مقاله تعهد مدیران شرکت تجاری؛ قائم به شخص یا قابل انتقال؟

یکی از این شرکت ها «شرکت تجاری تک عضوی»است که با پیدایش آن در حقوق تجارت، تحولات شگرفی در قواعد سنتی آن(خصوصاً در نظریه قراردادی بودن شرکت های تجاری واصل وحدت دارایی و عدم قابلیت تجزیه آن) صورت گرفته است. این شرکت ها به رغم این که سابقه ای طولانی ندارند، اما به لحاظ مزایای اقتصادی عمده ای که دارند، مورد توجه قانونگذاران کشورهای مختلف قرارگرفته اند. در این نوشتار با مطالعه تطبیقی ضمن بررسی سابقه پیدایش این شرکت ها، جایگاه آن ها در نظام های حقوقی مورد مطالعه تحلیل شده است. شرکت نامه، معادل اساسنامه در شرکت های سهامی می باشد که مطابق ماده ۹۵ قانون تجارت نکاتی از جمله، سهم هریک از شرکا در سود و زیان، پرداخت سرمایه شرکت، نحوه تقویم سهم الشرکه غیر نقدی در آن قید شود .

  • یعنی باید محتوا، نحوه کار و ویژگی های شرکت معلوم شود؛ برای مثال شما باید بدانید که می خواهید چه محصولی تولید و عرضه کنید یا باید از نحوه خدمات شرکت اطلاع کافی داشته باشید.
  • این سند پیش از ارائه به اداره ثبت شرکت‌ها باید به امضای همۀ اعضا برسد.
  • در شرکت مدنی موضوع شراکت ممکن است امور و موضوعات تجاری یا غیر تجاری باشد در حالی که در شرکت تجاری موضوع فعالیت شخص حقوقی امور تجاری است .
  • ت با عبارت «شخصیت حقوقی ندارد» ، شخصیت حقوقی پیدا می كنند» و «دارای شخصیت حقوقی می شوند» موید نظر ماست.
  • طبقه 17 – لاستيك، كائوچو، صمغ، آزبست (پنبه نسوز)، ميكا (سنگ طلق) و كالاهاي ساخته شده از اين مواد كه در طبقات ديگر ذكر نشده‌اند؛ پلاستيك داراي شكل و قالب خاص براي استفاده در توليد ساير كالاها؛ مواد بسته‌بندي، درپوش‌گذاري، انسداد و عايق‌بندي؛ لوله‌هاي قابل ارتجاع غيرفلزي.
  • شرکت­هایی که مؤسسین آن ها قسمتی از سرمایه شرکت را از طریق فروش سهام به مردم تأمین می کنند.

شرکتهایی که هدف از تأسیس آنها تجارت نیست و اعمال تجاری انجام نمی دهند، شرکتهای حقوقی یا مدنی نامیده می شوند. در ماده 300 لایحه اصلاحی قانون تجارت، شرکت‌های دولتی را تابع قوانین تأسیس و اساسنامه خود دانسته و در مواردی که در اساسنامه شرکت‌های دولتی قید نشده،تابع قانون تجارت دانسته است. به اداره ثبت شرکت ها مراجعه و هزینه های قانونی مقرر جهت اخذ آگهی تغییرات را پرداخت کنید. هر شرکتی ممکنست پس از ثبت، نیاز به اعمال تغییراتی در ساختار، اعضا، اساسنامه، آدرس و … داشته باشد.

شرکتهای تعاونی تولید و مصرف

مسئولیت شریک در ثبت تغییرات بر حسب نوع شرکت ممکن است به میزان سهم ، محدود به میزان سرمایه ، تضمین تمام سرمایه یا مختلط باشد اما در امور مدنی مسئولیت منفرد می باشد. این شرکت از حداقل سه شریک تشکیل می شود و ویژگی بارزش این است که صاحبان سرمایه که به سهامدار تعبیر می شوند دارای اوراق سهم هستند نه اینکه مانند شرکت های پیش گفته، سهم الشرکه داشته باشند. فرض کنیم سرمایه شرکتی که از سه سهامدار تشکیل شده بالغ بر 900 هزار ریال باشد و هر یک از آن ها یک سوم این مبلغ را به شرکت آورده باشند و سرمایه شرکت نیز به 900 سهام ریالی تقسیم شده باشد. این شرکت از حداقل دو نفر شریک تشکیل می شود که شریک ضامن خوانده می شوند.

کپی برابر با اصل مدارک احراز هویت کلیه شرکاء، مدیران و هیات نظار ( در مواردی که تعداد شرکاء بیش از ۱۲ نفر باشند). غالبا برای پروژه های سنگین دولتی و حکومتی از قبیل صنایع و معادن و بانک و …و با مشارکت حد اقل ۵ نفر تشکیل می شود .سرمایه این شرکت هابه سهام تقسیم می شود و علاوه بر اینکه از طریق مؤسسین تأمین می شود، بخشی از آن رامی توان از طریق پذیره نویسی و جذب سرمایه های مردم نیز تأمین کرد . بررسی اجرای قانون جامع حمایت از حقوق معلولان در ایران، حدوداً ۳ میلیون معلول متوسط، شدید و خیلی شدید وجود دارد و اگر معلولان خفیف را هم به این آمار اضافه کنیم تعداد معلولان کشور به حدود ۱۰ میلیون نفر بالغ می‌شود. که سرمایه آن به سهام تقسیم شده است و مسئولیت صاحبان سهام، محدود به مقدار سهام اسمی آن‌ها می‌باشد. البته در کل مسئولیت بر عهده قوه قضائیه است زیرا سازمان ثبت اسناد و املاک و به تبع آن کلیه ادارات و زیر مجموعه‌های آن به صورت ارگانیک با قوه قضائیه مرتبط می‌باشند. قواعد مربوط به شرکت های تجارتی از بدو تاسیس تا انحلال را در مجموعه مطالب وبسایت مجموعه ثبت شرکت فکر برتر دنبال کنید.

پس از صدور روزنامه رسمی اول ۳۱ روز زمان برای اعتراضات وجود خواهد داشت تا اگر کسی ادعایی در خصوص علامت تجاری مورد درخواستی شما داشته باشد اعتراض خود را اعلام کند. عین علامتی که پیش از این به نام شخص یا شرکت دیگری ثبت شده باشد و یا شخص دیگری قبلا تقاضای ثبت داده و تاریخ تقاضای آن فرد مقدم باشد و یا دارای حق تقدم ثبت باشد. از دیدگاه وسیع تر ،علائم تجاری با رسمیت بخشیدن و دادن سود اقتصادی به صاحبان آن ها در سطح جهانی سرمایه گذاری کرده و این ابتکار را ترویج می دهد. اولین قدم در تجارت اعتماد است و علامت تجاری به وسیله برند سازی به این اعتماد و تعهد شتاب می بخشد.

به موجب ماده ۸ (اصلاحی ۵/۷/۱۳۷۷ ) قانون مذكور در عضو در شركت تعاونی شخصی است حقیقی یا حقوقی غیر دولتی. ثبت شرکت تجاری – بر اساس ماده sixteen قانون تجارت جمهوری اسلامی ایران و آیین‌نامه ابلاغ شده در این خصوص سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مرجع ثبت شرکت‌ها می‌باشد در این سازمان اداره کلی با نام اداره کل ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی وجود دارد. حال اگر شرکتی تمام سرمایه خود را در همان موقع تاسیس، فقط توسط موسسین تامین کند به آن شرکت، سهامی خاص می‌گویند. حداقل تعداد شرکا در شرکت‌های تجاری سهامی خاص 3 نفر است و حداقل سرمایه مورد نیاز برای تاسیس شرکت یک میلیون تومان است. در مواد 590 و 591 قانون تجارت و به ترتیب شرکت های تجاری دارای شخصیت حقوقی را دارای اقامتگاه قانونی و تابعیت مملکتی شناخته شده اند.

شرکت تجاری

گروه اول به طور مساوی سرمایه‌گذاری کرده‌اند و مسئولیت‌شان نیز به میزان آورده‌شان است. اما آوردۀ گروه دوم به صورت سهام درنیامده است و مسئول تمامی ضررهایی هستند که ممکن است پیش بیاید. حق انتخاب مدیران در اختیار شرکای ضامن و حق انتخاب بازرسان در اختیار شرکای سهامی است.

یکی دیگر از نکات مهم در این خصوص این است که موضوع فعالیت بایستی صریح و منجز باشد. در مواردی دیده می شود که برخی از شرکت ها از عناوین کلی همچون، کلیه امور تجاری و اقتصادی و یا انجام کلیه امور بازرگانی و فروش کالا استفاده می کنند که استفاده از آنها، در شناسایی دقیق حیطه فعالیت شرکت ابهام ایجاد می نمایند. عده ای شرکت هایی مانند کنسرسیوم و قراردادهای مشارکت مدنی را که به امر تجارت می­پردازند شامل این دسته از شرکت ها دانسته و آنها را تضامنی تلقی کرده­اند، اما برخی دیگر، مشارکت های مدنی را از شمول مادۀ 220 قانون تجارت خارج دانسته­اند. از مادۀ 220 قانون تجارت تفاسیر مختلفی به عمل آمده است، اما نگارنده با آن تفسیری موافق است که بر اساس آن شرکت های موضوع این ماده صرفاً از حیث مسئولیت در قبال اشخاص ثالث در حکم شرکت تضامنی هستند و الا مزایای شرکت تضامنی ، به ویژه شخصیتی حقوقی، را ندارند. شرکت‌های مختلط عبارتند از شرکت‌هایی که از دودسته شریک تشکیل می‌شوند؛دسته اول شرکایی که مسئولیت نامحدود دارند و دسته دوم شرکایی که مسئولیت محدود دارند مانند شرکت‌های مختلط غیر سهامی و شرکت‌های مختلط سهامی.

شرکت های تجاری با مسئولیت محدود Limited Liability Firm

شرکت مدنی همیشه و ضرورتاً با حداقل دو نفر تشکیل می گردد، در حالی که در تأسیس بعضی از شرکتهای تجاری ضرورتاً وجود حداقل سه نفر لازم است ( مثل شرکت سهامی خاص ). پیشرفت و تحول اقتصادی غالباً در گرو رشد و توسعه فعالیت های اقتصادی است. در راستای رفع موانع رشد و توسعه فعالیت های اقتصادی و با توجه به بیم تجار از مسؤولیت نامحدود و شخصیشان در فعالیت های تجاری، فکر تحدید مسؤولیت نظام حقوقی کشورها را به سمت شرکت هایی سوق داد که از طریق آن ها بتوان مسؤولیت شخصی تجار را محدود کرد.

شرکت مختلط سهامی شرکتی است که تحت اسم مخصوصی بین یک عده شرکای سهامی و یک یا چند نفر شریک ضامن تشکیل می شود. شرکای سهامی کسانی هستند که سرمایه آنها به صورت سهام یا قطعات سهام متساوی القیمت در آمده و مسئولیت آنها تا میزان همان سرمایه ای است که در شرکت دارند. كلیه شركتهای تجاری مشمول قوانین تجاری ایران ، دارای شخصیت حقوقی و دارایی مستقل هستند شخصیت حقوق «حالتی» است كه توسط قانونگذار به گروهی از انسانها یا مال یا حقوق اعطا میشود و با شخص حقوقی كه « وجودی » است اعتباری ، تفاوت دارد. بسیاری از قوانین جاری كشور، كه به تایید فقهای شورای نگهبان رسیده نشان می دهد كه اعتبار كردن شخصیت حقوقی برای شركتهای تجاری بلا اشكال است .

بر اساس ماده 1863 قانون تجارت، به آن دسته از شرکت هایی که برای انجام امور تجاری و با نام مخصوص بین حداقل دو نفر تشکیل می شود، شرکت نسبی می گویند و مسئولیت هر کدام از شرکاء به میزان… چه شرکتی را ثبت کنیم؟ شرکت سهامی خاص بهتر است یا تعاونی؟ خوب است قبل از هر تصمیمی ثبت شرکت برای ثبت شرکت‌تان، با مقایسه شرکت تعاونی و شرکت سهامی خاص، از تفاوت‌ها و نقاط مشترک این دو نوع مؤسسه آگاه شوید،… شرکت سهامی شرکتی است که سرمایه آن به سهام تقسیم شده و مسئولیت صاحبان سهام محدود به مبلغ اسمی سهام آنها است (مادۀ 1 لایحه­ی اصلاحی قانون تجارت).

معرفی رشته مشاوره در دانشگاه و بررسی بازار کار این رشته

سرمایه سهامداران این شرکت‌ها در قالب سهام یا قطعات سهام متساوی‌القیمت است. در واقع شرکا سهامی، مسئولیتی محدود به اندازه سرمایه‌ای که به شرکت آورده‌اند دارند، اما شرکا ضامن در قبال بدهی‌ها مسئولیتی نامحدود دارند. مبلغ اسمی سهام آن‌ها نیز هنگام انتشار نباید بیشتر از a thousand ثبت برند تومان باشد.

شرکایی که مسئولیت آن ها محدود به سرمایه آن ها است را شریک عادی و شرکایی که مسئولیت آن ها نامحدود است را شریک ضامن می نامند. هر گاه دو یا چند نفر به منظور انجام امور تجاری با تسهیم سرمایه و ترسیم نحوه تقسیم سود و زیان طبق مفاد قرارداد، تفاهم نمایند فعالیت آن ها یک شرکت تجاری را تشکیل داده است. به عبارت دیگر هرگونه عملیات تجاری ناشی از تودیع سرمایه شرکاء که طبق قرارداد با تقسیم سود و زیان همراه باشد مشمول فعالیت شرکت تجاری است. در شرکت های تجاری به محض تشکیل یک شخصیت حقوقی ایجاد می گردد در حالی که در شرکت های مدنی اینگونه نیست.