در این مقاله ۱۶ نکته مهم برای انتخاب اسم برند را بررسی خواهیم کرد که با توجه به این موارد میتوانید یک نام تجاری ماندگار را انتخاب کنید. پیش از شروع فرآیند انتخاب نمونه اسم برند باید به روشنی تعیین نمایید که شرکت شما در چه زمینه ای فعالیت دارد و هدف شما رسیدن به مرحله ای است؟ با تعیین این موارد در حقیقت شما به تعریف هویت برند خود می پردازید. هویت برند شامل چشم انداز کاری، ماموریت و ارزش های مد نظر شما می شود.
بنابراین طبیعی است که مردم به سراغ نامهای بد نمیروند و ترجیح میدهند به برندهای خوشنامتر مراجعه کنند. البته تا زمانیکه از انجام فعالیت خود اطمینان کسب نکردهاید، برندسازی نکنید. ثبت برند تجاری برخی افراد بدون اینکه برای انجام کاری مصمم باشند، تمام مراحل برندسازی را طی میکنند و بعد متوجه میشوند که انجام آن کار برای آنها مناسب نیست و فعالیت مربوطه را انجام نمیدهند.
اهمیت فرایند انتخاب نام درست شرکت ها در چیست؟
نباید هنگام انتخاب اسم شرکت از اسامی دانشمندان و شعرا و امثالهم استفاده شود. حال که تا حدودی با کلیدهای انتخاب اسم برند آشنا شدیم قصد داریم که ساخت یک نام برند را رقم بزنیم. به این صورت اسنپ که با اپلیکیشن تاکسییاب اینترنتی کارش را شروع کرد اسم خوبی را برای خود ساخت و پرداخت. با کمی تغییر در حروف اصلی در مثال بعدی تاکسی اینترنتی یاکسی با تغییر «ت» به «ی» موفق به ساخت اسم برندی متفاوت برای خودش گردیده است. نامهای کوتاه تند و تیز هستند و خیلی راحت به ذهن سپرده میشوند. اسامی که قابل یادآوری هستند، تاثیر ماندگاری بر مخاطبان هدف شما میگذارند.
به لوگوی آمازون که دقت کنید یک فلش حرف a را به z وصل کرده است. درواقع اولین حرف الفبای انگلیسی به آخرین آن وصل شده است که این فلش خود نشان از کامل بودن این سایت دارد؛ یعنی ازشیرمرغ تا جون آدمیزاد را میتوانید از آمازون تهیه کنید. در ایران هم نام برند آب معدنی دماوند که به اقتباس از نام قله مرتفع ایران یعنی قله دماوند گرفته شده است، در این گروه از اسامی جای میگیرد. متقاضیان به جهت ثبت برند تجاری شان ملزم به پیروی از شرایط انتخاب نام برند می باشند تا نام درخواستی قابلیت ثبت پیدا کند و مورد تایید قرار بگیرد .
شاید این مرحله به نظر ساده بیاید، اما توصیه میکنم انرژی و زمان زیادی صرف انتخاب و رسیدن به یک نامِ مطلوب برای شرکتتان کنید. چون خیلی از شرکتها با عجله این کار را میکنند و به همین دلیل هم معمولاً بعد از مدتی ثبت شرکت تصمیم به تغییر اسم شرکت میگیرند. فراموش نکنید که انتخاب نام مناسب برای یک کسبوکار از ابتداییترین کارها برای خلق یک برند موفق است و اگر بگویم که نامِ شرکت است که به کارِ شما هویت میدهد، دروغ نگفتهام.
- دستور کار شما باید کامل باشد به طوری که پاسخ تمام پرسشها در مورد خلاقیت، کیفیت، نوآوری، مشتریمداری، کارایی، اخلاقمداری و حرفهای بودن و … مشخص باشد.
- در انتخاب نام برخی برندها از واژههای ایرانی (فارسی یا زبانهای سایر اقوام ایرانی) استفاده شده است.
- اشخاص دیگر بر این باورند که اسم های خلاقانه و ابداعانه بیشتر در ذهن باقی می ماند و برخی بر این باورند که این اسم ها سریع تر فراموش می شوند.
برای این منظور، لیست کاملی از همه رقبا در اسم برند خود تهیه کنید. همانطور که نامها را جمع میکنید، آنها را به شش دستهای که در بالا ذکر شد تقسیم کنید. پیشنهاد میشود از اسمهای تکراری استفاده نکنید زیرا بودجه و تلاش زیادی برای برندینگ کردن آن لازم است. به عنوان مثال ماهان را در نظر بگیرید که با شنیدن آن عدهای به یاد هواپیمایی ماهان و عدهای به یاد موسسه آموزش عالی آزاد ماهان میافتند. در بعضی موارد از اسامی مشهور یا افسانههای فرهنگهای مختلف استفاده میشود.
همچنین برای مطالعه بیشتر این بحث مقاله «10 استراتژی عملی توسعه برندینگ | به فکر توسعه برند خود باشید! مراسمات فرهنگی میتوانند تحت برندهای فرهنگی هم ثبت شوند. برندهای فرهنگی یا اخلاقی میتوانند تداعی کننده فعالیتهای فرهنگی یا اخلاقی خاصی در ذهن مردم باشند. گاهی افراد نام های واقعاً خوبی برای فعالیت و برندسازی خود انتخاب میکنند اما در آخر متوجه میشوند که این نام توسط فرد یا شرکت دیگری قبلاً ثبت شده است.
به ذهن سپردنش برای مخاطبان آسان نیست، زیرا ذاتاً یک کلمه مخففشده هیچ تصویر و حس خاصی در ذهن مشتریان ایجاد نمیکند. در کتاب «راهاندازی مطمئن کسبوکار اینترنتی» قدم به قدم به شما آموزش میدهیم که چگونه یک کسبوکار اینترنتی مطمئن راهاندازی کنید؛ کسبوکاری که موفقیتش حتمی باشد. کلماتی از قبیل ساختمانی ، بازرگانی ، تجاری ، مهندسی، مهندسین مشاور ، حقوقی ، تولیدی و … شرحی برموضوع فعالیت محسوب می شود و در بررسی نام یا نامهای درخواستی به منظور رعایت عدم سابقه و تشابه جزئی از نام محسوب نمی شود.
یعنی اولین حسی است که بقیه در مورد محصول یا خدمت ما میگیرند که البته میتواند مثبت یا منفی باشد. اسم برند باید با ارزشهای بنیادین شرکتتان که جوهره برند شماست، ارتباط معنایی داشته باشد و بتواند با ترسیم یک تصویر مثبت در ذهن مشتریان با آنها ارتباط برقرار کند. با انتخاب اسم رستوران خود از روی یک کتاب، آهنگ، نمایش تلویزیونی میتوانید آغازگر صحبت بین خود و مشتریان باشید. فنجان چای آلیس، رستوران آنابل، رستوران آقای خرچنگ (برگرفته از پویانمایی باباسفنجی شلوارمکعبی) نامهایی هستند که از روی نام کتابها، فیلمها و داستانهای معروف الهام گرفته شدهاند.
ثبت نام
برای این کار نیازی به داشتن لوگو نیست؛ اما دیگر کمکم باید به فکر استخدام یک طراح حرفهای باشید. راستی حالا که صحبت از دامنه شد، اجازه دهید تا کمی هم دربارۀ راهاندازی کسبوکار اینترنتی صحبت کنیم. اگر به این فکر افتادهاید که از ظرفیتهای فوقالعاۀ موجود در اینترنت برای گسترش کسبوکار خود استفاده کنید، به شما تبریک تغییرات شرکت میگوییم. ما کتاب راهنمای راهاندازی کسب و کار اینترنتی که توسط تیم نوین تالیف شده و حاصل تجربۀ جمعی افراد مختلف است، به شما پیشنهاد میکنیم. این کتاب مسیر راهاندازی کسب و کار اینترنتی (از ایده تا اجرا) را برایتان روشن میکند. سلام برای شرکت تولیدی رنگ ساختمانی دنبال یه اسم بامفهوم و درعین حال کوتاه میگردم.
مشورت در مورد ساخت اسم شرکت
صفحات فرود یا Landing Page ها، صفحاتی ساده اما هدفمند هستند که بهمنظور خوشامدگویی به مخاطب، دعوت از او به انجام کاری یا معرفی یک محصول/خدمات خاص طراحی شدهاند. در این مرحله سه صفحه فرود یکسان را طراحی میکنید و در هر صفحه تنها نام برند را تغییر میدهید. فقط توجه باشید اسمهایی را انتخاب کنید که تلفظ آنها راحت باشد. اسم برند باید با ارزشهای بنیادین شرکتتان که جوهره برند شماست، ارتباط معنایی داشته باشد و بتواند با ترسیم یک تصویر مثبت در ذهن مشتریان با آنها ارتباط برقرار کند. مجتمع حقوقی و ثبتی ایلیا لوکس ترین و جدیدترین نام را برای برند و علائم تجاری و یا شرکت شما ارائه می دهد. این را در نظر داشته باشید انتخاب نام مناسب نقش به سزا و ویژه ای در آینده کاری و حرفه شما خواهد داشت.