ثبت شرکت تعاونی کشاورزی

استفاده از این شیوه به طور خلاصه به این علت است که در کشور‌های صنعتی پیشرفته فوق به خاطر وجود شرایط خاص و سیستم ارزش‌‌های اقتصادی و اجتماعی مختص چنین جوامعی ایجاد تسهیلات در برخورداری اعضاء تعاونی از خدمات ضرورت جاذب‌تر و موثرتر از پرداخت وجوه نقدی است. لذا تصمیم گرفتند هر ساله مقداری از سود را بدین منظور اختصاص داده تا سرمایه لازم پس از چند سال متوالی ذخیره گردد. بدین ترتیب فکر عملی ساختن طرح فوق را به فراموشی سپرد و در نتیجه اصل تخصیص قسمتی از سود بدین مقصود نیز خود به خود از بین رفت. وزارت تعاون نمونه اساسنامه ای را ارائه داده است که اساسنامه انواع شرکت های تعاونی بر اساس آن تنظیم خواهد شد.

  •  قرار گرفتن مدیریت و سرمایه و منافع حاصله در اختیار نیروی کار و تشویق بهره‌برداری مستقیم از حاصل کار خود.
  • تدوین سوابق از مجمع تأسیس و اولین مجمع عادی و اسامی اعضا و هیئت مدیره منتخب، بازرسان و مدیران کل شرکت.
  • ٤-پس از انتخاب هيأت رئيسه مقام دعوت كننده ورقه حضور و غياب و اوراق نمايندگی هاي تام الاختيار اعضاء غايب و صورت اسامي اعضاء را براي كنترل رسميت جلسه در اختيار رئيس مجمع قرار می دهد.
  • به موجب قانون اصلاح تبصره ۱ قانون وصول برخی در آمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین تعرفه ثبت اسناد رسمی برای قراردادهای مربوط به اعطای تسهیلات بانکی و صندوق تعاون (بانک توسعه تعاون) وابسته به وزارت تعاون و تعاونی های ایثارگران سه در هزار می باشد.
  • با توجه به ترکیب اقتصاد جامعه ما که به حضور سه بخش دولتی، تعاونی و خصوصی تاکید می‌کند.

بازرسان تعاوني از بين اشخاص حقيقي يا حقوقي توسط مجمع عمومي عادي و براي مدت ١سال مالي انتخاب می شوند .و انتخاب مجدد آنها براي دوره هاي بعدي بلا مانع است.تعداد بازرسان اصلي و علی البدل در اساسنامه تعاوني مشخص شده است .و ميزان حق الزحمه و پاداش آنان با تصويب مجمع عمومي تعيين میشود. ١-در تعاونی هاي نمونه كه سالانه از طرف وزارت تعاون انتخاب می شوند،جمع پاداش هيأت مديره با تصويب مجمع عمومي می تواند براي همان سال تا ٥٠ درصد افزايش يابد. هيأت مديره جهت مديريت تعاوني و اجراي تصميمات مجمع عمومي و هيأ ت مديره فرد واجد شرايطي را از بين اعضاء تعاوني يا خارج از تعاوني براي مدت دو سال به عنوان مديرعامل انتخاب می نمايد.مديرعامل زير نظر هيأت مديره انجام وظيفه می نمايد. در صورت استعفاء دسته جمعي هيأت مديره و قبولي آن توسط مجمع عمومي فوق العاده يا عزل آنان،براي انتخاب هيأت مديره جديد به دعوت هيأت مديره يا وزارت تعاون مجمع عمومي عادي تشكيل می شود. در صورتي كه هيأت مديره از اكثريت خارج شود جهت تكميل اعضاء هيأت مديره براي مدت باقی مانده مجمع عمومي عادي تشكيل می شود و به تعداد مورد نياز از بين داوطلبان عضويت انتخاب می شوند.

جهتثبت شرکت تعاونی خود کافیست با مشاوران و وکلای خانه ثبت تماس بگیرید و ثبت شرکت تعاونی مورد نظرتان را به راحتی و با خیالی آسوده به وکلای خانه ثبت بسپارید. شرکت‌های تعاونی از نظر موضوعی شامل تعاونی تولید و تعاونی توزیع هستند و از نظر عضویت نیز شامل تعاونی خاص و تعاونی عام می‌شوند. ۱-هیات موسس دارای شرایط قانونی، طرح پیشنهادی را تهیه و اساسنامه را منطبق بر قانون بخش تعاونی تنظیم می‌کنند. شرکت های تعاونی به لحاظ نوع فعالیت به سه دسته تولیدی ،توزیعی و تولیدی –توزیعی (چندمنظوره) و به لحاظ عضویت به دو گروه خاص و عام تقسیم می شود.

انواع شرکت‌های تعاونی براساس رشته تعاونی

هیئت مدیره مکلف است تمامی اسناد و مدارک مورد نیاز را ظرف مدت یک ماه پس از تاریخ اولین مجمع عادی به همراه مجوز ثبت شرکت یا اتحادیه تعاونی، به مرجع ثبت ارسال کند. هرچند در شرکت‌های سهامی حداقل میزان سرمایه و حداقل تعداد شرکا معین است اما در شرکت‌های تعاونی تعداد شرکا و سرمایه‌ی شرکت، متغیر و نامحدود است. در همین راستا شرکا به آسانی می‌‌توانند سهام خود را بین اعضا معامله کنند و محدودیتی از این حیث وجود ثبت تغییرات شرکت ندارد و همچنین هرکس بدون نیاز به برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده و تصمیم‌ گیری پیرامون افزایش این سرمایه می ‌تواند یک یا چند سهم از شرکت تعاونی را خریداری کند. اداره شرکت تعاونی نیز به وسیله هیئت مدیره و مجامع عمومی صورت می‌گیرد و سایر امور شرکت نیز با توجه به اساسنامه انجام می‌شود. عضویت در شرکت تعاونی کشاورزی به عنوان یک تعاونی خصوصی نیازمند داشتن شرایط خاصی است که هر یک از اعضا باید داشته باشند.

مزایای تاسیس شرکت تعاونی کشاورزی

89 درصد اعضاء اين تعاوني‌ها را مردان و 11 درصد را زنان تشكيل داده‌اند. بيشترين تعداد تعاوني در دهه 70 به ترتيب در استانهاي تهران (872 تعاوني)، خراسان ( 320 تعاوني) و خوزستان (303 تعاوني) تشكيل و به ثبت رسيده است.  حل اختلاف و داوری در محدوده امور مربوط به تعاونیها به صورت کدخدامنشی و صلح اعضاء تعاونیها. طبق ماده ۲۹ قانون اجرای سیاستهای کلی، دولت وظیفه دارد سي درصد ( ۳۰ %) از درآمدهاي حاصل از واگذاري سهام بنگاههای دولتی ثبت برند تجاری را به تعاوني هاي فراگير ملي به منظور فقرزدايي اختصاص دهد. با توجه به بند ب ماده ۹ قانون اجرای سیاستهای کلی در كليه مواردي كه دولت براي حمايت از بخش غيردولتي مشوقهايي را – به جز مالياتها – ارائه مي كند، اين حمايت براي تعاونيها بيست درصد بيش از بخش غيرتعاوني خواهدبود. در اجرای ماده ۹ قانون اجرای سیاستهای کلی ، دولت مکلف به پرداخت يارانه سود تسهيلات بانكي و ساير هزينه هاي سرمايه گذاري اوليه براي راه اندازي شركت تعاوني می باشد.

ذخیره احتیاطی شرکت­‌های تعاونی چیست؟

شرکت تعاونی حداقل با ۷ نفر عضو می‌تواند تأسیس شود که شرایط قانونی را برای عضویت در شرکتهای تعاونی داشته باشند. از جمله تابعیت ایرانی، نداشتن ممنوعیت قانونی و حجر، و در شرکتهای تعاونی مشابه عضو نباشد. منظور از ثبت شرکت ارزان ، به ثبت رساندن شرکت به شکل مسئولیت محدود و یا سهامی خاص است که با کمترین تعداد و سرمایه تاسیس می شوند و حوزه فعالیت معمولی در بسته روزنامه رسمی دارند. در این مقاله درباره مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت سهامی خاص توضیحات و مطالبی ارائه شده است مقاله را تا انتها بخوانید. پس از تشکیل مجمع اساسنامه شرکت تعاونی تصویب شده و هیات مدیره و بازرسان انتخاب می‌شوند. شرکت‌های تعاونی تولیدی یا توزیعی، علاوه بر اینکه باید از اداره تعاون برای انجام فعالیت مجوز بگیرند، وظیفه دارند از دستگاه‌های ذیربط نیز مجوز بگیرند.

۴)شرکت های تعاونی از معافیت های بیمه و مالیات به میزان ۲۰و ۲۵درصد برخوردار هستند. • در نهایت اجازه تاسیس برای متقاضی وزارت تعاون یا اداره تعاون استان. هر تعاونی زمانی ثبت و تشکیل می شد که حداقل یک سوم سرمایه آن پرداخت می شد و اگر نقد یا جنس بود، تسلیم و تحویل داده می شد. اساسنامه تعاونی باید با اساسنامه ارائه شده از طرف وزارت تعاون همخوانی داشته باشد. زمانی که تعاونی باید ثبت شود٫«موافقت اصولی» که وزارت تعاون صادر می کند از الزامات ثبت تعاونی می باشد. تعاونی های تولیدی شامل تعاونی هایی است که با کشاورزی، دامداری، پرورش و ماهیگیری و غیره سروکار دارند و هر عضو باید به کار گرفته شود و به آن کار اشتغال داشته باشد.

حداکثر تعداد اعضاء در تعاونیهای مسکن (تأمین مسکن اعضاء) متناسب با اهلیت ( دانش و تجربه) مدیران تعاونی بنا به تشخیص ادارات کل تعاون تعیین می‌گردد. در صورتی كه در اساسنامه مدت تعیین شده باشد و مجمع عمومی مدت را تمدید نكرده باشد. ـ موافقت نامه وزارت تعاون ( اداره كل تعاون استان یا اداره تعاون شهرستان ) كه برای تشكیل تعاونی صادر شده است . در صورت عدم امکان حضور هر یک از اعضاء، عضو می تواند یا نماینده تام الاختیار خود را کتباً برای حضور در مجمع به هیأت مؤسس معرفی نماید. در هر حال یک نفر نمی‌تواند همزمان وکالت یا نمایندگی بیش از یک عضو ( در تعاونیهای بزرگ دو عضو ) را عهده دار باشد.

گفتنی است که در طرح پیشنهادی اساسنامه، باید به ضرورت تاسیس شرکت تعاونی اشاره شود و دلایلی توجیهی مبنی بر تناسب داشتن اهداف آن با برنامه‌های مصوب جمهوری اسلامی ایران ارائه شود. همچنین میزان سرمایه ثابت و در گردش مورد نیاز طرح باید ذکر شود و تعداد و مشخصات داوطلبان با قید میزان سهم لازم‌التادیه هر یک از آنها درج شود. نام شعبه صندوق تعاون برای افتتاح حساب کمپانی و نیز نماینده تام‌الاختیار مجموعه باید به طور دقیق معین شده باشد.

وظایف مجمع عمومی عادی عام می باشد و هر آنچه که در وظایف مجمع عمومی موسس و فوق العاده نمی باشند در زمره وظایف مجمع عمومی عادی قراردارد.در جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص وظایف مجمع عمومی عادی مقاله را بخوانید. ثبت شرکت تعاونی در واقع تلاش عده‌ای از افراد برای کاهش هزینه‌ها و تخصیص ارزان‌تر و ساده‌تر مایحتاج افراد و شرکا است. ب ـ از اشخاصی که شرایط لازم را جهت عضویت در شرکت تعاونی را دارا می باشند دعوت به عمل می آید. معافیت تعاونی شرکت های تعاونی مصرف و مسکن کارکنان سازمان های دولتی و غیر دولتی از مالیات،منوط بر این است که مطابق اساسنامه تنها برای کارکنان یک سازمان ایجاد گردیده و منحصراً مجاز به تهیه ی کالا و مسکن برای اعضا باشند. هزینه ثبت شرکت تعاونی در مازندران در .صرتی که توسط شرکت ایرسا ثبت انجام شود مقرون به صرفه و نسبت به سایر شرکت های ثبتی دیگر پایین می باشد.

اعضای هیات مدیره اتحادیه از نمایندگان تعاونیهای عضو و به عنوان شخص حقیقی و اعضای هیات بازرس اتحادیه ‌از نمایندگان تعاونیهای عضو و یا سایرین تعیین می‌شوند. شرکتهای تعاونی با بیش از 500 عضو و اتحادیه‌هایی که تعداد اعضاء تعاونیهای عضو آنها مجموعاً بیش از 2000 عضو باشد، تعاونی بزرگ محسوب می‌شوند. ـ فهرست اسم و مشخصات اعضاء هیئت مدیره ، بازرسان و مدیرعامل شركت تعاونی . اگر شرکتی از قبل ثبت شده باشد در سامانه پایگاه اطلاعات اشخاص حقوقی قابل مشاهده است.

حتی اگر برخی از سهامداران ، سهام بیشتری عملا خریداری کنند یا سرمایه بیشتری تادیه کنند، این باعث نمی شود که حق بیشتری از شرکت به نسبت رای داشته باشند و هر سهامدارن تنها یک حق رای دارد. پس از بررسی تقاضانامه و طرح پیشنهادی اداره نظر خود را در خصوص تشکیل تعاونی به شما اعلام می نماید. شرکت‌های تعاونی در مقایسه با بخش خصوصی از حمایت دولتی بیشتری برخوردار هستند. در ادامه، به تعدادی از مزایایی که شرکت‌های تعاونی از آن‌ها بهره‌مند هستند، اشاره کرده‌ایم. در ادامه، سئوالات پیرامون شرکت‌های تعاونی در کتاب مطالعات هشتم را مورد بررسی قرار می‌دهیم. مطابق با تبصره ماده ۵، می‌توان در هنگام عضویت علاوه بر بهای سهام، مبلغی اضافه جهت عضویت – به نام حق عضویت – نیز از متقاضیان دریافت کرد.

همچنین حداقل سرمایه برای تاسیس شرکت‌های تعاونی مبلغ one hundred میلیون تومان است. طبق قانون شرکت­های تعاونی هنگام تشکیل می‌شوند که حداقل یک سوم سرمایه آنها پرداخت شده و بخش غیر نقدی آن قیمت‌گذاری و تسلیم شده باشند. 3-شرکت های تعاونی موظف هستند هر سال قسمتی از سود ویژه خود را حداکثر 5% به عنوان اندوخته احتیاطی و حداقل 5% به عنوان ذخیره قانونی و 4% حق تعاون و آموزش را کنار بگذارند.

قبل از ثبت شرکت تعاونی، می بایست ابتدا از وزارت خانه تعاون، موافقت نامه تشکیل دریافت کنید و شرکت را به ثبت برسانید. ثبت شرکت تعاونی در ایران با مجوز وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی صورت می‌گیرد. تاسیس تعاونی‌ها ثبت شرکت در تهران عمدتاً برای فعالیت در زمینه‌های تولید، مصرف، توزیع، خدمات، کشاورزی و مسکن است. این شرکت‌ها از نظر نوع فعالیت به دو دسته تولید و مصرف (توزیع) و از نظر نوع عضویت به دو دسته عام و خاص تقسیم می‌شوند.