تفاوت اشخاص حقیقی و حقوقی

اما گاهی برخی از فعالیت‌ها در عین حال که قصد سود بردن انکارناپذیر است، در حوزه فعالیت‌های تجاری چه در مفهوم قانونی و یا عرفی آن قرار نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیرند. به عنوان نمونه موسسات حسابرسی، دفاتر وکالت، موسسات و مطب‌های پزشکی را ضمن آن که نمی‌توان غیر انتفاعی نامید، درعین حال تجاری نیز محسوب نمی‌شوند. این گونه فعالیت‌ها را باید انتفاعی از نوع غیرتجاری نامید چرا که خصیصه اصلی آن‌ها ارائه خدمات می‌باشد. اشخاص حقوقي حقوق عمومي به موجب قانون و يا مجوز قانوني تشكيل مي‌شوند و اشخاص حقوقي حقوق خصوصي براساس ارادة افراد. اداره یک شرکت تجاری به عهده هیئت مدیره و اداره وزارتخانه به عهده وزیر آن خواهد بود و اگر شخص حقوقی مرتکب تخلفاتی شود، این تخلفات اصولا به عهده مدیران و کسانی است که تخلف مستند به آنهاست.

انواع اشخاص حقوقی

در اکثر موارد، سازمان به عنوان به رسمیت شناخته شده افراد روابط مدنی است. پس از همه، اشخاص حقوقی ممکن است شرکت کنندگان ثبت برند تجاری در تعامل گرایش های مختلف. به عنوان مثال، موضوع مالیات روابط – یک شخص حقیقی یا حقوقی، که به قوانین مالیاتی می باشد.

بدیهی است قبولی بیش از بیست هزار نفر از دانشجویان کلاسها و آزمونها و نیز مخاطبان خدمات و محصولات مؤسسه درآزمون های مختلف حقوقی و انتظار بالای جامعه گرانقدر حقوق از این مجموعه، مسئولیت ما را نسبت به اهداف و برنامه های آتی خود سنگین تر نموده و امیدواریم همچون گذشته با حمایت و پشتیبانی شما بزرگواران در ادای اهداف و وظایف خود موفق باشیم. علاوه بر داشتن اهلیت مدنى انسان داراى شخصیت و قدرت دفاع از حقوق فردى و اجتماعى خود مى‌باشد. حق فرد در دفاع از شخصیت مدنی، از حیثیت مدنی، از ضرر و زیان وارده و ناشى از جرم و احوال شخصیه، از حقوق شخصی، مالى و سیاسى خود حقى است که قانون به او اعطاء نموده و از آن حمایت مى‌نماید و به این جهت محترم مى‌باشد. قانون تجارت مواد one hundred ninety تا 194 را به شرکت های تعاونی تولید و مصرف اختصاص داده است.

موضوع قانونی

بر اساس قانون مدنی افغانستان اشخاص حکمی به دو نوع تقسیم می گردند. تعدادی از انها بر وفق اراده اشخاص بوجود می اید و می تواند که انواع داشته و هدف های مختلف را دنبال کنند که به ان اشخاص حکمی خاص می گویند. و بعضی از اشخاص حکمی شامل تمامی قوای قضاییه، مقننه و اجراییه و همینطور ادارات که بصورت مستقل فعالیت می کند اما در چوکات دولت هستند، می شوند که بنام اشخاص حکمی عمومی یاد می گردند.

  • جریمه نقدی که قانون برای شخص حقیقی در نظر می گیرد 2 برابر و four برابر مبلغی است که برای شخص حقوقی در نظر گرفته می شود.
  • میزان تکرار معاملات تجاری به نحوی که مشمول تعریف حقوق تجارت گردد، بستگی به عرف و عادت محل دارد و نمی توان تعداد معینی برای آن قائل شد .
  • با توجه به نیازهای اختصاصی شما، به شما در انتخاب بهترین راهکارها کمک کنیم.
  • برای اهداف و مقاصد خاصی تشکیل می شوند، که معمولاً ارائه خدمات و خدمات عمومی است و در چارچوب قوانین و مقررات خاصی مانند وزارتخانه ها، شهرداری ها و سایر سازمان های دولتی، مطابق با ماده ۵۸۷ تجارت، ایجاد شده است.
  • شخص حقوقی در مقابل شخص حقيقي است و معمولا به مجموعه‌اي از افراد در كنار هم يا یک نهاد، مؤسسه، شرکت یا سازمان اطلاق می‌شود كه نحوه تشكيل آن توسط قانون پيش‌بيني شده و براي آن حقوق، تكاليف و مسئوليت‌هاي قانوني نيز لحاظ شده است.

دولتی و خصوصی و یا بین المللی ‌می‌توانند به منظور کمک و یاری این موسسات سرمایه مورد نظر آنها را و یا قسمتی از سرمایه این موسسات را متعهد شده و پرداخت نمایند. برای این منظور ‌می‌توانند با پرداخت وجه و یا وام بلاعوض و یا کمک‌های نقدی این عمل را انجام دهند ولی نکته ای که حائز اهمیت است این است که این شرکت‌ها و نهادها نمی‌توانند جزئی از این موسسات باشند . اشخاص حقیقی که همان افراد عادی هستند برای پیگیری پرونده های قضایی خود باید وارد سامانه ثنا شده و در آن ثبت نام کنند.

بخش دولتی

در مقابل، قائلین به مسئولیت جزایی اشخاص حقوقی گفته اند که با توجه به اراده جمعی و مشترکی که در مورد اشخاص حقوقی مطرح است، این اشخاص در مورد قصد و اراده شبیه اشخاص حقیقی هستند؛ یعنی وقتی که یک شخص حقوقی یک تصمیم می گیرد که جنبه جزایی دارد، در حقیقت قصد مجرمانه و اراده انحرافی خود را بروز داده است و در نتیجه عنصر روانی جرم را دارا است. هر شخص حقیقی دارای جا و مکان و جایگاه مشخصی است تا هر کس در هر زمانی ثبت شرکت با او کار داشته باشد بتواند به محل زندگی اش مراجعه کند. اشخاص حقوقی هم مانند اشخاص حقیقی، باید دارای اقامتگاه و محلی مخصوص برای شرکت باشند تا نامه­های قضایی، اوراق، بخشنامه ها مالیات و غیره به آدرس داده شده ارسال شود. هر شخص حقیقی دارای یک نام و نام خانوادگی است، شخص حقوقی نیز باید نام و برند ثبت شده داشته باشد تا بتواند فعالیت های قانونی خود، انجام معاملات و ارتباط با سایر شرکت ها داشته باشد.

بر اساس ماده 1 آیین نامه تاسیس و فعالیت شرکت های پخش دارویی، شرکت های تولید کننده، وارد کننده و شرکت های فوریتی واردات داروی تایید شده و دارای مجوز، شرکت دارویی می گویند. پلمپ دفاتر برای شرکت‌های تازه تاسیس، حداکثر ۳۰ روز است، موسسه ثبت کلهر تمام مراحل را برای شما به سادگی … اما موسسات هر چند با شراکت عده ای شریک تشکیل ‌می‌شوند ولی ‌می‌توانند با هدفی کوتاه مدت و دوره ای فعالیت کنند. برای مثال برای رفع مشکلی خاص شروع به فعالیت کنند و بعد از رفع مشکل، قعالیت خود را متوقف و به اتمام برسانند. در شرکت تجاری، سود و زیان شرکت بین شرکاء به‌صورت توافقی و یا قانونی تقسیم ‌می‌شود و معمولا اهداف بزرگ و طولانی مدت در سر دارند و کمتر پیش می‌آید شرکتی به دنبال هدفی کوتاه مدت و دوره ای باشد و غالبا هدف از راه اندازی یک شرکت ایده‌هایی تمام نشدنی و رو به رشد است و معمولا سود دهی حرف اول را در این شرکت‌ها خواهد زد . شرکت با هدف کسب سود و انجام فعالیت‌های تجاری و بازرگانی تاسیس و شروع به کار ‌می‌کنند.

در این مقاله از شبکه دانش فراپیام قصد داریم مطالبی را درباره این دو عبارت و تفاوت بین آن‎ها ارائه دهیم تا بتوانید در زمینه‌های مختلف از این دو اصطلاح یعنی شخص حقوقی و شخص حقیقی بهتر استفاده کنید. بر این اساس، با مراجعه به قوانین مصوب کشورمان در می یابیم که نخستین بار عنوان شخصیت حقوقی در قانون تجارت مصوب ۱۳۰۴ مطرح شد و بعد به موجب قانون تجارت ۱۳۱۱ نظامات و قواعد و احکام و آثار قانونی آن بیان شد. سوالی که ذهن افراد را به خود مشغول می کند این است که شخصیت حقیقی چه تفاوتی با شخصیت حقوقی دارد؟ شخصیت حقیقی در واقع فرد انسانی و شخصیت حقوقی، مجموعه ‌ای از افراد در کنار هم هستند که در قالب یک سازمان، اداره، نهاد یا شرکت مشغول به فعالیت می‌ باشند. با توجه به تعریف شخصیت حقیقی و شخص حقوقی تفاوت آن ها در نحوه تولد و ایجاد نحوه پایان عمر و سایر موارد می باشد که توضیحات آن در متن مقاله ارایه شده است. برای استعلام شناسه ملی اشخاص حقوقی، باید به سایت اداره ثبت اسناد و املاک کشور مراجعه کنید. همچنین برای ثبت مؤسسه حقوقی لازم است کلیه مدارکی که در این مقاله به آن ها اشاره شده است را ارائه کنید تا علاوه بر دریافت اساسنامه مورد تأیید کانون وکلای دادگستری، بتوانید پروانه تأسیس موسسه را از قوه قضائیه دریافت کنید.

مقالات فوق بر اساس داده کاوی مقالات مطالعه شده توسط پژوهشگران محاسبه شده است. در داخل متن نیز هر جا که به عبارت و یا دستاوردی از این مقاله اشاره شود پس از ذکر مطلب، در داخل پارانتز، مشخصات زیر نوشته می شود. با استفاده از پرداخت اینترنتی بسیار سریع و ساده می توانید اصل این مقاله را که دارای 22 صفحه است به صورت فایل PDF و یا WORD در اختیار داشته باشید. «مدیرعامل شرکت در حدود اختیاراتی که توسط هیئت‌مدیره به او تفویض شده است نماینده شرکت محسوب و از طرف شرکت حق امضاء دارد». گارو، مطالعات نظری و عملی در حقوق جزا، ترجمه ضیا الدین نقابت، ص453 . موسسه مالیات ها شما را به مطالعه مقاله حق تمبر مالیاتی دعوت می نماید.

بنابراین به نظر می‌رسد می‌توان از این تعاریف در حقوق مدنی و تجارت برای مشخص کردن مفهوم و مصادیق نماینده قانونی مذکور در ماده 143 استفاده کرد. البته ماده a hundred twenty five قانون اصلاح قسمتی از قانون تجارت مصوب 1347 در بخش ششم قانون مزبور در مورد شرکت‌های سهامی آمده است، لکن می‌توان آن را به‌عنوان یک مقرره قانونی و اماره برای تعریف عنوان نماینده قانونی مذکور در ماده 143، در مورد دیگر شرکت‌های تجارتی و سایر اشخاص حقوقی هم مورداستفاده قرارداد. پیگیری ثبت تغییرات شرکت پذیرش این نظریه دایره مسئولیت کیفری اشخاص حقوقی را محدود می‌کند؛ زیرا تنها جرایمی که توسط نماینده قانونی (با تفسیری که از آن خواهد آمد) انجام می‌شود، قابل انتساب به شخص حقوقی است. در این قسمت ذیل دو شماره، ضمن تحلیل نظریات دوگانه در مورد مسئولیت کیفری اشخاص حقوقی و اشاره‌ای گذرا به پذیرش آن‌ها در حقوق کشورهای دیگر، در مورد ضابطه نمایندگی موردپذیرش در قانون مجازات اسلامی مصوب 1392، بحث می‌کنیم و سپس بیان می‌داریم چه جرایمی‌ توسط اشخاص حقوقی قابل ارتکاب هستند.