اداره ثبت اختراع و مالکیت معنوی و صنعتی

اظهارنامه بايد فقط به يك اختراع يا به دسته‌اي از اختراعات مرتبط كه يك اختراع كلي را تشكيل مي‌دهند مربوط باشد. در غير اين صورت، متقاضي مي‌تواند اظهارنامه مربوط به اختراع خود را به دو يا چند اظهارنامه مجزا و مستقل تقسيم نمايد. پس از تأييد اداره مالكيت صنعتي‌، بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران مكلف است ارز مورد نياز صاحبان ايراني حقوق مالكيت صنعتي را جهت ثبت بين‌المللي اين حقوق برابر تعرفه‌هاي مذكور در كنوانسيونها و مقررات بين‌المللي با نرخ رسمي تأمين نمايد. اداره مالكيت صنعتي‌، كليه آگهي‌هاي مذكور در اين قانون را در روزنامه رسمي كشور منتشر خواهد كرد.

ثبت اختراع

پس از قيد تاريخ تقاضا، اداره مالكيت صنعتي اظهارنامه را از نظر انطباق با شرايط مندرج در اين قانون و آئين‌نامه آن‌، بررسي خواهد كرد و درصورت تشخيص انطباق‌، اقدام لازم را براي ثبت شرکت در تهران انجام مي‌دهد. طبق ماده ی ۱۰ از آیین نامه ی اجرایی مربوط به ثبت اختراعات توصیف کردن اختراع با بصورت صریح و در نهایت با جزیئات کامل و دارای نکات زیرباشد. برای ثبت اختراع باید به اداره کل ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی واقع در تهران، خیابان میرداماد، تقاطع بزرگراه مدرس- میرداماد، مراجعه شود. جستجوی پیشرفته دریافت اطلاعات پایگاه نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.

چه زمانی عدم فعالیت شرکت را به مالیات اعلام کنیم ؟

مرجع ثبت با رعايت ماده fifty nine اين آيين‌نامه موظف است ظرف 10 روز از وصول اعتراض، نسخه‌اي از اعتراض نامه را به انضمام رونوشت مدارك و دلايل استنادي به متقاضي ثبت ابلاغ نمايد. متقاضي مكلف است از تاريخ ابلاغ اعتراض‌نامه پاسخ مكتوب خود را ظرف 20 روز نسبت به اعتراض وارده به مرجع ثبت تسليم نمايد. هرگاه متقاضي كتباً به اعتراض تمكين نمايد درخواست او براي ثبت اختراع مسترد شده تلقي مي‌گردد و مراتب كتباً به معترض ابلاغ مي‌شود تا در صورتي كه اختراع وي به ثبت نرسيده است، برطبق اظهارنامه‌اي كه همزمان با اعتراض تسليم كرده است نسبت به ثبت آن اقدام كند.

تصميم كميسيون مبني بر اعطاء پروانه اجباري بهره‌برداري بايد در دفتر ثبت تغییرات شرکت قيد و به هزينه متقاضي در روزنامه رسمي كشور منتشر و به مالك اختراع و ساير اشخاص ذي‌نفع ابلاغ گردد. در صورت تعدد متقاضي ثبت اختراع، به درخواست آن‌ها، ميزان سهم هريك در گواهي‌نامه اختراع به تفكيك قيد خواهد شد. 2- افشاء در نتيجه شركت در يك نمايشگاه رسمي باشد كه در اين فرض متقاضي بايد گواهي شركت در اين نمايشگاه را كه به تأييد مسئولان ذي‌ربط رسيده همراه با درج اين مطلب كه اختراع فقط در نمايشگاه مذكور به نمايش گذاشته شده است، ظرف 30 روز از تاريخ تسليم اظهارنامه به مرجع ثبت تسليم نمايد. 4- در صورت ثبت اختراع اصلي، آگهي ثبت اختراع تكميلي متضمن شماره و تاريخ ثبت اظهارنامه اصلي است. در صورت تعدد متقاضيان، اين درخواست بايد به امضاي همه آن‌ها رسيده و متضمن عنوان اختراع، شماره و تاريخ اظهارنامه باشد.

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به دانشگاه علم و صنعت ایران می باشد . در صورتی كه تقاضانامه توسط وكیل متقاضی تسلیم اداره مالیكت صنعتی شود اصل وكالت نامه یا رونوشت یا فتوكپی برابر اصل شده بایستی ضمیمه اظهارنامه گردد. موضوعاتی که محدود به یک منطقۀ جغرافیایی خاص است و کاربرد گسترده‌تری ندارد (به‌عنوان مثال دستگاه‌های کشت زعفران تنها در ایران و نقاط محدودی از جهان که زعفران در آن‌ها کشت می‎شود کاربرد دارد و مورد حمایت کانون قرار نمی‌گیرد). تبصره ۶- تقاضانامه‌ای که قبلا توسط متقاضی تحت PCT ثبت شده‌ است، مورد حمایت کانون قرار نمی‌گیرد. درست است که داشتن نوآوری یکی از شرط‌­های اصلی ثبت یک اختراع است اما شروط دیگر مانند افشای کامل و گام ابتکاری، که تعاریف حقوقی خاص خود را دارند، نیز باید احراز گردد.

  • این نهاد هیچ فعالیت انتفاعی، پژوهشی و یا تولیدی ندارد؛ لذا اطلاعات اختراعات در هیچ جای دیگر مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.
  • تبصره 1- در صورت تسليم اظهارنامه و ساير اسناد مربوط توسط اشخاص حقوقي، امضاء آن‌ها از طرف اشخاص مجاز، ضروري است.
  • یکی از دلایلی که در ایران از روش تحقیقی برای ثبت اختراع استفاده نمی‌گردد این است که امکانات و تجهیزات محدود بوده و امکان پیاده سازی و آزمایش اختراع نیز تا حدی چالش برانگیز و هزینه بر خواهد بود.
  • از طرفی دیگر نیز باید گفت که مسئله لزوم استعلام قبل از ثبت نیز مسئله بسیار مهم دیگری است که باید آن را جدی گرفت.
  • به عنوان مثال بتواند ثابت نماید که اختراع فاقد شرایط قانونی و لازم بوده است.

در واقع تقاضانامه در اداره ملی ثبت برندات كشور مورد نظر و یا دفتر منطقه‌ای به نمایندگی از سوی كشورهای عضو (مانند اداره ثبت اختراعات اروپا)، به ثبت رسیده و در نهایت پس از بررسی و احراز شرایط لازم از سوی دولت مربوطه اعطا می‌گردد. متقاضی ثبت اختراع یا وکیل قانونی او در داخل کشور باید مدارک زیر را از اداره کل ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی واقع در تهران بزرگراه مدرس تقاطع میرداماد تهیه و نسبت به تکمیل آن ها اقدام نماید. ثبت اختراع در ایران با ثبت اضهارنامه متقاضی آن در اداره مالکیت فکری کشور و به شرط عدم وجود نمونه مشابه و دارا بودن شرایط ثبت قابل انجام است. یکی از ضروریت های ثبت اختراع تأئید علمی آن می­ باشد که مسئولیت آن بر عهده سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران بوده و کمیتة مالکیت فکری دانشگاه تبریز بعنوان یکی از مراجع منطقه­ ای این سازمان، داوری و تأئید علمی اختراعات ارجاع شده را انجام می­ دهد.

ثبت اختراع چگونه انجام می‌شود؟

اختراعی مورد قبول است که مشابه و حتی طرح آن در هیچ کشوری ثبت و ارائه نشده باشد ، دارای نوآوری باشد و در صنعت نیز کاربردی باشد. تبصره۴- مناط تشخیص گام ابتکاری، تاریخ تسلیم اظهارنامه یا در موارد مقتضی تاریخ آغاز حق تقدم خواهد بود. اینکه اختراع با ارائه راه‌حل عملی چه مشکلی را حـل مـی‌کنـد و چه مزایایـی دارد و اطلاعاتـی کـه میزان حمایت ناشی از حق ثبت را مشخص نماید .

کمیته مالکیت فکری دانشگاه

همان طور که احتمالا تا به این جای مطلب متوجه شده اید ثبت اختراع فرایندی پیچیده است که بدون داشتن دانش حقوقی در این زمینه برای انجام آن سختی زیادی را باید تحمل کنید. اگر اختراع شما در خارج از کشور به ثبت رسیده باشد و ورقه آن در دست شما باشد تا زمانی که مدت زمان آن به اتمام نرسد در داخل کشور نیز رسمیت خواهد داشت و شما می توانید از مزایای آن بهره مند شوید. بنابراین آشنایی با این اختراعات می تواند به شما کمک کند تا بیهوده اقدام به ثبت اختراع خود نکنید. ویژگی سوم که در برخی از کشورها مورد بررسی قرار می گیرد نیز کاربرد صنعتی ایده یا وسیله ای است که اختراع کرده اید.

اشخاص حقیقی و حقوقی می توانند با ثبت نام در اینسایتاز امتیازات قانونی اینسایتبرخوردار شوند . ما در این مقاله ضمن بیان تعریف اختراع به معرفی سایت ثبت اختراع و نحوه ورود به سایت ثبت اختراع و امکانات سامانه ثبت اختراع می پردازیم . اگر اختراع او قبلا ثبت نشده باشد باید همزمان با اعتراضش، برای ثبت خود اقدام کند. در صورتی که شخص دیگری ادعای اختراع کردن آن را داشته باشد باید با مراجعه به دادگاه این ادعا را به اثبات برساند تا در صورت صلاحدید دادگاه برگه ثبت اختراع تغییر پیدا کند.

عدم‌انجام صحیح این اقدامات می‌تواند منجر به خسارات جبران‌ناپذیر برای مخترع گردد. افق نیکان تنها شرکت پژوهشی فعال و دارای مجوز از پارک علم و فناوری در زمینه خرید و ثبت اختراع است. پرسنل متخصص و مجرب این شرکت در پنج نمایندگی و دفتر در داخل و خارج از کشور، آماده ارائه کلیه خدمات ثبتی به صاحبان مشاغل، مخترعین و فرهیختگان عزیز هستند.

ماده63 ـ باپيش‌بيني درقانون بودجه سالانه تامعادل پنجاه درصد(50%) از درآمد ارزي ناشي از اجراء مفاد كنوانسيونهاي مربوط به ثبت بين‌المللي مالكيت‌ صنعتي كه از تاريخ تصويب اين‌قانون عايد مي‌گردد، براي ‌ارتقاء و تجهيز اداره مالكيت‌ صنعتي و ارتقاء كيفي آن در قانون بودجه سالانه اختصاص مي‌يابد. اداره مالكيت صنعتي مجاز است هرگونه اشتباه در ترجمه يا نسخه‌برداري‌، اشتباه اداري‌، اشتباه در اظهارنامه و يا اشتباه در هر يك از ثبت‌هاي انجام‌شده طبق اين قانون يا آئين‌نامه اجرائي را تصحيح كند. چنانچه مالك اختراع بخواهد ازاختراع ثبت شده استفاده ‌كند، سازمان ثبت اسناد و املاك كشور حداكثر ظرف مهلت يك هفته موضوع را به دستگاه يا دستگاههاي ذي‌ربط منعكس مي‌نمايد. چنانچه در اظهارنامه به نقشه‌هايي اشاره شود كه در آن درج يا ضميمه نشده است‌، اداره مالكيت صنعتي از متقاضي دعوت مي‌كند تا نقشه‌ها را ارائه دهد.