نحوه ثبت موسسات و تشکیلات غیر انتفاعی

به همین دلیل به این نوع موسسه ها، موسسه غیر تجاری نیز گفته می شود. منظور از اهداف غیر تجاری که در تعریف موسسه ذکر شده این نیست که موسسه هیچ گونه فعالیت اقتصادی ندارد. بلکه باید گفت، فعالیت های اقتصادی تنها هدف ایجاد یک موسسه نیست.

مراحل ثبت موسسه خیریه

این خیریه با سابقه ای نزدیک به دو دهه در زمینه حمایت تحصیلی از دانش آموزان مستعد فاقد سرپرست موثر فعالیت می نماید. دارالاکرام در حال حاضر با 3000 دانش آموز بورسیه در 19 شعبه استانی مشغول به فعالیت است. موسسه مکلف است حین استخدام کارکنان مربوط احکام قانون کار و سایسر اسناد تقنینی نافذه کشور را رعایت نماید.

به طور کلی تفاوتی که بین موسسه و شرکت وجود دارد در غیر تجاری بودن آن است یعنی در شرکت ها موضوع فعالیت شرکت ها باید تجاری باشد و در موسسه غیر تجاری نمی توانید موضوع تجاری قرار دهید. 5 / 5 ( 1 امتیاز ) ثبت شرکت سهامی خاص در صورتی که ثبت شرکت در تهران چندین نفر قصد تشکیل یک شرکت را داشته باشند که در آ… اولین مرحله ثبت موسه غیر تجاری در کرج ثبت الکترونیک در سامانه ثبت شرکت ها م باشد. که بعد از ورود به این سامانه و وارد کردن اطلاعات لازم موسسه، موسسه مورد نظر به ثبت می رسد.

هزینه ثبت موسسه از طریق اداره ثبت شرکت‌ها

در موسسه غیرتجاری باید هیات مدیره انتخاب شود که هرکدام از اعضا وظایف خاص و حدود اختیارات قانونی خود را دارند و بر این اساس می توانند برای موضوعات مهم موسسه تصمیم گیری کنند. اعضای هیئت مدیره وظیفه برگزاری مجامع عمومی عادی ، عمومی فوق العاده را دارند. جلسات هیئت مدیره در موسسات با وجود اکثریت مدیران برگزار می شود و تصمیمات گرفته شده با اکثریت آرا معتبر خواهد بود. قانون تجارت ، در مورد اشخاص حقوقی حقوق خصوصی، تقسیم بندی ساده ای دارد ؛ شرکت های تجاری و موسسات غیرتجاری . بنابراین ، قانون تجارت ، اشخاص حقوقی تاجر را مشمول انضباط شدید قالب های هفت گانه شرکت های تجاری قرار داده و موسسه غیرتجاری را به عنوان ظرف و قالب تجارت عرضه ننموده است. همانطور که در قسمت تقسیم بندی های موسسات غیرتجاری اشاره شد موسسات به دو نوع تقسیم می شوند که هرکدام دارای ویژگی های خاص خود بوده که در زمان ثبت و مراجعه به اداره ثبت شرکت ها به آن ها توجه خواهد شد.

جلسات هیئت مدیره در موسسات غیرتجاری با حضور اکثریت اعضاء جنبه رسمی پیدا کرده و تمامی تصمیمات آن با اکثریت آراء رسمیت می یابد. در موسسات غیرتجاری کلیه اسناد و اوراق بهادار و تعهدآور موسسه با وجود امضاء خزانه دار معتبر خواهد بود و درصورتی که خزانه غایب باشد، رئیس هیئت مدیره یا نائب رئیس حق استفاده از مهر موسسه را به نیابت از وی دارند. هیئت مدیره باید حداقل یک نفر شخص حقیقی را به مدیریت عاملی موسسه برگزیند و مدت تصدی و حق الزحمه و حدود اختیارات او را تعیین نماید. همچنین می تواند در هر زمان که صلاح بداند وی را عزل نماید.

  • در صورتی که موسسه انتفاعی است، موضوع موسسه با مدارک تحصیلی و تخصص موسسین باید با هم هماهنگ باشد.
  • برای موسسه و تعیین مسئول برای موسسه باید چندین نام انتخاب شود.
  • درصورتی که شریکی حقوقی باشد اوراق شخصیت حقوقی که دارای اعتبار و تمدید شده باشد به همراه معرفی نامه شخصیت حقوقی برای نماینده خود که دارای شماره و تاریخ اعتبار باشد.
  • برای ایجاد یک شعبه از موسسه در شهر دیگر، نیاز به ثبت شعبه تازه تاسیس وجود دارد.

موسسات حقوقی، آموزشگاه‌های علمی و فنی و حرفه‌ای و هنری، آموزشگاه زبان‌های خارجی، موسسات کاریابی، مدارس غیرانتفاعی و… . ثبت موسسات غیر تجاری به ارائه اظهارنامه، همراه با ضمائم ضرورت اگر موسسه غیرانتفاعی نیاز دارد. در این صورت موسسان باید اجازه‏نامه نیروی انتظامی محل، جهت ثبت را ارائه دهند. در صورتی که موسسه انتفاعی است، موضوع موسسه با مدارک تحصیلی و تخصص موسسین باید با هم هماهنگ باشد. به همین منظور ما به شما پیشنهاد می‌‌کنیم از مشاوران دفتر ثبت شرکت های‌ثبت بهره مند شوید.

من در زمینه گردشگری فعالیت میکنم و پس از مراجعه به یک ارگانی به بنده گفتن باید شرکت داشته باشم لطفا بفرمایید از کجا باید شروع کنم . موسسات غیر تجارتی، تشکیلات و موسساتی هستند که برای مقاصد غیر تجارتی مانند امور علمی یا ادبی یا امور خیریه و … تشکیل می شود اعم از آنکه موسسین و تشکیل دهندگان قصد انتفاع داشته یا نداشته باشند. خیر، یکی از محدودیت های مؤسسات انتفاعی این است که به هیچ وجه اجازه انجام هیچ گونه معامله ای را ندارند و تنها می توانند به اهداف خیرخواهانه و مردمی رسیدگی کنند. خیر، این تامین سرمایه تنها به منظور کمک و یاری رساندن به این مؤسسات است و باعث شریک شدن در موسسه نمی شود. در موسسات شرکا حق انتقال سهم خود را به شخص دیگری ندارند مگر با رضایت کامل دیگر شرکای موسسه که صاحب حداقل سه چهارم سهام موسسه باشند.

هزینه ثبت موسسه غیر تجاری

موسسات خیریه غیر انتفاعی غیر دولتی، این موسسه ها به دنبال سودآوری برای جامعه هستند. در سال 1394، هم زمان با توانمند شدن و بلوغ دارالاکرام به عنوان یک سازمان خیریه، گسترش کمی و کیفی فعالیت ها با استفاده از ظرفیت ها و امکانات فن آوری های نوین، در دستور کار موسسه قرار گرفت و پلتفرم به مهربانی راه اندازی شد. خیریه دارالاکرام موسسه ای غیرانتفاعی با رویکردی فراسیاسی و فرامذهبی است که طبق منشور خیریه از هرگونه فعالیت اقتصادی منع شده است و با دریافت کمک های مردمی و حمایت های بانیان به فعالیت می پردازد.

ثبت موسسات غیر تجاری می تواند تحت عناوینی مانند انجمن، کانون یا بنگاه و امثال آن اختیار کند ولی اتخاذ عناوینی که اختصاص به تشکیلات دولتی و کشوری دارد از طرف موسسات مزبور ممکن نخواهد بود. برخی از موسسات با هدف جلب سود و منفعت و تقسیم آن بین اعضا تشکیل می شوند به این نوع موسسات، موسسات انتفاعی گفته می شود برای مثال می توان به موسسات آموزشی، علمی ، ادبی ، هنری، آموزشگاه های زبان ، کنکور و مدارس غیر انتفاعی اشاره کرد. یکی از محدودیت ها برای این مؤسسات این است که امکان انجام هیچ نوع معامله ای را ندارند. موسسات غیر تجاری موسساتی هستند كه جهت مقاصد غیر تجاری مثل امور علمی ادبی یا امور خیریه و امثال آن تشكیل می شوند و تشكیل دهندگان آنها ممكن است قصد انتفاع داشته و یا نداشته باشند.

برای ثبت انواع شرکت‌ها و موسسات تجاری و غیرتجاری، متقاضیان باید از مسیر اداره ثبت شرکت‌ها، فرآیند مورد نظر را پیگیری کنند. موسسات خیریه می‌توانند در حوزه موضوعات مختلفی فعالیت کنند. تامین امکانات و کمک‌های مالی در موضوعات درمانی و پزشکی، پرداخت حقوق ماهیانه اقشار آسیب‌پذیر، تسهیلات تحصیلی و آموزش، کمک به سالمندان، معلولان، کودکان، کمک به افراد در شرایط اضطراری مانند سیل و زلزله و… از رایج‌ترین زمینه‌های فعالیت موسسه خیریه است. در این مطلب از مجله حقوقی وینداد با مراحل، شرایط و مدارک ثبت موسسه خیریه آشنا و نکات ثبتی مهم آن می‌شویم.

نحوه تاسیس موسسات خیریه

سپس یک نسخه از مدارک مهر شده در اداره ثبت شرکت، به متقاضی داده می‌شود. مدیر عامل موسسه می بایست حداقل مدرک تحصیلی دیپلم را داشته باشد و حضور حداقل ۲ نفر دارای مدرک کارشناسی مربوط فعالیت موسسه در اعضای هیئت مدیره اجباری است. امیدواریم مطالب فوق در زمینه ثبت موسسه خیریه، برای شما کاربران گرامی مفید بوده باشد . در صورتی که نیاز به ثبت تغییرات شرکت راهنمایی های بیشتر دارید ، کارشناسان مجموعه ثبت شرکت صدرا آماده ارائه هر گونه مشاوره در زمینه ثبت شرکت ، ثبت برند و دیگر خدمات ثبتی به صورت رایگان به شما کاربران و کارفرمایان گرامی می باشند . حداقل تجهیزات و لوازم آموزشی مورد نیاز با توجه به زمینه فعالیت موسسه، منطبق با استاندارد، باید تهیه و برای دانشجو یا هنرجو فراهم گردد.

ما قبلاً در همین وبسایت بصورت مفصل در مورد هزینه ثبت انواع شرکت و موسسه مقاله‌ای را منتشر کرده‌ایم که توصیه می‌نماییم مطالعه بفرمایید. بنابراین موسسین و تشکیل دهندگان موسسه، می‌توانند سرمایه ثبت برند ثبتی را تا هر میزان که بیشتر از حداقل مذکور باشد، انتخاب کنند. جلسات هیئت مدیره با حضور اكثریت مدیران موسسه رسمیت پیدا میکند و تصمیمات آن‌ها با اكثریت آراء دارای اعتبار خواهد بود.