیلی هوشمندانه است؛ چون شهرت اولیه را دارید، هزینه‌های برندینگ را به‌شدت کاهش پیدا می‌کند. بسیاری از سلبریتی‌ها معروف دنیا مثل کایلی جنر (برند محصولات آرایشی) و در ایران مثل لیلا اوتادی (برند عطر و ادکلن) اسم خود را به عنوان نام تجاری برندشان انتخاب کرده‌اند. نام تجاری اشخاص حقیقی (تجارتخانه‌های فردی یا جمعی) هنوز آیین‌نامه‌ای خاص و اداره‌ای مخصوص جهت ثبت این دسته از نام‌ها تصویب و دایر نشده است.

شما می توانید نام برند خود را بدون هیچ هزینه ای انتخاب کنید. تکنیک های بسیاری وجود دارد که با بهره گیری از این موارد می توانید برای بیزنس خود نام خوب انتخاب کنید اما اگر چشم انداز بزرگتری دارید و می خواهید برای پیشرفت سریع تر برند خود سرمایه گذاری کنید، می توانید روی ما حساب کنید. در صورتی که برای انجام کار از وکیل بهره گیرید ، ملزم به ارائه وکالت نامه وکیل و تکمیل اطلاعات وی در سامانه نیز خواهید بود. نام برند شما باید با توجه به پنج اصل سادگی، بامعنایی، متفاوت بودن، آینده‌نگری و بین‌المللی بودن انتخاب شود.

  • در ادامه شما میتوانید اطلاعات برند یا لوگوی مورد نظرتان را جهت ثبت آن توسط آسان ثبت وارد نمایید.
  • یکی از بهترین مثال های نام های استعاره ای نام آمازون است که پیش از این نیز به آن اشاره کردیم.
  • گاهی رسیدن به اسامی خاص برای برند، آن‌قدر فرآیند طولانی و اعصاب‌خردکنی می‌شود که بعضی‌ها حاضرند پول بدهند تا بقیه برای‌شان اسم برند انتخاب کنند!

پس از انتخاب اسم برند به منظور حفظ و نگهداری باید آن را به لحاظ قانونی ثبت کنید تا در آینده کسی نتواند مدعی این اسم شود. اگر زمان و بودجه لازم برای انجام تحقیقات را داشته باشید می‌توانید در مورد اسامی کاندید شده تحقیقات وسیع انجام دهید. یک تصمیم اصلی در فرآیند نام‌گذاری این است که تعیین کنید آیا این برند به نام دامنه احتیاج دارد یا خیر. ممکن است با داشتن یک محصول یا خدمات به یک نام دامنه احتیاج نداشته باشید. نیاز به نام دامنه همه به این بستگی دارد که شما چگونه برند خود را تبلیغ می‌کنید.

ویژگی‌هایی که نام برند داشته باشد؟

ثبت کردن نام های به یادماندنی بدلیل ریشه ی آن، نسبت به نام های توصیفی راحت تر است. با این حال، خرید سهام های این شرکت ها را بدلیل داشتن نام انتزاعی پیچیده می کند. به گونه ی دیگر «برند» دارای ماهیتی اجتماعی و جامع است و قدرتمندترین برندها آن‌هایی هستند که همه افراد تغییرات شرکت مرتبط با آن‌ها نسبت به آن حس مالکیت داشته و آن را متعلق به خود می‌دانند و در مورد آن می‌گویند این برند دلخواه من است. همانطور که بیزنستان باید رویکرد فروش متفاوتی داشته باشد تا بتواند از رقیبانتان متمایز باشد، نام تجاری شما هم باید این متمایز بودن را نشان دهد.

نام برند

مثلاً در حوزه مُد و فشن شرکت معروف Victoria Secret از شرکتی که اسم برند خودش رو Victoria’ Little Secret گذاشته بود شکایت کرد و تونست ازش غرامتی چند میلیون دلاری بگیره. عموم مطالب وب سایت ثبت شرکت Modir TV از کتاب ها، سمینارها و سایر منابع آموزشی معتبر هستند که نهایت سعیمون رو بر این گذاشتیم تا معرفیشون کنیم. از پیشنهاد شما ممنونیم و تمرکز بیشتری بر این موضوع خواهیم گذاشت.

اصول انتخاب بهترین نام برای برند چیست؟

عدم ثبت علامت شما، می تواند آن را در معرض تصرف شرکتهایی که تنها منافع آنها بهره برداری از شما است ، قرار دهد. شاید خیلی عجیب به نظر برسد، اما شما می‌توانید از مواد اولیه محصول خود اسم خوبی استخراج کنید. به عنوان مثال دلستر جوجو را در نظر بگیرید که جو مواد اولیه دلستر است. یا کوکاکولا را در نظر بگیرید، کوکا نام گیاهی هست که از آن نوشابه می‌گیرند.

اگر این تمایل وجود نداشته باشد، حتما تمایلی به پرداخت پول به شما نیز وجود ندارد. باید مانند “کلمه بازی” با یک نام تجاری بازی نمود تا مشخص شود یک نام از زبان مصرف‌کنندگان متفاوت به چه اشکالی قابلیت تحریف و ناقص بیان‌شده را دارد. برای مثال اگر برند Walmartمدنظر قرار دهیم ، خواهیم دید که از تا اینجا تمام اصول را رعایت نموده اما در خصوص اشکال دیگر بیان آن کمی اشکال وجود دارد زیرا به صورت Walbarf و Walbart نیز ادا می‌شود. خلاقیت و نوآوری در نام‌گذاری محصول یا خدمت بسیار مهم است اما باید به نحوه تلفظ کلمه نیز توجه شود. بسیاری از مصرف‌کنندگان توانایی تلفظ نام‌های خلق‌شده را ندارند. اگر نکات و تجربیات دیگری در زمینه‌ی انتخاب نام برند دارید، خوشحال می‌شویم آن‌ها را با دوستان خود در میان بگذارید.

به عنوان مثال موتورهای جستجو Infoseek، Alltheweb و Google را در نظر بگیرید. اولی یعنی جستجوی اطلاعات، دومی یعنی تمام وب و در آخر گوگل هیچ معنای خاصی ندارد و کلمه ابداعی است. این‌گونه اسم‌ها با بازگرداندن معنی به اسم تجاری کار می‌کنند. اسم کسب‌وکار شما فقط به این معنا نیست که مردم، شرکت شما را چگونه تعریف می‌کنند.

زیرا مخاطب بخاطر تلفظ سخت کلمه نمی تواند برند شما را به درستی به دیگران معرفی کند، همین نکته باعث می شود که مراحل برند سازی به درستی طی نشود(مثل برند بیتوته که خیلی ها نمی توانند فارسی و انگلیسی آن را بخوانند). ما با حمایت مشتریانمان و با بهره گیری از جدیدترین متدهای طراحی آرم و لوگو توانستیم تنها در طی 6 سال، خالق بدیع ترین هویت های بصری در حوزه طراحی لوگو و آرم برای بیش از 600 کمپانی و برند متعدد باشیم … حال که با قوانین اساسی انتخاب نام برند و لوگو آشنا شدید، بد نیست نگاهی به نمونه‌های موفق این انتخاب‌ها بیندازیم. اما در مورد ایران متفاوت است ، پایگاه داده نام‌های برند برای استعلام نام برندها بسیار دیربه‌دیر به‌روزرسانی می‌شود .

هر کلمه، حرف یا حروف، عدد، ترسیمات، عکس، شکل، رنگ، تصویر، برچسب یا ترکیب آن‌ها که برای تشخیص کالاها یا خدمات بکار رود، علامت تجاری محسوب می‌شود. در برخی کشورها، شعارهای تبلیغاتی نیز علامت تجاری محسوب می‌شوند و در ادارات ملی ثبت علائم تجاری به‌عنوان علامت تجاری ثبت می‌شوند. تعداد روزافزون کشورها اجازه می‌دهند شکل‌هایی از علائم تجاری که قبلاً مرسوم نبوده‌اند نیز ثبت شوند مانند رنگ‌ها، علائم سه‌بعدی (شکل یا بسته‌بندی کالاها)، نشان‌های قابل‌شنیدن (صداها) یا نشان‌های قابل‌استشمام (بوها). بااین‌حال، بسیاری از کشورها برای آنچه به‌عنوان علامت تجاری قابل ثبت هستند محدودیت‌هایی قائل شده‌اند و عموماً اجازه ثبت نشان‌هایی را می‌دهند که قابل‌رؤیت هستند یا می‌توان آن‌ها را به‌صورت گرافیک نشان داد. ۳- جلوگیری از ثبت (برند) توسط دیگری و سوءاستفاده از علامت تجاری.