تحریر دفاتر قانونی

هر سه ماه یکبار خلاصه عملیات داده شده به ماشین های الکترونیکی را حداکثر تا ۱۰ روز پس از پایان سه ماه به اداره امور مالیاتی مربوطه تسلیم نمایند . بر اساس ماده 1 آیین نامه تاسیس و فعالیت شرکت های پخش دارویی، شرکت های تولید کننده، وارد کننده و شرکت های فوریتی واردات داروی تایید شده و دارای مجوز، شرکت دارویی می گویند. چند برگ دفاتر قانونی دفتر روزنامه یا دفتر کل کنده شده باشد. دفتر روزنامه در واقع به دفتری گفته می شود که اشخاص حقیقی و حقوقی برای ثبت رویداد های پولی و مالی سازمان خود از آن استفاده می کنند. با سلام مطابق ماده 132 شما می توانید 50درصد درآمد مشمول مالیات خود را با ارایه اظهارنامه ترازنامه و سود و زیان با نرخ صفر محاسبه کنید.

دلایل مختلفی مانند فک پلمپ دفاتر، مخدوش شدن محتویات، پاره شدن صفحات، از بین رفتن رویدادهای مالی و… برای رد دفاتر قانونی مودیان مالیاتی وجود دارد. در صورتی که برای انجام امور مالی و حسابداری از نرم‌افزار یا سیستم الکترونیکی خاصی استفاده شده باشد لازم است تا دستورالعمل کار با آن همراه با رویدادهای مالی ثبت شوند؛ در غیر این صورت حوزه مالیاتی مربوطه قادر به رد دفاتر قانونی خواهد بود. در این گزارش شما را با همه اطلاعاتی که برای تحریر و تنظیم دفاتر قانونی شرکت/موسسه بر اساس قانون تجارت نیاز دارید و هم چنین نحوه برخورد قانون مالیات های مستقیم با دفاتر قانونی اشخاص حقوقی آشنا می کنیم و دلایل رد دفاتر هم بیان شده است.

اگر حساب بانکی با صورت حساب بانک مطابقت نداشته باشد و حساب های نقدی و بانکی بستانکار شود، مستوجب رد است. اگر سابقه رد دفاتر دارید یا با پرسشی در این زمینه مواجه شدید، مراتب را از طریق بخش کامنت با ما به اشتراک بگذارید. کاربران ثبت تغییرات شرکت گرامی ، شما می توانید با وارد کردن پست الکترونیک خود ، از اخبار شرکت روزانه مطلع شوید . ©تمام حقوق سایت برای موسسه مالی و حسابداری ترازینه محفوظ می‌باشد. دفاتر ارائه شده در مراجع ذیربط ثبت نشده باشد فاقد یک یا چند برگ باشد .

  • بنابراین دفاتر روزنامه، کل و دارایی و همچنین هر دفتری که داشتن آن را وزارت دادگستری الزامی دانسته، باید قبل از نوشتن هر چیزی در آن، به وسیله نمایندگان اداره کل ثبت، مهر و پلمب شود.
  • 🔑 استفاده از دفاتر قانونی رسمی (روزنامه و کل) تا زمان اصلاح قانون تجارت الزامی است.
  • شرکتها چه با خرید و چه با اجاره دارایی، می توانند از آن استفاده کنند.

میشه لطف کنید توضیح بیشتری بدید .یعنی ما در اظهارنامه عملکرد باید معافیت ماده 132 را انتخاب کنیم. 🔑خير- از آنجا که سیستم کاملا مکانیزه نیست، مودی موظف به ثبت روزانه عمليات در دفاتر نیست. موسسه مالیات ها شما را به خواندن مقاله معافیت مشاغل خانگی از مالیات دعوت می نماید. در غیر این صورت از اعتبار این دفاتر علیه صاحبان آن استفاده می­شود. تمامی حقوق برای شرکت حسابداری محاسبان تلاشگر خبره محفوظ است. پاک کردن ، تراشیدن صورت هایی مالی که به دفاتر وارد شده است .

مفهوم دفاتر مالیاتی

ماده 21) هیات سه نفری حسابرسان موضوع بند 3 ماده 97 ق.م.م در صورتیکه با توجه به دلایل توجیهی مودی و نحوه تحریر دفاتر و رعایت استاندارد های حسابداری و درجه اهمیت ایرادات مطروحه از سوی اداره امور مالیاتی و رعایت واقعیت امر ، احراز نمایند که ایرادات مزبور به اعتبار دفاتر خللی وارد نمی نماید . می تواند نظر خودرا مبنی بر قبولی دفاتر و اسناد و مدارک اعلام نمایند . عدم تطابق دفاتر حسابداری با استانداردهای تحریر دفاتر موجب رد دفاتر قانونی توسط بازرسان مالیاتی می‌شود. رد دفاتر قانونی به این معنی است که بازرسان مالیاتی، پلمپ دفاتر قانونی شما را نپذیرفته‌اند. در بعضی از سازمان ها و شرکت و موسسات دولتی و خصوصی، ثبت مدارک به عنوان رویدادهای مالی در دفاتر، تابع تشریفات قانونی است.

موارد رد دفاتر قانونی

برای ثبت رویدادهای مالی هر سال مالی٬ باید از دفاتر همان سال مالی استفاده کرد و ثبت رویدادهای ۲ سال متوالی در یک دفتر ممنوع است. تحریر دفاتر قانونی با مداد یا هر ابزاری که به سهولت قابل محو شدن باشد٬ ممنوع بوده و موجب رد شدن دفاتر قانونی خواهد شد. طبق ماده ۱۶ قانون تجارت٬ تاخیر امضا و پلمپ دفاتر مشروط به این که تا تاریخ امضا و پلمپ٬ هیچ عمل مالی و پولی صورت نگرفته باشد به اعتبار دفاتر خللی وارد نمی کند. طبق ماده ۱۴ قانون تجارت٬ کلیه عملیات ثبت شده در دفاتر روزنامه هر ماه باید نهایتا تا پانزدهم ماه بعد به دفتر کل منتقل شود. ماده 10- هریک از دفاتر مزبور می¬تواند به صورت ماشینی (مکانیزه الکترونیکی) و دستی نگهداری شود و مودیانی که از هریک از روش¬های فوق استفاده می¬نمایند مکلف به رعایت الزامات مربوط طبق این آیین¬نامه در هریک از روش¬های مذکور حسب مورد می¬باشند. 10- اشخاصی که دارای شعبه هستند مکلفند با توجه به روش¬های حسابداری مورد عمل ،خلاصه عملیات شعبه یا شعب خود را در صورتی که دارای دفاتر ثبت شده باشند، لااقل سالی یکبار (تا قبل از بستن حساب¬ها) ودر غیر این صورت عملیات هر ماه را تا پایان ماه بعد در دفاتر مرکز ثبت کنند.

آیین نامه تحریری دفاتر قانونی

در دفاتر قانونی٬ در صفحه اول و آخر٬ صفحات با قید تاریخ٬ مشخص و امضا شده و کلیه اعداد نیز با حروف نوشته شود. طبق قانون ۲ آیین نامه نحوه تنظیم و تحریر و نگهداری دفاتر قانونی٬ کلیه دفاتر روزنامه و کل بایستی به زبان فارسی تحریر شود و قبل از ثبت هر نوع معامله ای در آن٫ طبق ماده یازده و دوازده قانون تجارت٬ توسط نماینده اداره ثبت اسناد٬ امضا و پلمپ شود. تبصره – اشتباهات حساب حاصل در ثبت عملیات در صورتی که بعدا در اثناء عملیات سال مربوط مورد توجه واقع و باصطلاح آن در دفتر مبادرت و مستندات آن ارائه شود به اعتبار دفاتر خللی وارد نخواهد کرد. همان طور که می دانید٫ کلیه دفاتر رسمی و قانونی به جز دفتر دارایی بایستی پیش از آن که چیزی در آن نوشته شود٬ توسط اداره ثبت و اسناد٬ امضا و اوراق آن به ترتیب شماره گذاری و با مهر سربی وزارت دادگستری پلمپ و منگنه شود. طبق قانون تجارت٬ کلیه فعالان کسب و کار چه حقیقی و چه حقوقی موظف هستند صورت فعالیت های خود را در هر سال مالی تنظیم و آن را برای محاسبه مالیات تکلیفی در اختیار سازمان امور مالیاتی در استان محل استقرار شرکت/موسسه قرار دهند. دفاتر قانونی به دفاتر روزنامه و کل و مشاغل اطلاق می شود که هر مجموعه اقتصادی که مشمول قانون مالیات مستقیم است بایستی روند مالی خود را در این دفاتر پلمپ شده ثبت کرده و نگهداری کند.

مودیان موظفند در اظهارنامه مالیاتی خود تعداد و نوع دفاتری که برای سال مالیاتی مورد رسیدگی پلمپ کرده اند و نیر کلیه دفاتر نانویس موجود ثبت و پلمپ شده سالهای قبل را ذکر نمایند و ممیزین مالیاتی مکلفند پس از اطمینان از اینکه دفاتر قانونی مودی منحصر به دفاتر ابرازی است اقدام به رسیدگی نمایند. رویدادهای مالی ثبتی در دفاتر قانونی پلمپ شده روزنامه و کل، باید توسط حسابداران آگاه و مسلط به ثبت رویدادهای مالی و تحریر دفاتر قانونی به شکل مطلوب وصحیح و مطابق با اصول و قوانین دفتر نویسی در ماده اجرایی 95 ثبت شرکت قانون مالیات های مستقیم که در قانون تجارت ذکر شده شکل بگیرد. توجه نکردن به اصول دفتر نویسی صحیح و ثبت رویدادهای مالی یک سال مالی در دفاتر سال مالی دیگر باعث رد دفاتر قانونی و شامل جرایم سنگین است. طبق ماده ۳ آیین نامه اجرایی تحریر دفاتر قانونی مودیان مالیاتی، کلیه مودیان مشمول، بایستی برای هر سال مالی، صرفا از دفاتر امضای پلمپ و ثبت شده ظرف یک سال قبل استفاده کنند مگر در شرایطی که به دلیل تمام شدن صفحات دفاتر پلمپ شده، نیاز به دفتر جدید باشد.

دفتر کل، دفتری جهت ثبت خلاصه کلیه معاملات از دفتر روزنامه در صفحات مخصوص، حداقل هفته ای یک مرتبه توسط تاجران می باشد. طبق ماده هشتم قانون تجارت، لازم و ضروری است صاحبان کسب و کار، معاملات خود را هفته ای یک بار از دفاتر روزنامه استخراج نمایند. زمانی که دفاتر قانونی طبق آیین‌نامه تحریر دفاتر تنظیم نشوند و استانداردهای حسابداری نیز در آن‌ها رعایت نشود، ممیزان مالیاتی مستندات و رویدادهای مالی آن‌ها را نمی‌پذیرند و در نهایت منجر به رد دفاتر قانونی مودیان می‌شود.

با ما همراه باشید تا با دلایل دلایل رد دفاتر قانونی بیشتر آشنا شویم. در غیر این صورت، بر اساس رای هیات مزبور، تشخیص درآمد مشمول مالیات به طریق علی الراس به عمل خواهد آمد. استفاده از دفاتر خالی و استفاده نشده سال مالیاتی قبل یا سال های مالیاتی پیشین که مشخصات آن طبق ماده ۱۷ آیین نامه نحوه تنظیم و تحریر دفاتر،‌ به ثبت برند تجاری حوزه مالیاتی اعلام نشده باشد،‌ مصداق رد دفاتر خواهد بود. مودی بایستی در صورتی که از دفاتر ثبت و پلمپ شده خالی و سفید سال یا سال های قبل استفاده می کند، بایستی ظرف ۳۰ روز از تاریخ شروع سال مالیاتی جدید، مراتب را با ذکر مشخصات دفاتر مزبور، به حوزه مالیاتی مربوطه اعلام کند تا مشکی از نظر پذیر دفاتر ایجاد نشود.

رد دفاتر قانونی، در واقع خلع سلاح شدن در برابر ممیزان اداره دارایی است. رد دفاتر قانونی مودیان مالیاتی، مصداق های زیادی دارد که در این گفتار روزیاتو به شماری از آن ها اشاره می شود. رد شدن دفاتر قانونی یکی از دغدغه‌های همیشگی حسابداران است؛ به صورتی که تحریر دفاتر قانونی را برای آنها به یک غول بی‌شاخ و دم تبدیل کرده است. نحوه صحیح تحریر دفاتر به صورتی که مورد پذیرش بی‌چون و چرای سازمان مالیاتی قرار گیرد، علاوه بر آموزش حسابداری به صورت حرفه‌ای، نیازمند آرامش و رعایت قوانینی است که در این مطلب به آنها پرداختیم. امیدواریم اطلاع از این موارد راه روشنی در جهت ارتقای فرهنگ مالی و مالیاتی کشور بگشاید.

⬅در صورتی که دفاتر ارایه شده به نحوی از پلمپ خارج شده و یا فاقد یک یا چند برگ باشد. موسسه بین المللی مشهور تشکیل شده از مجربترین وکلای پایه یک دادگستری، کارشناسان رسمی دادگستری در رشته‌های مختلف، کارشناسان با تجربه امور ثبتی، قضات سابق و بازنشسته خوشنام محاکم قضایی، مهندسان کامپیوتر در رشته‌های گوناگون و جمعی دیگر از کارمندان جوان و پر نشاط است. برای خرید نرم افزار سپیدار با 10% تخفيف به مدت محدود و شرایط پرداخت اقساطی همین الان تماس بگیرید.

جهت تسلط کامل به مباحث مربوط به بازار کار حسابداری و کسب درآمد بالا از این حرفه، با جمع آوری تجربه سی ساله مدیران ارشد مالی، بسته آموزش صفر تا صد حسابداری و مالیات را تهیه نموده‌ایم. با استفاده از این مجموعه به سادگی می‌توانید ضمن استفاده از تخفیف باورنکردنی آن، حسابداری را بصورت کاملا کاربردی از آموزش حسابداری مقدماتی تا تجزیه و تحلیل صورتهای مالی بیاموزید . اگر از نرم افزار استفاده می کنیم و به یکباره تصمیم بگیریم نرم افزار را تغییر دهیم و بدون اطلاع قبلی نرم افزار را که سال مالیاتی را استفاده کردیم تغییر دهیم رد دفاتر می شود. در ثبت رویداد های مالی در دفتر روزنامه باید حسابدار طرف های بدهکار و بستانکار را کامل بشناسد و مقررات مربوط به نوشتن دفتر روزنامه و دفتر کل را بداند . در صورتی که مودیان مالیاتی حسب مورد از اوراق مخصوص موضوع ماده ۱۶۹ قانون مالیات های مستقیم استفاده ننمایند. طبق ماده ۹ قانون تجارت، دفتر دارایی به دفتری اطلاق می شود که تاجر بایستی سالانه٬ صورت جامعی از کلیه دارایی های منقول و غیر منقول و دیون و مطالبات خود را به ریز٬ ترتیب داده و آن را در دفتر دارایی تنظیم و ثبت کند و تا ‍۱۵ فروردین سال بعد اتمام یابد.