شرایط ثبت شرکت تعاونی مسکن و روند ثبت آن

ماده 12-داوطلبان عضویت در هئیت مدیره یا بازرسی تعاونیها علاوه بر شرایط قانونی عضویت در تعاونی باید مدارک مورد نیاز را ( بر اساس دستورالعمل انجمن نظارت بر انتخاب تعاونیها) حداکثر یک هفته از تاریخ انتشار آگهی یا صدور دعوتنامه تشکیل اولین مجمع عمومی به منظور بررسی شرایط احراز به هیات مؤسس تحویل نمایند. 7- وظایف و اختیارات و حقوق و مزایای مدیر عامل برابر آیین نامه ای است که هیئت مدیره پیشنهاد نموده و مجمع عمومی تصویب می نماید. قرآن كریم همه مؤمنان را به همكاری و همدلی در امور خیر و رعایت تقوی فراخوانده است. براین پایه, اصول 43 و 44 قانون اساسی, رسالت سنگین تحقق عدالت اقتصادی و پیشگیری از تمركز و تداول ثروت در دست افراد و گروههای خاص را تأمین می‌كند و زمینه را برای جلوگیری از تیبدیل دولت به یك كارفرمای بزرگ مطلق آماده می‌سازد. حال بر یك یك اعضای شركتهای تعاونی است تا با همراهی و همدلی و حس تعاون و معاضدت به گسترش این فكر و عمل به این اندیشه همت گمارند.

بالاخره بعد از سالها انتظار هيأت مديره تعاونی مسکن که به عدم اطلاع رسانی شهره گرديده است اين بار به فناوری مجازی روی خوش نشان داده و وب سايت خود را در آستانه مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده فعال کرده است البته اينکه چرا حتی اين آدرس سايت اطلاع رسانی نشده است هم جای بسی سئوال دارد. هیئت مدیره تعاونی مسکن یادآور شده است؛ مجمع عمومی نوبت سوم با حضور هر تعداد شرکت‏کننده رسمیت می‏یابد و تصمیمات متخذه در آن برای کلیه اعضا، اعم از غایب و مخالف، نافذ و معتبر است. از آنجا که فلسفه ی تشکیل شرکت تعاونی خانه دار کردن اعضای فاقد مسکن می باشد ، لذا بر اساس ضرورت صرفاٌ امکان واگذاری یک امتیاز به سهامداران وجود دارد. لیکن چنانچه به طور مثال عضو بازنشسته ای که هم خود فاقد مسکن است و یا فرزند متاهل ایشان، می توان با درخواست کتبی از اتحادیه ی شرکت های تعاونی مسکن استان اصفهان و مطابق با مفاد تبصره 3 بند 3 اساسنامه براساس معرفی نامه اقدام به اخذ امتیاز شود. ماده75- در صورتیکه مجمع عمومی فوق‌العاده تغییر بعضی از مواد اساسنامه را تصویب کند درصورت تأئید وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی (از جهت انطباق با قانون بخش تعاونی) معتبر خواهد بود. ماده 60 ـ تعاونی مکلف است قبل از انحلال درخصوص اموال ، دارایی‌ها و دیون شرکت تصمیم‌گیری و چنانچه حقی برای اعضا وسهامداران نسبت به اموال تعاونی مترتب است محاسبه و به ایشان پرداخت و سپس نسبت به انحلال شرکت اقدام نماید.

تعداد اعضای هیات مدیره تعاونی مسکن

ماده 55- افتتاح هر نوع حساب نزد بانك‌ها و ساير مؤسسات اعتباري، پس از تصويب هيأت مديره با امضاهاي مجاز معرفي شده از طرف هيأت مديره امكان پذير خواهد بود. تبصره-شروع تصدي مشروط به اين است كه (در صورت عدم فوت يا قبول استعفا يا بركناري هيئت مديره قبلي) مدت ماموريت آنها خاتمه يافته باشد. بعد از قانوني شدن شروع تصدي، تا زمانيكه ترتيب معرفي امضاهاي مجاز داده نشده هيئت مديره جديد مي‌تواند اختيارات محدودي ثبت شرکت را به هيئت مديره قبلي تفويض كند و در هر حال هر اقدام بايد با تصميم هيئت مديره جديد باشد. ماده 39– هيئت مديره وظائف خود را به صورت جمعي انجام ميدهد و هيچ يك از اعضا هيئت مديره حق ندارد از اختيارات هيات، منفرداً استفاده كند مگر در موارد خاص كه وكالت يا نمايندگي كتبي از طرف هيئت مديره داشته باشد. هيئت مديره ميتواند قسمتي از اختيارات خود را با اكثريت سه چهارم آراء به مديرعامل تفويض كند.

اعلام تغییر آدرس عضو

در صورتی که هر یک از شرایط مندرج در قانون از سوی تعاونی ها ساقط گردید (به طور مثال مدت زمان تعاونی منقضی گردد) تعاونی به حالت غیرفعال درآمده که در این صورت مدیران تعاونی می تواند با درخواست انحلال تعاونی و مصوب نمودن آن در مجمع فوق العاده اقدام قانونی نمایند. مطابق ماده 51 و fifty two قانون بخش تعاون کشور صدور مجوز تشکیل تعاونی ، اتاق تعاون و اتحادیه ها بر عهده وزارت متبوع می باشد که در این خصوص وزارتخانه پس از درخواست متقاضیان و بررسی های لازم نسبت به صدور مجوز اقدام می نماید. شرکتی است که عضویت در آن برای همه آزاد می‌باشد، تعداد اعضاء در این تعاونیها حداقل ۵۰۰ نفر و براساس نوع تعاونی که وزارت تعاون تعیین کرده مشخص می‌شود. ماده 15- با تصویب اساسنامه در اولین مجمع عمومی عادی، ذیل صفحات آن به امضای رئیس و منشی و صفحه آخر اساسنامه به امضای هیئت رئیسه می‌رسد. ز)فهرست اسامی حاضران در اولین مجمع عمومی عادی که حاوی امضای آن ها باشد.

  • 9- تعیین نماینده یا وکیل در دادگاه ها و مراجع قانونی و سایر سازمان ها با حق توکیل غیر.
  • هیات مدیره موظف است درموقع ارائه بیلان مالی جهت تصویب مجمع عمومی حساب پروژه را نیز جداگانه در مجمع طرح و به تصویب برساند..
  • دادراه یک درگاه و پلتفرم ارتباطی است و به عنوان یک واسطه مردم را به وکلا، حقوقدانان و کارشناسان وصل می‌کند.
  • در یک پروژه تعاونی مسکن دعوایی بین هیات امنای شهرک و تعدادی از اعضای تعاونی مطرح است به این شکل که در یک شهرک که زمین آن از طریق سازمان زمین شهری خریداری شده تعداد 250 واحد مسکونی و…

سپس، بنده و مسئوليت بازرسی اينجانب ناديده گرفته شود، از جمله عجايبی می باشد که در هيچ تعاونی شايد نتوان يافت. بی گمان نقطه نظر مشترک هيأت مديره تعاونی مسکن و برخی معترضين بر عملکرد مديريتی تعاونی، حضور اکثريتی اعضاء در برابر گزارش نمايندگان خود بود که متأسفانه همچون روال گذشته در اولين نوبت محقق نگرديد و حتی جناب آقای خادم از تکرار مجدد انتخابات بازرسی و پذيرش افراد جديد به فهرست نامزدين خبر دادند. بدوا می بایست عضو شرکت تعاونی مسکن شوید و چنانچه عضو و سهامدار شرکت تعاونی هستید کلیه ی اطلاع رسانی ها از طریق سایت تعاونی مسکن انجام می گردد. همچنین در صورت شرکت در طرح امکان سنجی متقاضیان مسکن، مشخصات و نوع مسکن درخواستی شما به انضمام شرایط پرداخت در اختیار تعاونی قرار خواهد گرفت و با معرفی پروژه ای نظیر درخواست داده شده توسط سهامدار، از طریق تماس تلفنی و پیامک از طرف شرکت تعاونی اطلاع رسانی می گردد.

آگهی دعوت مجمع عمومی فوق العاده نوبت سوم شرکت تعاونی مسکن اعضا سازمان نظام پزشكي تبريز

تبصره- عضو غیر موظف هیات مدیره، عضوی است که صرفاً تصدی وظایف یا مسئولیت های این سمت را عهده دار بوده و در جلسات هیات مدیره شرکت می نماید. عضو غیر موظف هیات مدیره، دارای پست ثابت سازمانی و مسئولیت اجرایی در تعاونی نمی باشد. اين وبلاگ صرفاً به منظور اطلاع رسانی فعاليت های شرکت تعاونی مسکن کارکنان ثبت برند سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و بيان ديدگاه ها و نظرات بازرس اسبق و در راستای برقراری روحيه تعاون بين اعضاء و حمايت از شرکت در جهت پيشبرد و تحقق اهداف آن راه اندازی شده است. البته مسئله فوق ظاهراْ بارها از سوی اعضای هیات مدیره تعاونی مسکن با توجه به پرسش های مکرر اعضا رد شده است.

به استثنای مجمع عمومی اول که کلیه اعضاء در مجمع حضور داشته باشند که در اینصورت رعایت تشریفات الزامی نمی باشد. نام و نشانی و تعداد سهم هر یک از سهامداران و موارد نقل و انتقال سهم بین اعضاء باید در دفتر سهام تعاونی به ثبت برسد. تبصره 2- انحلال؛ ادغام یا تغییر موادی از اساسنامه تعاونی که مغایر شروط و قراردادهای منعقده بامنابع تامین کننده اعتبار و کمک مالی و امکانات مختلف و سرمایه گذاری و مشارکت باشد؛ موکول به موافقت مراجع مذکور خواهد بود. تبصره – تعاونیهای توزیع مربوط به تامین کالا و مسکن و سایر نیازمندیهای روستائیان و عشایر و کارگران و کارمندان از نظر گرفتن سهمیه کالا و حمایتهای دولتی و بانکی و سایر حمایتهای مربوط به امور تهیه و توزیع اولویت دارند. ماده 23- مسئولیت مالی اعضا در شرکتهای تعاونی محدود به میزان سهم آنان می باشد مگر آنکه درقرارداد ترتیب دیگری شرط شده باشد.

بدیهی است هر تعاونی وقتی تشکیل و ثبت میشود که حداقل یک سوم سرمایه آن تأدیه و چنانچه بصورت نقدی و جنسی باشد تقویم و تسلیم شده باشد. الف – درصورتیكه عضو نسبت به انجام تعهدات خود با تعاونی اقدام ننماید ، تعاونی می تواند با تصویب هیأت مدیره پس از دو بار اخطار كتبی به فاصله 15 روز و گذشتن 15 روز از دومین اخطار نسبت به فسخ یكطرفه قرارداد فی مابین درپروژه ذیربط اقدام نماید . تبصره- انعقاد قرارداد احداث وواگذاری واحد مسكونی نسبت به زمین های موضوع این ماده برای كلیه اعضایی صورت می گیردكه باتوجه به ظرفیت به عضویت تعاونی درآمده اند.

1- از حداقل پنج درصد به بالا با تصویب مجمع عموم عادی, به عنوان ذخیره قانونی منظور می‌‌شود. مدیران تعاونی موظفند با کارشناسان, حسابرس یا حسابرسان منتخب وزارت تعاون همکاری بنمایند و کلیه اسناد و مدارک مورد نیاز را در اختیارشان قرار دهند. ماده39– ثبت تغییرات بازرس / بازرسان / نسبت به تخلفاتی که در انجام وظایف خود مرتکب میشود طبق قواعد عمومی مربوط به مسئولیت مدنی مسئول است. 5- نظارت بر انجام حسابرسی و رسیدگی به گزارشهای حسابرسی و گزارش نتیجه رسیدگی به مجمع عمومی تعاونی و مراجع ذیربط .

11- تصمیمات هیئت مدیره به طور جمعی اتخاذ می شود و هیچیک از اعضاء هیئت حق ندارد منفرداَ از اختیارات هیئت مدیره استفاده کند مگر در موارد خاص که وکالت یا نمایندگی داشته باشد هیئت مدیره می توانند قسمتی از اختیارات خود را به مدیر عامل تفویض نمایند. دستگاههای‌موضوع‌ماده17قانون‌بخش تعاونی ویااشخاص موضوع تبصره3 ماده3 اساسنامه ( (درصورت مشاركت) نوشته شود. ماده 74- انحلال, ادغام یا تغییر موادی از اساسنامه تعاونی كه مغایر شروط و قراردادهای منعقد با منابع تأمین كننده اعتبار و كمك مالی و امكانات مختلف و سرمایه‌گذاری و مشاركت باشد موكول به موافقت مراجع مذكور خواهد بود. تبصره 1- اتحادیه تعاونی مربوط اتحادیه‌ای است كه تعاونی عضو آن است ویا موضوع فعالیت آن با فعالیت تعاونی طرف اختلاف, واحد یا مشابه است. هرگونه واگذاری واحدهای احداثی یا امتیاز به اشخاص غیر عضووسهامدار(به استثناءاشخاص موضوع تبصره 3ماده3 اساسنامه). ماده64- مدیران تعاونی موظفند با كارشناسان, حسابرس یا حسابرسان منتخب وزارت تعاون ، كار و رفاه اجتماعی همكاری نمایند و كلیه اسناد و مدارك مورد نیاز را در اختیارشان قرار دهند.

هیات موسس باید فرم درخواست را که اداره کل یا اداره تعاون تهیه کرده است،تکمیل و طرح پیشنهادی خود را به آن پیوست کند و ضمن معرفی نماینده تام الاختیار خود از اداره تعاون درخواست کند که با تشکیل تعاونی موافقت کند. شرکت تعاونی معمولاً در مواقعی بیشتر تشکیل می شود که وضع اقتصادی آشفته و نامساعد باشد و بعلت تورم و گرانی قدرت خرید مردم کم است. هیات مدیره که حداقل three و حداکثر 7 نفر عضو دارد از میان اعضای شرکت (شرکا) انتخاب می‌شوند و مسئولیت اداره امور تعاونی را بر عهده دارند.

ماده 39– بازرس/ بازرسان نسبت به تخلفاتی که در انجام وظایف خود مرتکب میشود طبق قواعد عمومی مربوط به مسئولیت مدنی مسئول است. 1- از دست دادن هریک از شرایط عمومی یا اختصاصی عضویت مقرر دراین اساسنامه،به استناد گزارش مکتوب مراجع ذیربط. ماده 14 – کلیه اعضاء مکلفند به وظایف و مسئولیتهایی که در حدود قوانین و مقررات تعهد کرده‌اند عمل‌کنند.

اعضای هیأت مدیره یا داوطلبانب که استعفا و انصراف آنان به تشخیص کمیسیون موجب اخلال در برگزاری انتخابات شده است. داشتن حداقل مدرک تحصیلی دیپلم برای افراد فاقد سابقه عضویت در هیأت مدیره، (مدرک تحصیلی یا گواهی معتبر از اداره آموزش و پرورش). ادغام تعاونی یا انحلال آن تابع ضوابط مقرر در قانون بخش تعاونی و آئین نامه های اجرایی مربوط می‌باشد.

اگر حضور عضو در مجمع عمومی میسر نباشد می‏تواند حق حضور و اعمال رأی خود را به نماینده تام‏الاختیار واگذار کند. اما برای اعطای این نمایندگی، وکیل و موکل باید به صورت همزمان تا روز eight آبان، برای ارائه وکالت‏نامه در حضور یک نفر از بازرسان و یک نفر از اعضای هیات مدیره، به دفتر تعاونی مراجعه کنند. جهت ثبت شکایت از تعاونی مسکن مهر، وزارت راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران اقدام به ایجاد سامانه mrud.ir نموده است. در این سامانه شکایت به مواردی اطلاق می شود که درخواست، پس از پیگیری از روال قانونی خود بنا به دلایلی دچار مشکل شده است.