صفر تا صد ثبت طرح صنعتی؛ مراحل، مزایا، زمان و هزینه‌ها

قانون و شیوه عملکرد کشور یا منطقه مربوط میزان واقعی حمایت از طرح صنعتی ثبت شده را تعیین خواهد کرد. از زمانی که اظهارنامه ثبت طرح صنعتی تسلیم اداره مالکیت صنعتی می شود به مدت ۵ سال اعتبار دارد و بعد از آن باید اقدام به تمدید اعتبار ثبت طرح صنعتی پرداخت . هر گونه تغییری که با استفاده از ترکیب خطوط و اشکال سه بعدی با هم که در شکل یک فرآورده صنعتی به وجدو می آید و یا محصولی از صنایع دستی را تغییر می دهد را طرح صنعتی می گوییم . به همین جهت اگر شخصی بدون دریافت اجازه مالک از طرح صنعتی بهره برداری کند یا از آن استفاده نمایند در دادگاه های ذیصلاح قابل تغییر بوده است. در مواردی دعاوی طرح صنعتی قابل مطرح شدن هستند که در کشوری اعمال نقض آمیزی اتفاق افتاده باشد که ثبت طرح صنعتی در آنجا انجام شده باشد و صرفاً حمایت از طرح صنعتی در کشوری خواهد بود که مورد ثبت قرار گرفته است. بسیاری از افراد که دارای طرح و ایده صنعتی هستند این سوال را از مشاورین و کارشناسان متخصص در این زمینه می پرسند که مدت زمان ثبت طرح صنعتی چه قدر است؟ به طور کلی فرآیند ثبت طرح صنعتی و مراحل آن حدود یک الی چهار ماه زمان می برد.

اکنون تمام فرایندهای انجام این کار از طریق مرکز مالکیت معنوی وابسته به سازمان اسناد و املاک کل کشور امکان‌پذیر بوده و تقریبا هیچ فرایندی از آن به صورت دستی انجام نمی‌گیرد. به همین دلیل به اعتقاد بسیاری از مشاوران مالکیت فکری و کارشناسان حقوقی، تسلط بر ثبت تغییرات این آیین‌نامه برای افرادی که قصد ثبت آثار خود را دارند کاملا ضروری است. طرح صنعتی از آنجا اهمیت دارد که در صورت جذابیت می‌تواند موجب فروش هر چه بیشتر محصول مربوطه شود. چرا که بیشتر با طرح و رنگ محصول ارتباط دارد و باعث ترغیب مشتری برای خرید آن می‌شود.

طرح صنعتی چیست

کلیه حقوق نزد موسسه حقوقی و داوری امین عدالت کبریا محفوظ می باشد. «طرح جامع رشتۀ طراحی صنعتی مصوبۀ شوراي عالی برنامه ريزی گروه هنر». بسیاری از محصولات اخیر شرکت فن‌آوری اپل (.Apple Inc) توسط سِر جاناتان آیو طراحی شده‌اند. طرح‌های بروکس استیونز در میلواکی بیش از همه به خاطر واگن اسکای‌تاپ لانج برای شرکت راه‌آهن جادۀ میلواکی و طرح‌های وینرموبیل [ناوگانی از وسایل نقلیۀ موتوریِ تبلیغاتی به شکل هات‌داگ روی نان] برای شرکت تولید گوشت و فرآورده‌های گوشتی اسکار مایر و سایرین شهرت داشت. شاید سفر رسمی آقای دایس به فرانسه، پروس و باواریا به منظور بررسی وضعیت مدارس طراحی در آن کشورها، در خاطر خوانندگان ما باشد. چند ماه پس از آن، بنا به پیشنهاد آقای هیوم دستور چاپ گزارش او در این زمینه صادر شد؛ و این کلیت و محتوای این گزارش است که اکنون می‌خواهیم در بخش ویژهٔ خود در برابر عموم خوانندگان قرار دهیم.

تلقیح مصنوعی در قانون چه جایگاهی دارد؟

بهره برداری از هر طرحهای صنعتی ثبت شده توسط اشخاص ثالث منوط به موافقت مالک آن است. با ثبت طرحهای صنعتی و ایده می‌توانید به راحتی از واردات یا تولید محصولاتی که تقلیدی از طرح ثبت شده شما است جلوگیری نمایید. طرحهای صنعتی طیف وسیعی از محصولات صنعتی، پوشاک و صنایع دستی، از ابزارهای فنی و پزشکی گرفته تا ساعت و جواهرات و سایر اقلام لوکس را شامل می‌شوند. توجه داشته باشید که مالک طرح صنعتی می‌تواند اجازه بهره‌برداری از طرح خود را به شخص دیگری واگذار کند و برای مدت مشخصی از امتیازات لازم بهره‌مند شود.

منظور از اصیل بودن یعنی کالا مستقلاً توسط طراح ایجاد شده و تقلید از طرح های دیگران نباشد. مدارک نمایندگی،در صورتی که تقاضا توسط نماینده قانونی به عمل آید. و از طرحی دیگر کپی یا تقلید نشده باشد و با ثبت برند طرح هایی که کاربران قبل از این دیده اند متفاوت باشد. تمام حقوق این وب سایت متعلق به مرکز نوآوری و کارآفرینی تک می باشد. طرح هایی که قبل از تسلیم اظهارنامه در هر نقطه ای از جهان افشا شده باشند.

  • در صورتی که تشخیص دهد شرایط موضوع رعایت شده،طرح را ثبت و آگهی آن را منتشر میکند و رسید ثبت را به نام متقاضی صادر می نماید.
  • با در نظر گرفتن رفاه و آسایش نوزادان در وان حمام، شرکت کوچک فرانسوی «نوزاد و کودکان» ننوی نوزاد برای حمام را طراحی و تولید کرد.
  • متقاضی می تواند یک شخص حقیقی (مثلا” یک طراح) یا یک شخص حقوقی (مثلا” یک شرکت) باشد.
  • چارلز و ری ایمز بیش از همه به دلیل طراحی مبلمان پیشگام خود مانند صندلی‌ لمیدنی چوب ایمز و صندلی‌ لمیدنی ایمز مشهور بودند.

در موسسه حقوقی ثبت کریم خان همکاران ما با بهره گیری از مشاورین متخصص توانسته اند در ارائه خدمات طرح صنعتی بازرگانان محترم را در ثبت تمامی مراحل یاری کنند. شاید برای شما جالب باشد که در ایران موردی به عنوان ثبت بین المللی طرح صنعتی وجود ندارد، پس فریب تبلیغات را نخورید و اگر قصد دارید در کشوری خاص فعالیت خود را ادامه دهید، از ثبت ملی برای این کار استفاده کنید. البته لازم به ذکر است که در کشورهای دیگر (کشورهای عضو موافقت نامه بین المللی) به سادگی می توانید یک طرح صنعتی را به صورت بین المللی به ثبت برسانید. طبق ماده 28 قانون مالکیت فکری و طرح های صنعتی تولید ، فروش ، واردات محصول ثبت شده بدون اجازه مالک قابل که حقوق آن را نقض کرده و مالک میتواند در دادگاه اقامه دعوی نماید و خسارات ناشی را جبران نماید . بر اساس قانون مالکیت فکری و صنعتی فرانسه بین اختراع و طرح‌ها به صورت تفکیک از نظر ماهیت و از جهت فرم درخواست ثبت تفاوت ایجاد می‌کنند.

اگر بخواهیم بدانیم تعریف دقیق ثبت طرح چیست؛ باید به قوانین مرتبط به آن رجوع کنیم. به عنوان مثال طراحی جذاب یک خودرو می‌تواند در میزان فروش آن تاثیر بسیار چشم‌گیری داشته باشد. در طرح های کاربردی، طراح پیش از ترسیم طرح خود اصول و قواعد خاصی را تعیین کرده و بر پایه آن نسبت به طراحی طرح اقدام می نماید، ایجاد جنبه کاربردی، هدف اصلی طرح می باشد . لطفا در هنگام پاسخ دادن به سوالات از به کارگیری الفاظ و جملاتی تحقیرآمیز که باعث دلسردی کاربر سوال کننده شود خودداری کنید. دقت کنید زومیت، وب‌سایتی عمومی است و افراد با سطوح دانش مختلف دیدگاه‌های خود را مطرح می‌کنند. زومیت تابع قوانین کشور است، لطفا هنگام مطرح كردن دیدگاه خود، به قوانین جمهوری اسلامی ایران احترام بگذارید و از قرار دادن مطالب و تصاویر خلاف قانون جداْ خودداری کنید.

الف ثبت طرح صنعتی در داخل کشور

طرح صنعتی سبب می‌شود کالا و محصولات مورد حمایت قرار بگیرند و از زیان خرید محصولات تقلبی جلوگیری بشود. نکته قابل توجه این است که حقوق طرح صنعتی فقط از جنبه‌های ظاهری و ویژگی های زیبائی شناختی محصول حمایت می‌کند و باید در نظر داشت که ویژگی‌های فنی و کاربردی کالا، مشمول حمایت در قالب طرح‌های صنعتی نخواهد بود. مدت اعتبار طرح صنعتی پنج سال از تاریخ تسلیم اظهارنامه ثبت آن خواهد بود. این سوال همواره در ذهن بسیاری افراد است که چرا باید یک طرح را ثبت نمود، با ثبت طرح دولت یا اداره مالکیت صنعتی به شما حق استفاده انحصاری می دهد که قصد جلوگیری از سوء استفاده و یا استفاده بدون اجازه از طرح خود در برابر دیگران را دارد. همچنین در مواردی که محصولات وارداتی مشابه طرح صنعتی شماست و به خاطر این شباهت ممکن است به بازار شما لطمه بخورد، می تواند با ادعای شما واردات محصول مشابه را ممنوع کند.

طرح از چه زمانی مورد حمایت قانون است؟ به محض ایجاد حمایت میشود یا حمایت از آن منوط به ثبت طرح است؟

اگر طرح توسط یک طراح خارج از شرکت طبق قرارداد تهیه شده باشد، حقوق مربوط به آن عموما” به شرکتی تعلق خواهد داشت که طرح را سفارش داده است. در اینگونه موارد، چنین تلقی می شود که طرح برای استفاده شخصی تولید شده است که طرح را سفارش داده است و در نتیجه شخص مزبور مالک آن است. بامشخص کردن دقیق مسائل مربوط به مالکیت در قرارداد اصلی که ثبت شرکت در تهران با طراح منعقد می شود می توان از سوءتفاهم های آتی جلوگیری کرد. همچنین باید بخاطر داشته باشید که طراح محصول می تواند در خصوص ترسیمات طرح اصلی بطور خودکار از حق کپی رایت برخوردار شود و این موضوع نیز باید در قرارداد ذکر شود. طرح صنعتی باعث می شود یک محصول برای مشتریان جذاب باشد و ممکن است حتی علت منحصر بفرد فروش محصولات باشد.

جنبش هنر و پیشه که سردمداران آن جان راسکین و ویلیام موریس بودند، در همین راستا شکل گرفت. تمایز طرح از اختراع شده است، به همان دلایل، بین طرح صنعتی و اثر فکری و هنری نیز تفاوت هایی وجود دارد. ایران نیز در اتحادیه پاریس برای حمایت از مالکیت صنعتی عضو می باشد .

این موارد شامل نمای تصویری الکترونیکی رایانه ای که توسط رمزهای رایانه ای ایجاد می شوند، نمایش گرافیکی بر نمایشگر رایانه و تلفن های همراه و غیره را نیز شامل می شود. با این حال، پس از اینکه محصول تولید شد، طراحان آن تا مدت ۱۲ ماه فرصت دارند آنرا به ثبت برسانند. حمایت مقرر برای طرح ثبت نشده محدود است چون اعمال حقوق ناشی از آن از طرح ثبت شده دشوارترو مدت آن کوتاه تر است زیرا مدت آن ۳ سال است در حالیکه طرح ثبت شده در اتحادیه اروپائی ۲۵ سال حمایت می شود. طرح ثبت نشده به شرکتها فرصت می دهد قبل از اینکه هزینه و مشکلات ثبت تمام طرح هایشان که بسیاری از آنها ممکن است در بازار موفق نباشند را متحمل شوند، فروش محصولاتشان در بازار را امتحان کنند. بعلاوه، برخی طرح ها، بویژه طرح های مربوط به صنعت پوشاک و مد، ممکن است مدت کوتاهی در بازار بمانند.