نحوه ثبت شرکت دانش بنیان

از اوایل دهه ۲۰۱۰، مقامات ایرانی مصمم به سرمایه‌گذاری در فناوری‌های علمی پیشرفته، به ویژه از طریق شرکت‌های دانش بنیان شده‌اند. قرار بود این سرمایه‌گذاری نه به صورت مستقیم و از طریق صندوق و وام، بلکه با ارائه تسهیلات قانونی مانند کسر مالیات انجام شود. به لطف این اسناد ما با مجموعه‌ای غنی روبرو هستیم و می‌توانیم نقشه راه روشنی را برای علاقه‌مندان به این کهکشان تازه متولد شده ترسیم کنیم. با توجه به لزوم حمایت از شرکت های دانش بنیان، همه هزینه های ارزیابی شرکت های دانش بنیان از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تامین می شود و شرکت های متقاضی هیچ هزینه ای را به کارگزاران ارزیابی پرداخت نمی کنند. پس از بررسی اطلاعات، در صورت تایید، شرکت دانش بنیان به صندوق نوآوری و شکوفایی معرفی می شوند تا طرح خود را به آن صندوق ارائه نموده و از تسهیلات مربوطه با توجه به اساسنامه صندوق استفاده نمایند.

مراحل ثبت شرکت دانش بنیان

1- درصورتیکه دانشگاه ها نیز در آن شرکت مالکیت داشته باشند ؛ که در اینصورت اگر سهام دانشگاه 50% یا بیشتر باشد ، شرکت دانش بنیان مد نظر، شرکتی دولتی محسوب می شود . بنابراین پس از به ثبت رساندن شرکت در اداره ثبت شرکت ها ، پیگیری ثبت تغییرات شرکت موسسه ثبت شرکت آرمانی برای شما درخواستی جهت تبدیل این شرکت به دانش بنیان تنظیم کرده و ثبت نام لازمه را انجام می دهد. ب-نوع دوم شرکت های دانش بنیان شرکت هایی است که دانشگاه ها و موسسات علمی مالکیت آن را عهده دار هستند.

لازم است که جایگاه محصول و تولید مورد نظر خود را از موارد ارائه شده انتخاب نماید. همچنین لازم است که تصویر آگهی و اسکن آخرین تغییرات درج سده در روزنامه رسمی را در سامانه برای تکمیل فرآیند ثبت نام بارگذاری کرد‌. هـ- یکی دیگر از مزایای این نوع شرکت ها ایجاد پوشش بیمه ای برای کاهش خطرات قبل تولید ، حین تولید و بعد تولید شرکت می باشد. سابقه بیمه پرداختی برای حداقل three نفر از کارکنان تمام وقت شرکت، حداقل 6 ماه باشد. برنامه‌ریزی و زمان‌بندی اجرای طرح با توجه به نیازها و برآوردهای اولیه ارائه شود. 1- اگر بتوانند کالاها یا خدمات سطح یک یا دو را حداقل در نمونه آزمایشگاهی ساخته و ارائه کند.

مرحله ی سوم: تبدیل نمونه به محصول تجاری یا تجاری سازی

رییس و معاون دانشگاه یا مرکز پژوهشی تنها در زمان مسئولیت خود می توانند سهامداران شرکت باشند. در صورت خصوصي بودن شركت دانش‌بنیان، این شرکت بايد تابع قوانین و مقررات تجارت بوده و در اداره ثبت شركت‌ ها ثبت گردد. این موارد بیشتر برای افرادی که عضو هیت علمی دانشگاه هستند یا عضو هیت علمی دانشگاه در مجموعه شرکت سمت داشته باشد مناسب است. در این جشنوراه ها شرکت کنید و اگه موفق به دریافت تاییده بنیاد ملی نخبگان شدید. بنیاد نخبگان بقیه کارهای مورد نیاز را برای حمایت از شرکت انجام میدهد.

  • به طور کلی باید بگوییم که مدارک مورد نیاز برای راه اندازی یک شرکت به دو دسته تقسیم می شوند.
  • شرکت های سهامی دارای ارکانی اعم از هیئت مدیره و مدیرعامل، مجامع عمومی و فوق العاده و بازرسان می باشند.
  • پیش از ثبت شرکت های دانش بنیان توسط آگاه ثبت، باید بدانید این گروه از شرکت ها شامل 4 نوع می باشند که به ترتیب بر اساس تحقیق و تخصص به گروه های نوپا1 و 2، تولیدی 1 و 2 تقسیم می شوند.

نیز حداقل نیمی از درآمد شرکت در یکسال فعالیت شرکت ناشی از فروش فناوری کالا و یا خدمات دانش بنیان از طریق قرارداد بوده و شرکتهایی که در تولید پایلوت موفق باشند و استانداردهای لازم را از مراجع ذی صلاح داخلی یا بین المللی کسب کرده باشند و دارای بازار مطمئن و یا اعلام نیاز معتبر همراه با قرارداد تولید کالا باشند از این شرط مستثنی خواهند بود. در این مقاله ، چگونگی شرایط و مشاوره تاسیس موسسه یا ثبت شرکت دانش بنیان در ایران را مورد بررسی قرار میدهیم. یکی از شرط های اصلی در شناختن و ثبت این شرکت ها این است که از بین اعضای هیئت مدیره آن حداقل یکی از آن ها دارای مدرک دکتری باشد و همچنین یکی دیگر از شرایط این است که شرکت دانش بنیان باید اختراعی داشته باشد که قبلا مورد تایید و ثبت مراکز رشد یا بنیاد نخبگان قرار گرفته باشد. طبق آنچه در ماده ۲ قانون حمایت از شرکت ها و موسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری ها و اختراعات مصوب ۱۳۸۹ مجلس شورای اسلامی بیان شده است. شرکت های متقاضی پس از تولید کالاها و خدمات دانش بنیان یا ارایه ی برنامه تولید (برای شرکت های نوپا) بر مبنای آیین نامه مصوب کارگروه ، ارزیابی شده و برای یک مدت محدود می توانند از تسهیلات و مزایای قانون استفاده کنند. شرکت های دانش بنیان تولیدی خوشبختانه می توانند از معافیت %100 مالیاتی برای کالاهای دانش بنیان شرکت برخوردار گردد و میزان مالیات متعلق خود را به صورت %50 افزایش سرمایه سالانه شرکت و %50 افزایش بوجه تحقیق و پژوهش شرکت صرف نماید.

استفاده از حمایت های مربوطه منوط به استعلام دستگاه اجرا کننده حمایت از دبیرخانه کارگروه ارزیابی و تشخیص شرکتها و موسسات دانش بنیان و نظارت براجرا و تأیید از سوی این دبیرخانه می باشد. شرکتهایی که در پارک علم و فن آوری مستقر می باشند باز هم باید در مراحل ارزیابی قرارگیرند. حضور اعضای هیات علمی درشرکتها می تواند کمک شایانی برای ارزیابی شرکت دانش بنیان کند . تولید کالاهای دانش بنیان، یکی از معیارهایی است که در فرایند ارزیابی و شناسایی شرکت‌های دانش بنیان مورد توجه قرار می گیرد و لذا برای این منظور فهرستی از مصادیق کالاها و خدمات دانش‌بنیان تهیه و مبنای عمل قرار گرفته است. چنانچه سهام دانشگاه ۵۰% یا بیشتر باشد،شرکت دانش بنیان شرکتی دولتی است.(مهمترین اصل شرکت دانش بنیان دولتی ، اصل خدمات علمی ،فنی و تحقیقات می باشد). حداقل نیمی از درآمد شرکت در یک سال مالی گذشته شرکت، ناشی از فروش فناوری، کالا و یا خدمات دانش ‌بنیان (شامل خدمات تحقیق و توسعه و طراحی مهندسی مرتبط با فهرست کالاهای دانش ‌بنیان و خدمات تخصصی دانش‌ بنیان) آن شرکت از طریق قرارداد باشد.

، شرکت‌های متقاضی باید علاوه بر کسب شرایط ذکر شده در شاخص‌های عمومی (شامل کسب حداقل درآمد ذکر شده ناشی از فروش فناوری، کالا /خدمات دانش‌بنیان، نیروی انسانی و سابقه بیمه کارکنان)، کلیه شرایط مشخص‌ شده در شاخص‌های اختصاصی این آیین‌نامه را نیز احراز نمایند. در شرکت های نوپا، پس از تولید کالا و خدمات، شرکت دانش بنیان باید با ارائه برنامه تولید به کارگروه مربوطه، درخواست ارزیابی شرکت خود را به انجام برساند. به یاد داشته باشید که شرکت هایی می توانند ادعای دانش بنیان بودن محصولات خود را داشته باشند که ضمن مبنای علمی و تحقیقاتی محصولاتشان این محصولات دارای پیچیدگی های فنی زیاد بوده، نیاز به تحقیق و توسعه فراوان داشته باشند و در نهایت توسط تیمی خبره و دانشمند محصولات آنها تولید شده باشد. موسسین و پایه گذاران شرکت های دانش بنیان باید افراد تحصیل کرده و فرهیخته در قالب افراد دانشگاهی و یا با پشتوانه دانشگاهی باشند.

پس از بارگذاری مدارک مربوطه، بررسی و ارزیابی اطلاعات شما تقریبا 1 تا 2 ماه طول می‌کشد. بعد از این مدت شما مراحل اصلی دانش بنیان شدن را طی کرده‌اید و اگر اطلاعات یا طرح شما منسجم و ارزشمند باشد، می‌توانید شرکت خود را به یک شرکت ثبت برند دانش بنیان تبدیل کنید. نکته قابل توجه آن است که شرکت‌ های دولتی و موسسات غیر دولتی و شرکت هایی که بیش از ۵۰ درصد مالکیت آنها به نهاد های دولتی و غیر دولتی تعلق دارد، مشمول مزایای شرکت دانش بنیان و حمایت‌ های این قانون نیستند.

چنانچه سهام دانشگاه از ۵۰ درصد کمتر باشد، شرکت دانش بنیان خصوصی بوده و اگر بیش از ۵۰ درصد باشد، دولتی خواهد بود. دولت مزایایی از قبیل تسهیلات بانکی با بهره کم، واگذاری اراضی شهرک های صنعتی، تخفیف دوره های آموزشی و حمایت از کالاهای ساخت داخل را برای شرکت های دانش بنیان در نظر گرفته است. ثبت شرکت در تهران در صورتی که چند نفر بخواهند شرکتی را به هدف کارآفرینی، ایجاد و راه اندازی یک نوآوری یا اختراع تاسیس نمایند، می بایست شرکت خود را با عنوان دانش بنیان به ثبت برسانند. متقاضیان، برای تکمیل فرم درخواست، می بایست از طریق فرم ارائه شده در سایت مخصوص شرکت های دانش بنیان، اقدام نمایند.

حداقل باید۵۰درصد از درامد یک سال مالی گذشته شرکت که در اظهارنامه مالیاتی شرکت امده است از فروش همان کالا ها و خدمات شرکت دانش بنیان حاصل شود. مهمترین نکته برای اینکه شرکتی جزو شرکتهای دانش بنیان قرار خواهد گرفت یا خیر این می باشد که طرح قابلیت اجرای ایده و طرح تجاری یا فنی و پژوهشی یعنی توانایی تولید و تجاری سازی را داشته باشد. در یک شرکت دانش بنیان کارهای بسیاری در جهت رشد اقتصاد دانش محور انجام می شود که این کارها هم تاثیر بسیاری بر روی اقتصاد جامعه دارند.

شرکت های دانش بنیان با شاخص های اختصاصی

ساخت تجهیزات یا فرآیند سازی دانش بنیان حداقل در حد نمونه آزمایشگاهی که شرکت قصد دارد با استفاده از آن به تولید کالا و خدمات بپردازد همزمان حداکثر سن شرکت ۳ سال باشد و دارای حداقل ۲ نیروی انسانی پاره وقت باشد. کل در آمد شرکت در یک سال مالی گذشته ( به شرط درج در اظهارنامه مالیاتی ) ناشی از فروش کالا و خدمات دانش بنیان حداقل ۳ میلیون ریال بوده یا همزمان بیش از ۱۰% درآمد سال مالی گذشته شرکت باشد. برای ثبت یک شرکت دانش بنیان به مدارکی نیاز دارید، اگر شرکت شما دانش بنیان باشد، باز هم به همان مدارک نیاز خواهید داشت. به طور کلی باید بگوییم که مدارک مورد نیاز برای راه اندازی یک شرکت به دو دسته تقسیم می شوند. از مهم ترین ویژگی های یک شرکت دانش بنیان می توان به این موضوع اشاره کرد که اگر چه کالایی خاص را تولید نمی کند، اما افراد تحصیل کرده ای را تربیت می کنند که به نوعی همین افراد محصول شرکت دانش بنیان به حساب می آید.

در این میان با توسعه ی محصولات و نوآوری و اختراعات مباحث مالکیت صنعتی و معنوی برند و حق ثبت اختراع مطرح می گردد که این مهم برای قانونی کردن ثبت اختراعات داخلی و خارجی و جا انداختن محصولات نوین در بازار های هدف قطعا نیاز به سرمایه اولیه ی زیادی خواهد بود. با توجه به ماهیت شرکت این هزینه در صورتی که شرکت دارای توان مالی و سابقه فعالیت زیادی نباشد برای مدیران رعب آور خواهد بود و عمده مدیران کشور با عنایت به شرایط اقتصادی کشور از ورود به این فضای ریسک اجتناب می کنند. در این میان دولت محترم با راه اندازی کار گروه دانش بنیان و تقسیم آن ها به انواع شرکت های دانش بنیان اقدام به حمایت بسیار مناسبی از نوآوران و مخترعین ایرانی نموده است.