قانون مدیریت خدمات کشوری

برابر آیین نامه استملاک اتباع خارجی، بیگانه ای که می خواهد ملکی را در ایران خریداری کند، باید قبل از انجام معامله از دولت ایران مجوز کسب کند. برای تحصیل و به دست آوردن این مجوز، باید درخواست خود را طی اظهارنامه ای همراه با مدارک لازم به اداره ثبت اسناد و املاک محل وقوع ملک تسلیم کند. این درخواست و اظهارنامه در سازمان ثبت اسناد و املاک مورد بررسی قرار می گیرد، سپس نظریه سازمان به وزارت امور خارجه اعلام می گردد. این وزارتخانه نیز پس از بررسی های لازم و معمول، نظر خود را اظهار می نماید و در صورت لزوم حتی از ریاست جمهوری نیز استعلام می کند.

تشخیص خصوصی یا دولتی بودن شرکت

four.گزارش مأمور ابلاغ مبنی بر استنکاف مخاطب از تحویل گرفتن اوراق قضایی در غیر محل تعیین شده در دادخواست ( غیر محل سکونت وغیر محل کار) چنین اقدامی اصلاً ابلاغ شمرده نمی شود . ج- این که مرجع اعلام کننده جرم نمی‌تواند اعلام گذشت کند یا به عبارتی اعلام گذشت وی موثر در مقام نیست، به معنای غیر قابل گذشت بودن بزه انتسایی نیست و برای تشخیص قابل گذشت بودن یا نبودن یک جرم باید مواد 103 و 104 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392و دیگر قوانین خاص مرتبط مبنای اتخاذ تصمیم قرار گیرد. کل در آمد شرکت در یک سال مالی گذشته ( به شرط درج در اظهارنامه مالیاتی ) ناشی از فروش کالا و خدمات دانش بنیان حداقل three میلیون ریال بوده یا همزمان بیش از 10% درآمد سال مالی گذشته شرکت باشد. به همراه سابقه بیمه پرداختی برای حداقل three نفر از کارکنان تمام وقت شرکت در 6 ماه اخیر. مهم ترین نکته برای اینکه شرکتی جز شرکتهای دانش بنیان قرار خواهد گرفت یا خیر این است که طرح قابلیت اجرای ایده و طرح تجاری یا فنی و پژوهشی یعنی توانایی تولید و تجاری سازی را داشته باشد.

بنابراین لازم است شرکت ابتدا به صورت عادی در اداره ثبت شرکت های سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به ثبت برسد . 2- درصورتیکه فقط اعضای هیئت علمی مالک آن شرکت باشند ؛ که اگر سهام دانشگاه کمتر از 50 درصد باشد ،شرکت دانش بنیان مد نظر خصوصی محسوب می شود لذا باید تابع قانون تجارت بوده و در اداره ثبت شرکت ها به ثبت برسد . تبصره 1 – دستگاههای اجرائی موظفندعلاوه بر نظارت مستقیم مدیران از طریق انجام بازرسیهای مستمر داخلی توسط بازرسان معتمد و متخصص در اجراء این ماده نظارت مستقیم نمایند. چنانچه تخلف هر یک از کارمندان مستند به گزارش حداقل یک بازرس معتمد به تأیید‌مدیر مربوطه برسد بالاترین مقام دستگاه اجرائی یا مقامات و مدیران مجاز، می توانند دستور اعمال کسر یک سوم از حقوق، مزایا و عناوین مشابه و یا انفصال از خدمات دولتی برای مدت یک ماه تا یک سال را برای فرد متخلف صادر نمایند. ماده 70 – شرایط تصدی مشاغل اختصاصی دستگاههای اجرائی به تناسب وظایف پستهای قابل تخصیص به هر شغل، از لحاظ معلومات، تحصیلات ، تجربه، مهارت و دوره‌های آموزشی مورد نیاز و عوامل مؤثر دیگر با پیشنهاد دستگاه اجرائی و تأیید سازمان و تصویب شورای توسعه مدیریت تعیین می گردد.

قبول دعاوی حقوقی

نكته حايز اهميت آن است كه به استناد احكام قانون برنامه و بودجه، سازمان مديريت مي‌تواند تنها بر طرح‌هاي عمراني و فعاليت‌هاي جاري شركت‌هايي نظارت داشته باشد كه به نوعي از بودجه عمومي‌استفاده مي‌كنند. حال آنكه بسياري از شركت‌هاي دولتي از اين محل استفاده نمي‌كنند و از اين حيث تحت نظارت سازمان مديريت قرار نمي‌گيرند. تفویض اختیار، برای دوره محدود و حداکثر تا تاریخ تشکیل جلسه بعدی مجمع عمومی خواهد بود و تجدید واگذاری آن اختیار،بلامانع است.

  • در برخی منابع حقوقی، از موارد زیر به عنوان وجوه افتراق مؤسسات دولتی و شرکت های دولتی نام برده شده است.
  • تبصره – آئین‌‌نامه اجرایی نحوه تغییر صندوقها با پیشنهاد سازمان به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.
  • قوانین محافظت از داده در کشورها متفاوت است و بعضی از کشورها بیشتر از دیگران محافظت ارائه می‌دهند.
  • بعنوان مثال برای شرکت سهامی خاص به حداقل دو شریک سهامدار و دو عضو غیر سهامدار که مجموعه 5 نفر می شود و ثبت شرکت بامسئولیت محدود به حداقل یک شریک که مجموعا دو نفر خواهید شد نیاز دارید.
  • شرکت هایی که سرمایه آن ها از اموال عمومی و غیردولتی است نیز ولو آنکه مدیریت آن ها با دولت باشد، اگر مشمول شرایط مذکور در قانون محاسبات قرار نگبرند، خصوصی (به معنی غیردولتی) محسوب می شوند.
  • از دست دادن، از بین رفتن و یا مفقود شدن مدارک ثبتی شرکت ها یکی از موضوعاتی است که امکان دارد برای هر شرکتی اتفاق بیفتد.

همچنین با استفاده از الگوریتم‌ها، الگوهای موجود در داده‌هایتان را شناسایی می‌کنیم. به‌عنوان مثال، «مترجم Google» با تشخیص الگوهای زبانی مشترک در عبارت‌هایی که با استفاده از این سرویس ترجمه می‌کنید، به افراد کمک می‌کند با زبان‌های مختلف با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. ما اطلاعاتی را که باعث شناسایی پیگیری ثبت تغییرات شرکت هویت شما می‌شوند (مانند نام یا رایانامه‌تان) هم‌رسانی نمی‌کنیم، مگراینکه خودتان از ما بخواهید. برای مثال، اگر آگهی‌ مربوط به گل‌فروشی موجود در نزدیکی‌تان را ببینید و دکمه «ضربه برای تماس» را انتخاب کنید، تماس شما را برقرار می‌کنیم و ممکن است شماره تلفنتان را با آن گل‌فروشی هم‌رسانی کنیم.

تقویت کامل بنیه دفاع ملی از طریق آموزش نظامی عمومی برای حفظ استقلال و تمامیت ارضی و نظام اسلامی کشور. درخواست واصل شده از سوی مراکز، موسسات و سازمانهای خارجی می بایستی منضم به نسخه ای از اساسنامه ثبت شده موسسه یاد شده باشد که صحت آن به تائید وزارت امور خارجه رسیده است. ماده 19- دستورالعملهای لازم درخصوص نحوة ارزشیابی و تشویق مراکز فرهنگی توسط دبیرخانه تهیه و ابلاغ خواهد شد. به شکایات از مراکز فرهنگی رسیدگی نماید و در صورت لزوم به اداره‌های کل برای بررسی و تهیه گزارش ارسال کند.

علا‌وه بر سازمان‌ها و نهادهاي يادشده، برخي ديگر از ارگان‌ها يا نهادها وجود دارند كه در مواقع خاص يا به موجب دستور ويژه اقدام به نظارت و بازرسي بر شركت‌هاي دولتي و دستگاه‌هاي دخيل در امر واگذاري سهام شركت‌هاي دولتي و وابسته به دولت می كنند. به استناد ماده 12 قانون برنامه سوم توسعه (تنفيذي در برنامه چهارم توسعه) هيأت عالي واگذاري به رياست وزير امور اقتصادي و دارايي و با عضويت رييس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور، رييس كل بانك مركزي جمهوري اسلا‌مي‌ايران، وزير دادگستري، وزير وزارتخانه ذي‌ربط و دو نفر از نمايندگان مجلس شوراي اسلا‌مي‌تشكيل شده است. اين هيأت علا‌وه بر هماهنگي و كنترل فرآيند واگذاري، وظيفه نظارت بر خصوصي‌سازي را نيز برعهده دارد. ثبت برند به استناد مواد 148، 149، 150و 151 قانون تجارت، بازرس يا بازرسان مكلف‌اند درباره صحت و درستي صورت دارايي و صورتحساب دوره عملكرد و حساب سود و زيان و ترازنامه‌هايي كه مديران براي تسليم به مجمع عمومي‌تهيه مي‌كنند و همچنين درباره صحت مطالعات و اطلا‌عاتي كه مديران در اختيار مجامع عمومي‌گذاشته‌اند، اظهار نظر كنند. بازرسان بايد اطمينان حاصل كنند كه حقوق صاحبان سهام در حدودي كه قانون و اساسنامه شركت تعيين كرده است، به طور يكسان رعايت شده باشد و در صورتي كه مديران اطلا‌عاتي برخلا‌ف حقيقت در اختيار صاحبان سهام قرار دهند، بازرسان مكلف‌اند كه مجمع عمومي‌را از آن آگاه سازند و در اين‌خصوص گزارش جامعي راجع به وضع شركت به مجمع عمومي‌تسليم كنند.

هر یک از وزیران مسئول وظایف خاص خویش در برابر رئیس‌جمهور و مجلس است و در اموری که به تصویب هیئت وزیران می‌رسد مسئول اعمال دیگران نیز هست. وزراء تا زمانی که عزل نشده‌اند یا بر اثر استیضاح یا درخواست رأی اعتماد، مجلس به آنها رأی عدم اعتماد نداده‌است در سمت خود باقی می‌مانند. استعفای هیئت وزیران یا هر یک از آنان به رئیس‌جمهور تسلیم می‌شود و هیئت وزیران تا تعیین دولت جدید به وظایف خود ادامه خواهند داد. رئیس‌جمهور می‌تواند برای وزارتخانه‌هایی که وزیر ندارند حداکثر برای مدت سه ماه سرپرست تعیین نماید.

دراین شرکت ها اصولا فذهمای بودجه ای برمبنای فرم های حسابداری تهیه وتنظیم می شود. دراین نوع بودجه ریزی ازحسابداری بازرگانی وبراساس قیمت تمام شده انجام می گیرد. دراین حالت ارزش کالاها وخدمات موجود وتولید شده درکشورمتناسب با وام اخذ شده وهزینه های ناشی ازآن افزایش یافته وآثار تورمی آن ظاهر می شود. وامی که دولت ازطریق بانک مرکزی وازسیستم بانکی دریافت می کند ودرمقابل آن اسکناس چاپ می کند.

ثبت نام کد ثنا برای ثبت شرکت اجباری شد

تبصره – مدت خدمت کارمندانی که در ابتداء یا حین خدمت به تحصیل مقاطع رسمی آموزشی یا معادل آن اشتغال می‌یابند و از مزایای تحصیلات مربوطه بهره‌مند می‌شوند جزء سابقه خدمت برای بازنشستگی منظور نمی‌گردد. مگر آن‌که همراه با تحصیل حداقل سه چهارم از وقت اداری را به انجام وظایف محوله اشتغال داشته‌باشند، مأموریتهای تحصیلی و تعهدات خدمتی تحصیلی با رعایت ماده این قانون با موافقت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور انجام می گیرد. ماده 69- به دستگاههای اجرائی اجازه داده می‌شود تا بیست و پنج درصد(25%) اعتباراتی که از محل اصلاحات مذکور در تبصره ماده فوق الذکر درهرکدام از واحدهای سازمانی صرفه‌جویی می گردد را ( با تأیید ذی‌حساب مربوطه) به ثبت شرکت عنوان فوق‌العاده بهره‌وری غیرمستمر به کارمندان و مدیرانی که در همان واحدها، خدمات برجسته انجام می‌دهند پرداخت نمایند. 7- به منظور جبران هزینه سفر و مأموریت روزانه داخل و خارج از کشور، نوبت کاری ، جابه‌جایی محل خدمت کارمندان با تشخیص دستگاه اجرائی ، کسر صندوق و تضمین، مبالغی با پیشنهاد سازمان و تصویب هیأت وزیران به کارمندان پرداخت خواهد شد. 1- فوق‌العاده مناطق کمتر توسعه‌یافته و بدی آب و هوا برای مشاغل تخصصی که شاغلین آنها دارای مدارک تحصیلی کارشناسی ارشد و بالاتر می‌باشند تا به میزان بیست و پنج درصد(25%) امتیازحقوق ثابت و برای سایر مشاغل تا بیست درصد(20%) حقوق ثابت هرکدام از کارمندان واجد شرایط پرداخت خواهد شد.

به استناد ماده 9 آيين‌نامه يادشده هركسي مي‌تواند شكايت خود عليه شركت‌هاي دولتي را به طور مستقيم به سازمان بازرسي كل كشور تسليم كند. در قسمت‌هاي مختلف قانون تشكيل سازمان بازرسي كل كشور و آيين‌نامه اجرايي آن، ضمانت‌هاي اجرايي مختلفي براي انجام مناسب‌تر وظايف سازمان عنوان شده است و عدم همكاري از سوي مسؤولا‌ن دستگاه‌هاي مشمول را تحت عنوان تخلف قابل تعقيب دانسته است. سازمان مزبور به استناد ماده 29آيين‌نامه اجرايي خود مي‌تواند پيشنهادهاي اصلا‌حي خود را به شركت‌هاي دولتي و ساير دستگاه‌هاي مشمول براي اصلا‌ح ساختار و رفع نقايص ارايه دهد. به استناد اصل 174 قانون اساسي براساس حق نظارت قوه قضاييه نسبت به حسن جريان امور و اجراي صحيح قوانين در دستگاه‌هاي اداري، سازماني به نام سازمان بازرسي كل كشور زير نظر رييس قوه قضاييه تشكيل شده كه حدود اختيارات و وظايف اين سازمان را قانون تشكيل سازمان بازرسي كل كشور مصوب سال 1360 و اصلا‌حات آن مصوب سال 1375، تعيين كرده است. ماده23 قانون يادشده ضمن بيان موارد تخلف، مجازات‌هاي اداري را كه توسط هيأت‌هاي مستشاري صادر مي‌شود، در تبصره آن ماده احصا كرده است.

در این شاخص باید سهام متعلق به سایر نهادهای عمومی ‌نیز محاسبه شود چرا که اگر تصمیمات بر اساس نظام یک سهم یک رأی گرفته نشود، طبقه بندی باید بر این اساس انجام شود که سهام متعلق به سایر نهادهای عمومی ‌صدای اکثریت سهامداران را شامل شود. براساس الگوی اقتضایی درجامعه تنها یک روش خاصی جوابگوی نیازهای خط مشی گذاران نمی تواند باشد .بلکه باید با شناخت واحاطه کامل به محیط ، روش مناسبی انتخاب وخط مشی گذاری شود. بودجه ریزی درایران با گذشت حدودیک قرن تجربه با مسایل ومشکلات متعددی روبروست . 5 – نظارت برعملیات مالی وفعالیت های دولت .6 – کمک به تخصیص صحیح ومطلوب منابع .

بازدیدها و تعاملات مربوط به محتوا و آگهی‌ها

همچنين در ماده seventy six قانون محاسبات عمومي، شركت‌هاي دولتي ملزم شده‌اند تمام پرداخت‌هايشان را از طريق حساب‌هاي بانكي كه از طرف خزانه در يكي از بانك‌ها براي آنان افتتاح مي‌شود، انجام‌دهند. در برنامه چهارم توسعه نيز برخي از وظايفي كه به عهده سازمان مديريت گذاشته شده است جزو وظايف نظارتي سازمان مزبور محسوب مي‌شوند كه در ادامه به بررسي آنها خواهيم پرداخت. به جز موارد ياد شده، برخي ديگر از مواد قانون برنامه و بودجه نيز به نوعي به وظايف نظارتي سازمان مديريت اختصاص دارند كه در ادامه به آنها اشاره مي‌شود.