طرح توجیهی تشکیل شرکت تعاونی

اداره ثبت شرکت‌ها هم موظف است طبق ماده ۵۱ همین قانون پس از دریافت اسناد و مدارک لازم فوق اقدام به ثبت تعاونی‌ نماید. • حداقل تعداد اعضاء در زمان ثبت شرکت تعاونی و دوران فعالیت آن نباید از ۷ نفر عضو کمتر باشد. صفر تا صد ثبت ثبت برند تجاری شرکت با مسئولیت محدود؛ مراحل؛ هزینه و شرایطقانون تجارت چندین ماده را به شرکت با مسئولیت محدود اختصاص داده که بر اساس می‌توان گفت برای ثبت آن شرایط و مدارک خاصی مود نیاز است که در این مقاله به طور مفصل به آن می‌پردازیم.

تبصره 5- حداقل تعداد اعضاء اتحادیه‌های سراسری در زمان ثبت و دوران فعالیت 15 عضو تعیین می‌گردد. ۴-کلیات طرح پیشنهادی و ارائه مجوز وزارت تعاون،کارورفاه اجتماعی ( اداره کل استانها / اداره شهرستان ). و- ارزیابی آورده‌های غیر نقدی داوطلبان عضویت که متناسب و مورد نیاز طرح باشد، توسط کارشناس رسمی دادگستری و با انجام تشریفات قانونی لازم. مدارک لازم برای ثبت هر یک از شرکت‌ها بر اساس مراحل فوق باید تهیه و تکمیل شود. اساسنامه در شرکت‌های سهامی و در مواردی در سایر شرکت‌ها می‌بایست تنظیم و به امضای شرکا یا موسسین رسیده باشد. در فرآیند تاسیس شرکت سهامی عام، ابتدا موسسین شرکت با تسلیم بیانیه ثبت و اعلامیه پذیره نویسی به سازمان بورس اوراق بهادار در پی اخذ تاییدیه پذیره نویسی برمی آیند، مفاد و شرایط بیانیه ثبت و اعلامیه پذیره نویسی در دستورالعمل شورای عالی بورس مشخص شده است و موسسین برای اخذ تاییدیه پذیره نویسی ملزم به دریافت آن می‌باشند.

همچنین هیئت مدیره باید نماینده تام الاختیاری را طی صورتجلسه برای معرفی به وزارت تعاون تعیین کند سپس به همراه تقاضای موافقت به وزارت تعاون ارائه دهد. الف) تهیه طرح پیشنهادی و تنظیم اساسنامه منطبق بر قانون بخش تعاونی ب) دعوت به عضویت افراد واجد شرایط و تشکیل اولین مجمع عمومی عادی جهت تصویب اساسنامه پ) تعیین هیات مدیره و بازرس یا بازرسان و سایر وظایف مجمع عمومی عادی اقدام می نمایند. هیئت‌موسس، متشکل از متقاضیان دارای شرایط قانونی، ابتدا باید پیش‌نویس این سند را تهیه نمایند.

8- هيأت موسس هنگام تشكيل اولين مجمع عمومي عادي ، ورقه ورود به جلسه را از داوطلبان عضويت اخذ نموده و اسامي حاضرين را ( طبق فرم شماره 5 ) با امضاي آنان تكميل و پس از انتخاب هيئت رئيسه مجمع ( رئيس ، منشي و دو ناظر ) براي اعمال كنترل در اختيار انان قرار مي دهد . هیأت مدیره در اولین جلسه خود، رئیس، منشی، مدیر عامل و صاحبان امضای مجاز را انتخاب و به یکی از اعضای هیأت مدیره یا مدیر عامل با حق توکیل به غیر وکالت می‌دهد تا تشریفات قانونی ثبت را انجام دهد. ر) در فاصله زمانی انتشار آگهی تا برگزاری اولین مجمع عمومی متقاضیان عضویت می توانند در کلاسهای آموزشی که راجع به چگونگی برگزاری مجمع عمومی برگزار می گردد شرکت نمایند. هیات مدیره تعاونی پس از ثبت باید از اداره تعاون برای آن پروانه تاسیس بگیرند و پس از اخذ پروانه تاسیس است که شرکت تعاونی می تواند به فعالیت بپردازد.

طرح پیشنهادی شرکت تعاونی در شرف تاسیس

تصویب اساسنامه تعاونی با رای حداقل دوسوم اعضای اولین مجمع عمومی عادی خواهد بود و باید امضای رئیس و منشی ذیل تمام صفحات و امضای هیئت‌رئیسه در صفحه آخر اساسنامه وجود داشته باشد. همچنین اعضایی که با مصوبه اولین جلسه مجمع عمومی عادی در مورد اساسنامه موافقت نداشته باشند، می‌توانند تقاضای عضویت خود را پس بگیرند. در این صورت، هیئت‌مدیره بلافاصله ثبت شرکت پس از ثبت تعاونی مکلف به بازپرداخت وجه واریزی سهام آنان خواهد بود. اولین هیأت مدیره شرکت تعاونی / اتحادیه تعاونی در اولین جلسه خود (طبق فرم شماره ۶) رئیس، نایب رئیس، منشی، مدیر عامل و صاحبان امضای مجاز را انتخاب و به یکی از اعضای هیأت مدیره یا مدیر عامل با حق توکیل به غیر وکالت می‌دهد تا تشریفات قانونی ثبت تعاونی را انجام دهد.

4- طرق فعالیت در شركت تعاونی تولید و توزیع همكاری و تشریك مساعی است و به طریق دیگر نمی تواند فعالیت نماید. و نمیدونیم که از کجا باید شروع کنیم و چه مراحلی رو طی کنیم مثلاً چه شرایطی داره و باید چه مدارکی رو ارائه بدیم. من میخواستم به جهت راه اندازی کسب و کار مجازی، یک شرکت ثبت کنم اما در آینده احتمال اینکه احتیاج به سرمایه گذار پیدا کنم برای توسعه بیشتر(و درصدی از شرکت را در اختیار او قرار دهم)، وجود دارد. لطفا با دفتر تماس حاصل نمایید یا شماره همراه خود را ارسال نموده تا کارشناسان با شما تماس حاصل نمایند. من مدرک لیسانسم را هنوز نگرفته ام ولی داری سابقه طولانی کار (بالای ده سال) در این زمینه و انیمیشن در شرکتی هستم .در حال حاضر آخرین مدرک تحصیلی من دیپلم است.

مدارک لازم جهت ثبت شرکت‌­های تعاونی

تبصره ۴-هیأت مدیره وبازرس یا بازرسان شرکت باید کتباً قبول سمت نمایند و قبولی سمت به منزله این است که هیأت مدیره و بازرس یا بازرسان با علم به تکالیف و مسئولیت های سمت خود عهده دار آن گردیده اند. تبصره ۳- هیأت رئیسه مجمع مجاز است به هریک از داوطلبین تصدی سمت هیأت مدیره و یا بازرسی به طور مساوی فرصت دهد تا خود را به سهامداران حاضر در جلسه مجمع معرفی نمایند. ماده ۱۸- مجمع عمومی مؤسس توسط هیأت رئیسه ای که مرکب از یک رئیس، یک منشی و دو ناظر است؛ اداره می شود. تبصره ۱- فاصله بین نشر آگهی دعوت مجمع عمومی و تاریخ تشکیل آن حداقل ده روز و حداکثر چهل روز می باشد. تبصره ۳- قبل از برگزاری مجمع عمومی مؤسس شرکت هایی که تعداد سهامداران آن را از پانصد نفر بیشتر است، انجام تشریفات بلوک بندی براساس آئین نامه مربوطه الزامی است.

ماده11- تعاونی ظرف مدت یکسال از تاریخ ثبت یا افزایش سرمایه ,حسب مورد برای هریک از اعضاء به میزان سهامی که خریداری کرده اند ورقه سهم صادر و تحویل خواهد نمود. ماده10- سهام تعاونی بانام و غیرقابل تقسیم است و انتقال آن به اعضا یا متقاضیان عضویت (واجدشرایط) جدید با موافقت هیئت مدیره و با رعایت سقف موضوع ماده 9 مجاز می باشد. تبصره- موسسین تعاونی باید با قوانین و مقررات تعاونیها آشنائی کافی داشته باشند و در صورت نیاز در کلاسهای آموزشی یکروزه که اداره کل تعاون استان تعیین می‌کند و زمان تشکیل آن حداکثر یک هفته از تاریخ تسلیم تقاضا خواهد بود شرکت نمایند. تبصره4- اعضای هیات مدیره اتحادیه از نمایندگان تعاونیهای عضو و به عنوان شخص حقیقی و اعضای هیات بازرس اتحادیه‌از نمایندگان تعاونیهای عضو و یا سایرین تعیین می‌شوند. ماده 3- در انواع شرکتها و اتحادیه های تعاونی تعداد اعضاء در زمان ثبت و دوران فعالیت باید طبق طرح تأسیس و تغییرات بعدی آن بوده و رعایت مورازد زیر الزامی است.

  • تبصره3- شرکتهای تعاونی با بیش از 500 عضو و اتحادیه‌هایی که تعداد اعضاء تعاونیهای عضو آنها مجموعاً بیش از 2000 عضو باشد، «تعاونی بزرگ» محسوب می‌شوند.
  • در ابتدا قبل از اینکه راجع به نحوه ثبت شرکت ، مدارک مورد نیاز ، هزینه ها و مراحل ثبت شرکت صحبت کنیم لازم است نکته ای را یادآور شویم.
  • گفتنی است که منظور از ارائه مدارک تحصیلی، به معنی تحصیل در دانشگاه نیست و مدرک سیکل یا دیپلم نیز جزو مدارک تحصیلی هستند.
  • تبصره۱- شرکتهای تعاونی و اتحادیه‌های استانی می‌توانند نسبت به تشکیل اتحادیه‌های مرکزی اقدام نمایند.
  • با این وصف آشنایی با انواع شرکت‌ها و مراحل ثبت شرکت پیش از هر اقدامی برای ثبت شرکت ضرورت دارد.
  • 3- نصب و عزل و قبول و استعفای مدیرعامل و نظارت بر عملیات وی و پیشنهاد حدود وظایف و اختیارات و میزان حقوق و مزایای مدیرعامل به مجمع عمومی.

در صورت موافقت نمونه اساسنامه و فرمهای مورد نیاز را در اختیار نماینده هیات موسس قرار خواهد داد. موسسان تعاونی می بایست با قوانین و مقررات تعاونی ها آشنا باشند و در صورت لزوم در کلاس آموزش 1 روزه که اداره کل تعاون استان ها دایر می گردد شرکت نمایند . موسسان تعاونی باید با قوانین و مقررات تعاونی ها آشنایی داشته باشند و در صورت نیاز در کلاس آموزش یک روزه که اداره کل تعاون استان دایر می کند شرکت کنند. تبصره2–اعضای تعاونی مکلف‌اند مبلغ تعهد شده سهم خود را ظرف مدت مقرر در اساس نامه که نباید از دو سال بیشتر باشد تا دیه نمایند. موسسات نعاونی باید با قوانین و مقررات تعاونی ها آشنایی داشته باشند و در صورت نیاز در کلاس های آموزشی یک روزه که اداره کل تعاون استان دایر می کند، شرکت کنند.

شرکت مختلط سهامی و غیرسهامی؛ تفاوت و شرایط ثبت آنها

تبصره ۲- دررابطه با بند (۷)، چنانچه اعضای هیأت مدیره و بازرس یا بازرسان اشخاص حقوقی باشند، ارائه روزنامه رسمی حاوی آخرین تغییرات مدیران که توسط دفتر اسناد رسمی برابر اصل شده است، به انضمام معرفی نامه کتبی نماینده شخصیت حقوقی کافی می باشد. ماده ۲۳- از مذاکرات و تصمیمات مجمع عمومی مؤسس باید سه نسخه صورتجلسه (مطابق فرم شماره ۱۴) توسط منشی تهیه و تدوین گردیده و به امضاء هیأت رئیسه مجمع برسد. ماده ۱- شرکت سهامی عام سهامی عام نوعی شرکت سهامی عام است که با رعایت قانون تجارت و محدودیت های مذکور در قانون «اصلاح موادی از قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی» تشکیل می گردد. تبصره۴- اعضای هیات مدیره اتحادیه از نمایندگان تعاونیهای عضو و به عنوان شخص حقیقی و اعضای هیات بازرس اتحادیه‌از نمایندگان تعاونیهای عضو و یا سایرین تعیین می‌شوند. ب) در شرکتهای تعاونی اشتغالزا که به منظور ایجاد اشتغال تولیدی یا خدماتی با استفاده از کمکهای دولتی برای اعضاء تشکیل می‌شوند . تبصره۳- شرکتهای تعاونی با ۵۰۰ عضو و یا بیشتر و همچنین اتحادیه‌هایی که تعداد اعضاء تعاونیهای عضو آنها مجموعاً بیش از ۲۰۰۰ عضو باشد، «تعاونی بزرگ» محسوب می‌ گردند..

آگهی دعوت اولین مجمع عمومی عادی شرکت تعاونی / اتحادیه تعاونی (طبق فرم شماره ۳) توسط هیأت مؤسس با رعایت فاصله زمانی حداقل ۱۵ روز از تاریخ انتشار آگهی دعوت تا تاریخ تشکیل مجمع عمومی منتشر می شود . هیأت مؤسس تعاونی موظف است به منظور حضور ناظر وزارت تعاون،کارورفاه اجتماعی ( اداره کل استانها / اداره شهرستان ) یک نسخه از آگهی دعوت اولین جلسه ثبت تغییرات شرکت مجمع عمومی عادی را ارسال کند . ماده ۷- برای تشکیل تعاونی، هیات مؤسس متشکل از متقاضیان حائز شرایط قانونی، نسبت به تهیه طرح پیشنهادی و تنظیم اساسنامه منطبق بر قانون بخش تعاونی، دعوت به عضویت افراد واجد شرایط و تشکیل اولین مجمع عمومی عادی جهت تصویب اساسنامه و تعیین هیات مدیره و بازرس یا بازرسان و سایر وظایف مجمع عمومی عادی اقدام می‌نماید.

مراحل لازم برای تأسیس شرکت تعاونی

هـ) رعایت تبصره 2 ماده 2 دستورالعمل تشکیل تعاونیها درخصوص تعاونیهای فوق الذکر الزامی نمی باشد. شرکتی است که به منظور اشتغال در امور مربوط به کشاورزی ، دامداری ، دامپروری ، پرورش و صید ماهی ، شیلات صنعت ، معدن ، عمران شهری ، روستائی و عشایری و نظایر اینها فعالیت می نماید و یک واحد تولیدی را تشکیل می دهند. فارغ التحصیل رشته کشاورزی هستم و مکانی دارم که میخواهم شرکتی ثبت کنم که در زمینه کشاورزی (خدمات کشاورزی، فروشگاه و بسته بندی و ….) و هم در زمینه غیرکشاورزی ( کافی نت، تورگردشگری و زیارتی و …) فعالیت کنم. سلام خسته نباشید من الان ۱۷ سالم خیلی دوست دارم که یک شرکت الکترونیک گوشی و لوازم خانگی بزنم به نظرتون میتونم بزنم؟چقدر سرمایه میخواد؟و الان باید چه کارهایی کنم‌ میشه کمکم کنید من میخوام رشته ام رو عوض کنم من کلاس دهم باید برای این کار چه رشته‌ای برم؟و… لطفا من رو راهنمایی کنید وبیش تر به من توضیح دهید. آیا امکان ثبت شرکت با دفتر کار مجازی هم وجود دارد؟ یعنی از خدماتی که برخی سایت ها برای ارائه فضای کار ارائه میکنن استفاده کنیم بدون اینکه خودمون در دفتر حضور داشته باشیم.

+تعیین خط مشی و برنامه شرکت تعاونی و تصویب بودجه جاری و سرمایه گذاری و اعتبارات وامهای درخواستی و سایر عملیات مالی به پیشنهاد هیئت مدیره و …. +اعضای هیات مدیره اتحادیه از نمایندگان تعاونیهای عضو و به عنوان شخص حقیقی و اعضای هیات بازرس اتحادیه ‌از نمایندگان تعاونیهای عضو و یا سایرین تعیین می‌شوند. +اعضای تعاونی مکلفند مبلغ تعهد شده سهم خود را ظرف مدت مقرر در اساسنامه شرکت تعاونی که نباید از دو سال بیشتر باشد تادیه نمایند. + شرکتهای تعاونی با بیش از 500 عضو و اتحادیه‌هایی که تعداد اعضاء تعاونیهای عضو آنها مجموعاً بیش از 2000 عضو باشد، «تعاونی بزرگ» محسوب می‌شوند. اعضای هیات مدیره اتحادیه از نمایندگان تعاونیهای عضو و به عنوان شخص حقیقی و اعضای هیات بازرس اتحادیه ‌از نمایندگان تعاونیهای عضو و یا سایرین تعیین می‌شوند.