برای تشکیل و راه اندازی اتحادیه تعاونی کشاورزی چه اقداماتی لازم است؟

در شرکتهای تعاونی اشتغالزا که به منظور ایجاد اشتغال تولیدی یا خدماتی با استفاده از کمکهای دولتی برای اعضاء تشکیل می‌شوند تعداد اعضاء بایستی حداقل معادل 50% مشاغل دائمی طرح تعاونی باشد. ز- انتشار آگهی دعوت اولین مجمع عمومی عادی با رعایت فاصله زمانی حداقل 20 روز و حداکثر 40 روز از تاریخ انتشار آگهی دعوت با تاریخ ثبت شرکت در تهران تشکیل مجمع عمومی عادی. هیئت موسس کمپانی های تعاونی، باید در طرح پیشنهادی که برای شرکت خود دارند، ضرورت نیاز احداث این شرکت و دلایل آن را ذکر کنند. همچنین هدف های اقتصادی شرکت، باید در راستای قانون اساسی و سیاست های کلی کشور باشند. طرح پیشنهادی برای احداث کمپانی ها برای بررسی به اداره کل تعاون فرستاده خواهد شد.

مزایای تاسیس شرکت تعاونی کشاورزی

هيأت مديره از ميان اعضاء تعاوني با رأي مخفي و اكثريت نسبي براي مدت ٣سال انتخاب می شوند .رأی گيري با ورقه و در يك نوبت ا نجام می شود و حائزين اكثريت بعد از اعضاء اصلي به ترتيب علی البدل شناخته می شوند. آراء جمع آوري شده توسط هيأت رئيسه و با نظارت ناظرين مجمع قرائت می شود و حاضرين اكثريت به تعداد مندرج در اساسنامه به عنوان اعضاء اصلي و نفرات بعدي به ترتيب آراء و به تعداد مورد نياز به عنوان عضو علی البدل شناخته می شوند. انتخاب مجدد هر يك از اعضاء اصلي و علی البدل هيأت مديره شركنهاي تعاوني ٢ آراء كل اعضاء تعاوني حداكثر براي دو نوبت متوالي بلامانع است .اما آنها كه موفق شوند ٣ را كسب نمايند از مقررات ممنوعيت بيش از دو نوبت متوالي مستثني خواهند بود. مجمع عمومي عادي با حضور حداقل نصف بعلاوه يك (اكثريت) اعضاء يا نمايندگان تام الاختيار آنان رسميت می يابد .در صورت عدم حصول نصاب مذكور،آگهي دعوت مجمع حداكثر ظرف ١٥ روز با همان دستور جلسه قبلي منتشر می شود.

شرکت تعاونی عام

تعاونیها سازمان‌‌های دموکراتیک هستند و توسط اعضاء خود که فعالانه در سیاست‌گذاری و اتخاذ تصمیمات مشارکت می‌کنند، کنترل می‌شوند. مردان و زنانی که به عنوان نمایندگان منتخب (هیات مدیره و بازرسان و سایر کسانی که برای انجام وظایفی توسط مجعع عمومی‌‌ انتخاب می‌شوند) خدمت می‌کنند در مقابل اعضا مسئولند. در تعاونی‌‌های سطح اولیه شرکت‌‌های تعاونی اعضا از حق رای مساوی برخور دارند یک عضو یک رای و همچنین تعاونی‌‌های در سطوح دیگر به شکل دموکراتیک سازمان می‌یابند. در شرکت تعاونی ممکن است اعضا دارای سرمایه و سهم یکسان از سود نباشند اما هر عضو بدون توجه به درصد سهامش، یک رای دارد و نسبت سهام به رای وجود ندارد.

ماده ۳- در انواع شرکتها و اتحادیه های تعاونی تعداد اعضاء در زمان ثبت و دوران فعالیت باید طبق طرح تأسیس و تغییرات بعدی آن بوده و رعایت مورازد زیر الزامی است. علاوه بر آن می بایست که از روند درست گزارشات مالی، تهیه و تنظیم صورت های مالی اطمینان داشته باشند و این گزارشات را به مجمع عمومی سالانه ارائه دهند. همچنین به شکایات بر علیه شرایط مدیریت و عملکرد هیات مدیره نیز رسیدگی می کنند. وظایف این مجمع شامل، انتخاب هیأت مدیره و بازرس یا بازرسان، رسیدگی به ترازنامه، حساب سود و زیان، گزارش های مالی و تصویب بودجه سالیانه و تعیین سیاست ها و خط مشی شرکت، تصمیم گیری در مورد افزایش یا کاهش سرمایه و انحلال شرکت می باشد.

هر شرکت تعاونی می‌تواند فقط عضو یک اتحادیه شهرستانی، استانی و یا مرکزی باشد، در هر حال عضویت در بیش از یک اتحادیه، برای شرکت تعاونی با تعدد موضوع فعالیت بلامانع است. در شرکتهای تعاونی سرمایه‌گذاری حداقل میزان سرمایه یک میلیارد ریاال تعیین می‌گردد. تعیین میزان سرمایه و ارزش سهام بعهده هیأت مؤسس تعاونی است و میزان آن در اساسنامه مصوب ذکر خواهد شد. بدیهی است هر تعاونی وقتی تشکیل و ثبت میشود که حداقل یک سوم سرمایه آن تأدیه و چنانچه بصورت نقدی و جنسی باشد تقویم و تسلیم شده باشد. برای واحدهای صنفی شهرستانها و برای هر واحد کارمندی و کارگری فقط یک شرکت تعاونی در هر موضوع فعالیت تشکیل می‌شود. بالاترین مرجع تصمیم گیری و نظارت درامور شركتهای تعاونی مجامع عمومی هستند كه از اجتماع اعضای تعاونی یا نمایندگان تام الاختیار به صورت عادی و فوق العاده تشكیل شده و هر عضو بدون در نظر گرفتن میزان سهم تنها دارای یك رای می باشد.

  • منظور ما از این جمله که هدف اصلی آن ها سوددهی نیست، این نیست که چنین شرکت هایی سود نمی کنند.
  •  ارائه خدمات اداری، مالی، حسابداری، حسابرسی، بازرسی، تجاری، اعتباری، تشکیل صندوقهای قرض‌الحسنه و سایر فعالیتهای اقتصادی‌مورد نیاز تعاونی‌های عضو.
  • اداره امور تعاونی مطابق اساسنامه، بر عهده هیئت مدیره‌ای مرکب از حداقل ۳ نفر و حداکثر ۷ نفر عضو اصلی و تا یک‌سوم اعضا اصلی، علی‌البدل می‌باشند که از میان اعضا به صورت مخفی و برای مدت ۳ سال انتخاب می‌شوند.
  • بنابراین، در اینجا مفاهیم مجمع عمومی عادی و مجمع عمومی فوق‌العاده را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

هدف اساسی تعاونی‌هر اساس دو اصل اقتصادی عرضه و تقاضای مسکن استوار گردیده است. در صورت فوت،ممنوعيت قانوني يا استعفاي بازرس يا بازرسان اصلي،هيأت مديره مكلف است ظرف ١٠ روزبازرس يا بازرسان علی البدل را به ترتيب آراء براي بقيه مدت دعوت نمايد. مدت ساخت حداكثر ٣٠ ماه از زمان اخذ پروانه ساختمان می باشد و در صورتي كه تعاوني همزمان چند پروژه در دست ساخت داشته باشد هزينه تخصيصي بابت هرپروژه بطور جداگانه محاسبه و به حساب هزينه هاي همان پروژه منظور خواهد شد. با استفاده از قانون بخش تعاوني و آئين نامه هاي اجرايي مربوط به آن درباره وظايف، اختيارات و نحوه برگزاري هركدام به تفصيل اشاره می گردد.

‌در مواردی که به عللی استفاده از این حق به طور مستقیم برای شریک میسر نباشد ممکن است به موجب وکالت کتبی به یکی دیگر از شرکاء واگذار‌شود. هیات موسس باید حداقل دو ثلث سهام را خریداری ثبت شرکت یا تعهد نماید. نصب و عزل و قبول استعفای مدیر عامل و نظارت بر عملیات وی و پیشنهاد میزان حقوق مدیر عامل به مجمع عمومی. ♦ اداره شرکت تعاونی بر عهده هیات مدیره ای است که طبق قانون تجارت و قانون شرکت های تعاونی و اساسنامه شرکت انتخاب می گردد.

شرایط ثبت شرکت تعاونی و مزایای آن به چه صورت است؟

به همین دلیل ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که از خدمات شرکت ثبتیما استفاده کنید. این شرکت می‌تواند به شما در طی کردن مقاله ذکر شده کمک کرده و در نتیجه زمان زیادی از شما گرفته نخواهد شد تا شرکت خود را ثبت کنید. شما همچنین می‌توانید از مشاوره کارشناسان حرفه‌ای ثبتیما استفاده کنید تا مراحل ثبت شرکت خود را به بهترین نحو ممکن انجام دهید. ♦ برای واحدهای صنفی شهرستانها و برای هر واحد کارمندی و کارگری فقط یک شرکت ثبت برند تعاونی در هر موضوع فعالیت تشکیل می‌شود. بدیهی است در ثبت تعاونی اعضا تعاونی موظف به پذیرش متقاضیان واجد شرایط بوده و از این نظر محدودیتی برای عضویت وجود ندارد. سرمایه تامین یا تعهد شده از طرف اعضا درهر مرحله ثبت شركت تعاونی نباید كمتر از ٥١ درصد كل سرمایه شركت باشد و هر شرکت تعاونی وقتی ثبت و تشكیل می گردد كه حداقل یك سوم سرمایه آن تادیه و در صورتی كه به صورت نقدی و جنسی باشد تقویم و تسلیم شده باشد.

به صورت کلی، مجمع عمومی فوق‌العاده جهت رسیدگی و تصمیم‌گیری نسبت به تغییر اساسنامه، ادغام با شرکت دیگر و انحلال آن تشکیل می‌شود. همه شرکت‌ها باید حداقل سرمایه قراردادی نیز داشته باشند که در شرکت‌های سهامی و تعاونی این میزان نباید از حداقل قانونی کمتر باشد. مطابق ماده سوم فصل دوم قانون تعاون، عضویت در شرکت تعاونی برای تمام اشخاص فعال یا ساکن در حوزه عمل شرکت و نیازمند خدمات ارائه شده توسط شرکت، آزاد است.

البته به‌دنبال حذف واسطه ها و تجمع تولیدکنندگان، هزینه‌ های تولیدی کاهش پیدا کرده و از فروش محصولات، منفعت بیشتری عاید می‌شود. همچنین با خرید محصولات و لوازم مصرفی در مقیاس زیاد، جمع آوری محصولات که با قیمت پایین تری تحصیل شده ‌اند و توزیع آن ها بین متقاضیان تغییرات شرکت یا مصرف ‌کنندگان، هزینه‌ی زندگی پایین آمده ولی سطح زندگی بالا می رود. با وارد کردن ایمیل خود و عضویت در خبرنامه ما از جدیدترین مطالب با خبر شوید. جهت دریافت خدمات و یا مشاوره رایگان با کارشناسان با تجربه ما با شماره ۸۶۰۸۶۲۵۶ تماس حاصل فرمایید.