هر آنچه راجع به ثبت شرکت سهامی خاص باید بدانید

در این مقاله با مواردی از قبیل ثبت شرکت سهامی خاص یا تاسیس شرکت سهامی خاص, مراحل ثبت شرکت سهامی خاص, نحوه ثبت شرکت سهامی خاص, راهنمای ثبت شرکت سهامی خاص, مدارک ثبت شرکت سهامی خاص و هزینه ثبت شرکت سهامی خاص آشنا می شوید. مقررات راجع به شرکت های سهامی ابتدا در قانون تجارت 1311 پیش بینی شده بود. در سال 1347 به موجب لایحه اصلاح قانون تجارت ( لایحه قانونی 1347) ، مقررات ویژه ای در 300 ( سیصد ) ماده به این ثبت شرکت شرکت ها اختصاص یافت که شرکت ها را به دو دسته ” شرکت سهامی عام ” و ” شرکت سهامی خاص” تقسیم کرد. تصمیم مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام به انحلال شرکت به دلایل مختلف . 3- صورتجلسه مجمع عمومی موسس، مشتمل بررسیدگی به سهام و انتخاب هیئت مدیره و بازرس و بازرسان و اعلام قبولی از جانب آنان. همچنین ذکر نام روزنامه کثیرالانتشاری که هرگونه آگهی راجع به شرکت تا تشکیل مجمع عمومی عادی بعدی در آن منتشر خواهد شد.

به سبب تبصره ذکر شده تنها اشخاصی که مطابق نظام نامه بازرس رسمی شناخته شده اند و دربردارنده شرایط خاصی باشند حق کارگزاری مقام بازرس قانونی شرکت سهامی خاص را خواهند داشت. اعتبار هیات مدیره شرکت سهامی خاص ۲ سال خورشیدی و بازرسین ۱ سال مالیاتی می باشد و پس از انقضا باید تمدید و یا تعویض شوند. برخلاف شرکت های سهامی عام ، تشریفاتی که برای تشکیل و ثبت شرکت های سهامی خاص مورد نیاز است ساده تر است به همین دلیل، تاسیس این نوع شرکت بیشتر از سایر مورد استقبال قرار گرفته است. ۴- دو نسخه اساسنامه جدید مصوب مجمع عمومی فوق العاده، که با توجه به موضوع فعالیت شرکت بر طبق یکی از نمونه اساسنامه های موجود در سامانه سازمان بورس و اوراق بهادار تنظیم گردیده باشد. اصولاً هیئت مدیره شرکت سهامی خاص کسانی هستند که سرمایه شرکت را در قالب سهام تامین کرده‌­اند.

این زمان از تحویل و تکمیل اوراق و صورتجلسه مهر و امضاء شده به موسسه حساب می شود. جهت افتتاح حساب می بایست تمامی اشخاص صاحب امضاء مجاز در بانک مورد نظر حضور داشته باشند. درصورتی که سهامدار حقوقی باشد اوراق شخصیت حقوقی که دارای اعتبار و تمدید شده باشد به همراه معرفی نامه شخصیت حقوقی برای نماینده خود که دارای شماره و تاریخ اعتبار باشد. اقرباء و نسبی مدیران و مدیر عامل تا درجه سوم از طبقه اول و دوم. زمانی که تاسیس شعبه انجام می شود می توان محدودیت هایی جهت فعالیت شعبه اعمال کرد و یا اختیاراتی به آن تفویض نمود. شعبه تاسیس شده و یا انتخاب شده می بایست نسبت به تهیه پلمپ دفاتر خود جداگانه اقدام کند.

قوانین شرکت سهامی خاص

بدیهیست پایگاه صلح هیچ گونه مسوولیتی از بابت استفاده شما از اسناد و مشاوره های منتشر شده در سایت بر عهده نمی گیرد. میزان مبلغی که هر یک از موسسین متعهد به پرداخت آن شده اند به همراه نام بانک و شماره حسابی که وجوه پرداختی در آن واریز شده است باید در اظهارنامه شرکت ذکر شود. مشخصات کامل و آدرس مدیران شرکت و همچنین نحوه تعیین جانشین آنها، حدود اختیارات و … به طور کامل در اساسنامه آورده شود. شرایط انتقال سهام بانام و تبدیل سهام با نام به بی نام و برعکس ذکر شود. در این مرحله مدارک توسط کارشناس به اداره مربوطه تحویل می شود که در آن جا پرونده تشکیل شود و سپس در دبیرخانه ثبت می شود. این مرحله ، مرحله ی ارسال نام های پیشنهادی شما به اداره مربوطه می باشد در این مرحله برای این که نام انتخابی تایید شودباید با شرایط زیر هم خوانی داشته باشد.

مراحل ثبت شرکت سهامی خاص در تهران و دیگر نقاط کشور

در مجمع فوق العاده و موسس با دو سوم سهام حاضر در جلسه (نه کل سهام شرکت) در مجمع عادی نصف سهام حاضر در جلسه اعم از نوبت اول یا نوبت سوم بوده باشند. اگر به دنبال خدمات با کیفیت و پشتیبانی و مشاوره با کیفیت در زمینه‌ی خدمات ثبت شرکت‌ها و برند و موسسات هستید، ثبت افرا در خدمت شماست. در مورد مسائلی که در این اساسنامه پیش بینی نشده است طبق قانون تجارت و سایر قوانین مملکتی عمل خواهدشد. ارزیابی دارایی های شرکت طبق موازین و اصول صحیح حسابداری به عمل خواهد آمد. در ترازنامه باید استهلاک اموال و اندوخته های لازم در نظر گرفته شود ولو آنکه پس از وضع استهلاک و اندوخته ها سود قابل تقسیم باقی نماند یا کافی نباشد پایین آمدن ارزش دارایی ثابت خواه در نتیجه استعمال خواه بر اثر تغییرات فنی و خواه به علل دیگر باید در استهلاکات منظور گردد.

احدی از شرکاء وکالت داده می شود تا ضمن مراجعه به اداره ثبت شرکتها نسبت به ثبت صورتجلسه و پرداخت هزینه های قانونی و امضاء ذیل دفاتر ثبت اقدام نماید. اگر در یک شرکت یک یا چند نفر از مدیران شرکت فوت کنند و یا اقدام به استعفا کنند و یا به دلایل قانونی از آن ها سلب صلاحیت شود . بر طبق اساسنامه شرکت نتوان اعضای علی البدل برای شرکت انتخاب کنند. بنابراین با توجه به قانون هیئت مدیره شرکت های سهامی خاص هم باید حداقل 2 نفر عضو داشته باشد. بازرسان شرکت ها در مجمع عمومی عادی انتخاب می شوند که برای رسیدگی به امور مربوط به عزل و یا تشکیل مجامع انجام می شود . نکته مهم در این فرآیند؛ امتناع احتمالی یکی از اعضاء هیات مدیره از امضاء اظهارنامه است.

در شرکت سهامی خاص، موسسین تنها کسانی هستند که می توانند در شرکت سرمایه گذاری کنند. ثبت شرکت سهامی خاص نسبت به سهامی عام راحت تر و سریع تر انجام می شود با این حال باز هم نکات زیادی هست که باید بدانید. نحوه تشکیل مجمع عمومی و تعیین و مشخص کردن مسئولیت سهامداران نسبت به آورده آنان بایستی مشخص شود. مدت مدیریت هر یک از سهامداران دو سال خواهد بود و پس از آن باید دوباره اقدام به انتخاب مدیریت و مسئولیت هر یک از سهامداران نمایند. بایستی نحوه انحلال شرکت و آغاز و پایان سال مالی و مشخص کردن امور حسابداری و ترازنامه ای و تعیین مامور بازرس در اساسنامه مشخص شود.

تقاضانامه شرکت سهامی خاص

در صورتی که اسم شرکت مشتمل بر اسامی تمام شرکاء نباشد باید بعد از اسم شرکت یا شرکایی که ذکر شده است عبارتی از قبیل (و شرکاء) یا (و برادران) قید شود. ب- در صورت تصمیم عده از شرکاء که سهم الشرکه آنها بیش از نصف سرمایه شرکت باشد. ماده 108- روابط بین شرکاء تابع اساسنامه است اگر در اساسنامه راجع به تقسیم نفع و ضرر مقررات خاص نباشد تقسیم مزبور به نسبت سرمایه شرکاء به عمل خواهد آمد. در ارتباط با موضوعاتی که نیاز به ثبت تغییرات اخذ مجوز از مراجع ذیصلاح دارد مقتضی است به پایگاه اطلاع رسانی اداره کل ثبت مراجعه گردد. در هر مورد که بر اثر انحلال یا بطلان شرکت مدیر تصفیه باید از طرف دادگاه تعیین شود و مدیر یا مدیران تصفیه‌ای که توسط دادگاه‌تعیین شده‌اند حاضر به قبول سمت مدیریت تصفیه نباشند دادگاه امر تصفیه را به اداره تصفیه امور ورشکستگی حوزه خود ارجاع می‌نماید. تهیه و تنظیم اساسنامه ای که بایستی به امضاء کلیه سهامداران رسیده باشد.

کپی شناسنامه و کارت ملی برای سهامداران، موسسین، اعضای هیات مدیره و بازرسان. باید در یکی از بانک های کشور حسابی به نام شرکت افتتاح کنید و 35% سرمایه شرکت را در آن قرار دهید. این مبلغ بلوکه می شود و پس از ثبت شرکت می توانید آن را برداشت کنید. قید مقررات مربوط به تشکیل مجامع عمومی شرکت با جزئیات کامل در اساسنامه ضروری است. شناسنامه و کارت ملی کلیه افراد که منظور از کلیه افراد اعضای هیئت مدیره، موسسین، سهامداران و بازرسین می باشد. 19- هر گاه به علل و موجباتی سرمایه شرکت از حداقل آن ( یک میلیون ریال ) کمتر شود شرکاء باید آن را تامین نمایند و یا اینکه آن را تبدیل به شرکت تضامنی یا مسئولیت محدود بنمایند.

  • موسسه حقوقی صدرا با در اختیار گذاشتن تجربیات خود برای موکلین محترم تمام مشکلات را برطرف می نماید .
  • درواقع، امکان ارائه «آورده غیرنقدی» (In-Kind Contribution) در شرکت سهامی خاص و در شرکت‌های با مسئولیت محدود نیز وجود دارد.
  • ثالثاً دو سال تمام از تاریخ تاسیس و ثبت شرکت گذشته و دو ترازنامه آن به تصویب مجمع عمومی صاحبان سهام رسیده‌باشد.
  • مرجع ثبت شرکت‌ها پس از وصول مدارک مذکور در ماده ۲۷۹ و تطبیق مندرجات آنها با این قانون تبدیل شرکت را ثبت و مراتب را به‌هزینه شرکت آگهی خواهد نمود.

بازرسین شرکت سهامی خاص می بایست هر سال مالی انتخاب شوند حال این انتخاب می تواند تمدید همان بازرسان و یا تغییر بازرسین شرکت باشد. در تعیین موضوع فعالیت شرکت سهامی خاص در زمان تاسیس مواردی که جزء تصمیمات سهامداران جهت انجام فعالیت می باشد می بایست ذکر شود و همچنین مواردی از جمله اخذ وام و یا شرکت در نمایشگاه های داخلی و خارجی و مواردی از این قبیل به صورت اختیاری اضافه می گردد. توجه داشته باشید که عدم سوء پیشینه و اشخاصی که دارای شغل دولتی هستند و همچنین اشخاصی که مدیریت عاملی شخصیت حقوقی دیگری را بر عهده دارند می تواند در تاسیس شرکت سهامی خاص مشکل ایجاد کند.

درمجمع عمومی عادی، حضور دارندگان اقلاً بیش از نصف سهامی که حق رای دارند ضروری است. اگر دراولین دعوت حدنصاب مذکورحاصل نشد مجمع برای بار دوم دعوت خواهد شد و با حضور هر عده از صاحبان سهامی که حق رأی دارند رسمیت یافته و اخذ تصمیم خواهد نمود به شرط آن که در دعوت دوم نتیجه دعوت اول قید شده باشد. مجامع عمومی اعم از عادی و فوق العاده که طبق مقررات قانون و اساسنامه حاضر تشکیل می گردد نماینده عمومی سهامداران است و تصمیمات آنها برای همگی صاحبان سهام ولو غایبین و مخالفین الزام آور باشد. در کلیه مجامع عمومی حضور وکیل یا قائم مقام قانونی صاحبان سهام وهمچنین حضور نماینده یا نمایندگان اشخاص حقوقی به شرط تسلیم مدرک وکالت یا نمایندگی به منزله حضور خود صاحب سهم است. هیئت مدیره و همچنین بازرس شرکت می توانند در مواقع مقتضی مجمع عمومی عادی را بطور فوق العاده دعوت نمایند.

تفاوت اساسنامه در شرکت سهامی عام و شرکت سهامی خاص

از این پس اساسنامه به عنوان قانون لازم الاجراست و جز در مواردی خاص حق تغییر آن وجود ندارد. قید این که شرکت یک بازرس خواهد داشت یا بیشتر و نحوهٔ انتخاب و مدت مأموریت بازرس. تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت برای موسسه حقوقی ویستا آریا محفوظ می باشد. بازرس اصلي يا علي البدل نمي توانند در معاملاتي كه با شركت يا به حساب شركت انجام ميگيرد بطور ثبت برند مستقيم يا غيرمستقيم ذي نفع شوند. بازرس اصلي يا برحسب مورد بازرس علي البدل مي تواند در هر موقع هر گونه رسيدگي و بازرسي لازم را انجام داده و اسناد و مدارك و اطلاعات مربوط به شركت را مطالبه كرده و مورد رسيدگي قرار دهد. شرح موارد فوق الذكر تمثيلي بوده و در حدود مقررات صدر ماده حاضر به هيچ وجه به اختيارات تام هيات مديره خللي وارد نمي سازد.

سهام شرکت به صورت عدد طبیعی (از ۱ شروع می شود تا بی نهایت) می باشد و نمی توان سهم را اعشار و یا کوچکتر از ۱ در نظر گرفت. در صورت فوت یا استفعا یا سلب شرایط قانونی بازرس اصلی و یا خودداری از انجام وظایف قانونی وظیفه او را بازرس علی البدل انجام خواهد داد. سرمایه شرکت منحصراَ توسط خود موسسین تامین می شود و حق صدور اعلامیه پذیره نویسی را ندارند. پس از آن باید نسخه اصلی مدارک را به صورت پستی به آدرسی که مشخص می شود ارسال کنید. مدارک شما بررسی می شود، در صورتی که مدارک تان توسط کارشناسان تایید شود. شما باید قبل از اقدام، 5 اسم که شرایط گقته شده را دارند را اماده کنید و با اولویتی که مد نظرتان است در سیستم وارد نمایید.

شخصیت سهام دار در این نوع شرکت ها فاقد اهمیت و اصل حاکمیت سرمایه مهم و تعیین کننده است. به عبارت دیگر تحصیلات، سن ، ثروت ، موقعیت خانوادگی ، وضعیت طبقاتی و نفوذ سهام دار هیچ گونه تاثیری بر میزان رای یا مسئولیت وی در شرکت ندارد و فقط تعداد سهام و آرای وی می تواند در نفوذ و کنترل بر شرکت سهامی موثر باشد. به منظور نظارت بر اعمال هیئت مدیره و همچنین وقوف مجمع عمومی بر امور جاری از جمله عملیات مالی شرکت ، همه ساله در مجمع عمومی عادی، بازرس یا بازرسین برای مدت یک سال انتخاب می شوند که انتخاب مجدد آن ها بلامانع می باشد. در این نوشتار، به توضیح راجع به ثبت شرکت سهامی خاص خواهیم پرداخت . درست است که شما خودتان می توانید نسبت به ثبت شرکت سهامی خاص اقدام کنید. اما در نظر داشته باشید که انجام امور اداری هیچ گاه آسان و بدن چالش نیست.