صورتجلسه انحلال شرکت با مسئولیت محدود

” در صورتی که به واسطه ضررهای وارده نصف سرمایه شرکت از بین رفته و یکی از شرکا تقاضای انحلال کرده و محکمه دلایل او را موجه دیده و سایر شرکا حاضر نباشند سهمی را که در صورت انحلال به او تعلق می گیرد پرداخته و او را از شرکت خارج کنند”. اما در ماده ۱۴۰ قانون تجارت آمده است که در صورت محجور شدن یکی از شرکا با اعمال ماده ۱۳۹ قانون تجارت می‌توان شرکتی را از انحلال نجات داد. یعنی باقیماندن شرکت وابسته به رضایت سایر شرکا و قائم‌مقام محجور است. تصفیه به معنی تفریق حساب و تعیین بدهکاری و بستانکاری است و در این فرایند، رقم قطعی مبالغ بدهکار و بستانکار مشخص و برابر می‌شود.

  • البته طبق ماده 274 لایحه، زمانی که شرکت به حکم دادگاه باطل می‌‌‌شود، نیز تصفیه و تقسیم اموال شرکت صورت می‌‌‌گیرد.
  • هر گاه در اساسنامه شرکت ترتیب خاصی پیش بینی نشده باشد، در شرکت ‌های تضامنی و نسبی و مختلط غیر سهامی و سهامی، امر تصفیه با مدیر یا مدیران شرکت است، مگر آن که شرکای ضامن، اشخاص دیگری را از خارج یا از بین خود برای تصفیه معین کنند.
  • مع ذلک، اگر طلبکاران شخصی شریک نتوانسته باشند طلب خود را از دارایی شخصی او وصول کنند و سهم مدیون از منافع شرکت، کافی برای پرداخت طلب آن ها نباشد، می توانند انحلال شرکت را تقاضا کنند مشروط بر اینکه لااقل شش ماه قبل، قصد خود را به وسیله اظهارنامه رسمی به اطلاع شرکت رسانیده باشند.
  • و سرانجام به لطف الهی در تابستان 99، وبسایت دانوما به صورت عمومی معرفی شد.

_ارائه سند ثبت دایر بر ارسال دعوت نامه برای شرکاء چنانچه مجمع عمومی فوق العاده با اکثریت شرکاء تشکیل شده باشد. _فتوکپی شناسنامه مدیر تصفیه در صورتی که خارج از شرکاء انتخاب شده باشد. ما یک شرکت سهامی خاص خانوادگی داریم که تازه منحلش کردیم و حالا شخصی پیدا شده و یک فقره از چکهای شرکت را داره و ادعای طلب میکند و میخواد که دادخواست حقوقی بدهد. هر جای مطلب هم نیاز به مشاوره جهت ثبت درخواست انحلال داشتید و یا قرار است به عنوان مدیر تصفیه بعد از انحلال تعیین شوید حتما با ما تماس بگیرید.

هزینه منحل شدن شرکت

در پایان لازم به ذکر است ثبت انحلال شرکت ها و اقدامات و الزامات قانونی قبل و بعد از آن از موارد بسیار مهم است که دارای تبعات قانونی و حقوقی متعددی است و از امور تخصصی حقوقی و ثبتی محسوب می‌شود. اگر احد از شرکاء ورشکسته شود و سهم ورشکسته از منافع شرکت جهت پرداخت دین وی کافی نباشد می توانند تقاضای انحلال شرکت را بنمایند ، مشروط به این که ۶ ماه قبل قصد خود را به وسیله ارسال اظهار نامه به اطلاع شرکت رسانده باشند. پس از انحلال شرکت، قابلیت تبدیل شرکت از نوعی به نوع دیگر از بین می رود، زیرا شخصیت حقوقی با همان نوع قبل از شرکت صرفا برای انجام امور تصفیه و پرداخت دیون و وصول مطالبات باقی می ماند و امکان تبدیل شرکت به نوعی دیگر از شرکت ها بطور کل از بین می رود. در هر زمان که مجمع عمومی فوق العاده سهامداران به هر دلیلی رای دهند که شرکت منحل شود. لذا شرکا می توانند حین تنظیم شرکتنامه یا اساسنامه یا هنگام تقسیم دارایی شرکت، توافق کنند که عین اموال با پرداخت مابه التفاوت به دیگر شرکا، به صاحبان قبلی آن ها باز گردد.

فتوکپی شناسنامه مدیر تصفیه در صورتی که خارج از سهام داران باشد. وقتی این مراحل انجام شد و انحلال شرکت به ثبت رسید این انحلال باید به اطلاع عموم برسد به وسیله آگهی کردن در روزنامه رسمی و کثیر الانتشار. طبق قانون انحلال شرکت، مدیر تصفیه وظیفه دارد تا به مدت ده سال مسئولیت پاسخگویی و تسویه حساب بدهی ها، طلب ها، پرداخت مالیات های مستقیم و غیر مستقیم و دیگر اموری که ناتمام مانده را بر عهده بگیرد. نکته ـ در هر مورد که اشخاصی غیر از مدیران شرکت برای تصفیه معین شوند، اسامی آن ها باید در اداره ثبت اسناد، ثبت و اعلان گردد. اگر حتی یک عضو از شرکت رضایت به انحلال نداشته باشد سایر اعضا نمی توانند شرکت را منحل کنند. پس از آن آگهی منحل شدن شرکت باید در روزنامه های کثیرالانتشار کشور چاپ شود و اطلاع رسانی های لازم انجام شود.

به دلیل اینکه از تاریخ صدور حکم ورشکستگی، شرکت از دخالت در امور خود ممنوع است. پس از این که شرکت منحل می شود بایستی در تمامی اوراق، آگهی ها و خلاصه هر جایی که نام شرکت می آید، پس از نام شرکت، عبارت ” در حال تصفیه ” قید گردد. روند کار به این صورت است که براساس ماده 209 لایحه اصلاح قانون تجارت، شما باید این کار را همراه با اطلاعاتی نظیر اسامی مدیران تصفیه شرکت و نشانی آن ها، حداکثر در طی 5 روز به مرجع مربوطه اعلام نمایید. برای شرکت های خارجی و شعب آن ها در ایران و هم چنین برای شرکت های تعاونی، انحلال توسط دستگاه های مربوطه که در این زمینه تصمیم گیرنده هستند، انجام می شود.

در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

اما گاهی شرایط آن طور که شرکا انتظار دارند پیش نمی‌روند و یک شرکت، به دلایل مختلفی به مرز انحلال می‌رسد. شرکت­های با مسئولیت محدود با حداقل ۲ عضو، سهامی خاص با ۳ عضو ( به همراه دو نفر بازرس یعنی جمعا 5 نفر )، سهامی عام با ۵ عضو و تعاونی با ۷ عضو قابل ثبت هستند. بعد از تایید پرونده، شما باید به محل اداره ثبت مراجعه و با امضا نهایی آگهی تاسیس شرکت را تحویل بگیرید. اگر وکیل، امور ثبت انحلال شرکت را به عهده دارد ارائه اصل وکالتنامه الزامیست. ۳) در صورتی که سمت تمام یا بعضی از اعضای هیات‌مدیره و همچنین سمت مدیرعامل شرکت طی مدتی بالغ بر ۶ ماه بلا‌متصدی مانده باشد.

فرآیند انحلال شرکت به این صورت است که تمام اعضای شرکت باید طی یک جلسه این مورد را تایید و صوتجلسه را به اداره ثبت ارسال نمایند. حتما برای انحلال شرکت خود با مشاوران مجرب مشورت بگیرید که دچار مشکلات مالیاتی بعد از منحل کردن شرکتتان نشوید. در این نوع انحلال هم یکی از شرکا می تواند شرکت را منحل کند البته این یک اختیار قانونی است در نتیجه این حق باید توسط دادگاه تعیین شود و با در نظر گرفتن موارد مد نظر قانونی، اعمال گردد. مثلا وقتی قسمت عمده ای از فعالیت شرکت به صورت غیر قانونی صورت می گیرد، این شکل از انحلال می تواند روی دهد. مدیر تصفیه از زمان انحلال شرکت به مدت یک سال زمان دارد تا نسبت به پرداخت بدهی ها اقدام کند و در صورت نیاز به زمان بیشتر باید به صورت کتبی درخواستی مبنی بر تمدید زمان فعالیت خود در جهت پرداخت بدهی ارائه دهد. همچنین در صورت صلاحدید سهامداران مدت خدمت مدیر تصفیه افزایش می یابد تا گزارش و پرداخت های خود را تکمیل کند.

البته باید دانست که انحلال این شرکت مانند سایر شرکت‌ ها ممکن است بنا بر علل عام یا خاص انحلال شرکت‌ها باشد. هزینه ثبت شرکت مسئولیت محدود بدون پرداخت هزینه روزنامه رسمی حدودا 800 هزار تومان و هزینه ثبت شرکت سهامی خاص 900 هزار تومان در موسسه میزان می باشد. لازم به ذکر است که هزینه ثبت شرکت در سال 99 طبق میزان موضوع شرکت تعداد اعضا و سرمایه شرکت متغییر می باشد.

پس از اینکه انحلال شر کت اعلام شد، شرایط مالی شرکت معلق می شود. ضمن پرداخت هزینه های قانونی مربوط به ثبت انحلال انواع شرکت ، ذیل دفاتر مربوطه را نیز امضاء نماید و مدارک را تحویل بگیرد. چنانچه شرکت به منظور مدت زمان مشخصی تشکیل شده باشد و قبل از تمدید به پایان برسد. همان گونه که آغاز یک کسب و کار و فعالیت به یک پروسه اداری طولانی نیاز دارد منحل شدن شرکت هم دربردارنده مراحل و فرایندی می باشد که بایستی به صورت قانونی صورت بگیرد . انحلال شرکتهای تجاری به معنای پایان یافتن عمر شرکت هاست.البته با توجه به نوع شرکتهای تجاری ، علل انحلال آنها متفاوت می باشد.هدف از تدوین این مقاله بررسی انحلال انواع شرکتهای تجاری و علل آنها می باشد. مجمع مصوب نمود که شرکت منحل گردد و مقرر گردید ……………………….به سمت مدیر تصفیه انتخاب گردید .

4 ـ در مورد بندهای یك و دو ماده 199 در صورتی كه مجمع عمومی فوق ‌العاده صاحبان سهام جهت اعلام انحلال شركت تشكیل نشود و یا رأی ‌به انحلال شركت ندهد. یک نسخه از صورت جلسه مجمع فوق‌العاده که در آن رأی ثبت شرکت، ثبت شده، به امضا شرکا و سهامداران می‌رسد و به همراه مدارکی که در ادامه نام می‌بریم به اداره ثبت، ارسال می گردد. طبق ماده ۲۱۱ قانون تجارت، از تاریخ تعیین مدیر یا مدیران تصفیه اختیارات مدیران شرکت خاتمه یافته و تصفیه شرکت شروع می‌شود. مدیران تصفیه باید کلیه اموال و دفاتر و اوراق و اسناد مربوط به شرکت را تحویل گرفته بلافاصله امر تصفیه شرکت را عهده‌دار شوند. ورشکستگی زمانی بوجود می آید که شرکت از تامین وجوهی که بر عهده دارد بر نیاید و با توجه به قابل اجرا شدن حکم موقت ورشکستگی، انحلال شرکت از زمانی تحقق پیدا می کند که حکم دادگاه اول صادر شده است.