اساسنامه،سرمایه و ارکان شرکت تعاونی

در صورتی که شرکت برای مدت معینی تشکیل گردیده و آن مدت منقضی شده باشد مگر اینکه قبل از انقضا مدت تمدید گردد. اما رکن سوم، یعنی رکن نظارتی، ثبت برند رکنی اختیاری بوده و در بعضی از شرکت ها وجود دارد. برای اطلاع از روش انحلال شرکت می توانید به مقاله مربوط به آن مراجعه کنید.

محدوده اختیارات مدیر عامل شرکت در حوزه هایی است که هیئت مدیره به او واگذار کرده و مدیر عامل به عنوان نماینده شرکت، از جانب شرکت، حق امضاء خواهد داشت. انتخاب اعضاء هیئت مدیره از میان سهام داران شرکت انجام می شود و به مدت زمان مقرر شده در اساسنامه، به خدمت مشغول می شوند ولی مدت تصدی آنها نباید بیشتر از 2 سال شود. تصمیمات مجمع عمومی عادی زمانی اعتبار خواهد یافت که با اکثریت نصف به علاوه یک حاضرین در جلسه اتخاذ شده باشد.

شرکت سهامی شرکتی است که سرمایه آن به سهام تقسیم شده و مسئولیت صاحبان سهام، محدود به مبلغ اسمی سهام انها است. قانون‌گذار محدودیت‌هایی نیز برای بازرسان قائل شده‌ است تا آن‌ها از رسالت واقعی خود که نظارت بر عمل‌کرد شرکت و رفتار مدیران و مدیرعامل است دور نشوند. در همین راستا، قانون‌گذار بر اساس مادۀ 156 لایحه، صراحتاً بازرس را از هر گونه معامله با شرکت یا هر گونه معامله به حساب شرکت به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم منع کرده‌ است. قانون‌گذار برای اظهارنظر بازرس و حضور مؤثر وی در شرکت اهمیت بسیاری قائل شده ‌است؛ مثلاً طبق مادۀ 153 لایحه، اگر بدون شنیدن اظهارنظر بازرس و بدون دریافت گزارش او، مجمع صورت دارایی و ترازنامه و حساب سود و زیان شرکت را تصویب کند، این تصویب بی‌اثر است و هیچ ‌‌گونه اعتباری ندارد. البته این اختیارات و اهمیتی که قانون‌گذار برای بازرس قائل شده‌ است، برای او مسئولیت‌هایی نیز دارد و قانون‌گذار ضمانت‌ اجراها و مسئولیت‌های سِمت بازرس را مشخص نموده‌ است.

انواع شرکت سهامی

در شرکت‌های تجاری که به عنوان اشخاص حقوقی فعالیت دارند، ارکان شرکت با عملکردهای مختلف این وظیفه را ایفا می‌کنند. در شرکت‌های سهامی به دلیل وجود ساز و کار دقیق‌تر نسبت به سایر شرکت‌ها، این ارکان از اهمیت بیشتری برخوردار هستند که هر یک از آن‌ها بخشی از امور شرکت را بر عهده دارند. در یک تقسیم‌بندی کلی می‌توان، ارکان شرکت سهامی را شامل، هیئت مدیره، مجامع شرکت و بازرسان دانست که در این مطلب هر یک از آن‌ها را به تفکیک توضیح می‌دهیم و وظایف آن‌ها را بیان می‌کنیم. مسئولیت بازرس انجام اموری است که در نهایت به نفع همه کسانی است که به طریقی با شرکت در ارتباط هستند. در شرکت‌های سهامی، مجامع عمومی بر اساس ماده seventy three قانون تجارت سه مجمع هستند؛ مجمع عمومی مؤسس، مجمع عمومی عادی و مجمع عمومی فوق‌العاده. اجرای مفاد اساسنامه، اجرای تصمیمات مجمع عمومی، تهیه صورت‌ها و گزارش‌های مالی برای ارائه به مجمع عمومی، دعوت از مجامع عمومی و نظارت بر امور جاری و فعالیت‌های تعاونی و عزل و نصب و قبول استعفای مدیر عامل از جمله وظایف هیات مدیره می‌باشند.

  • مدت ریاست رئیس و نایب رئیس هیئت مدیره بیش از مدت عضویت آن‌ها در هیئت مدیره نخواهد بود یعنی بیش از دو سال نمی‌تواند باشد.
  • مدیران شرکت‏ها‎ی سهامی توسط مجمع عمومی و اولین مدیران شرکت را مجمع عمومی موسس انتخاب می‎کنند.
  • مقدمه قسمت اعظم انرژی الکتریکی مورد نیاز انسان در تمام کشورهای جهان ، توسط مراکز تولید مانند نیروگاههای بخاری ، آبی و هسته‌ای تولید می‌شود.
  • البته می‌توان با تشکیل مجمع عمومی عادی تا قبل از پایان سال مالی، بازرسان را عزل کرد.
  • سندباد ارتباط بین فعالان صنعت ساختمان ایران و کشورهای منطقه را بدون واسطه ممکن می سازد تا تولیدکنندگان منطقه که در زمینه خدمات بازرگانی، صادرات کالا، تجارت، حمل و نقل بین المللی و پروژه های ساخت و ساز فعالیت می کنند، به راحتی با شرکای تجاری خود همکاری کنند.

از مذاکرات مجمع عمومی، صورت جلسه‌ای توسط منشی ترتیب داده می‌شود که به امضای هیئت رئیسه مجمع می‌رسد و یک نسخه از آن در مرکز شرکت نگهداری می‌شود. در مجمع عمومی مؤسس کلیه مؤسسین و پذیره نویسان حق حضور دارند و هر سهم دارای یک رأی خواهد بود. وجود رکن تصمیمی و رکن مدیریتی، از ارکان اجباری بوده و تمامی شرکت‌ها دارای این دو رکن هستند.

سهام شرکت

در عوض ،تحلیل جایگاه و کارکردهای ارکان سه گانه مزبور در قالب شخصیت حقوقی شرکت تجاری خود گویای رابطه آنها با یکریگر خواهد بود . اختیار امور اجرایی در دست هیئت مدیره است که در عمل به مدیر عامل واگذار می‌نماید. اعضای هیئت مدیره از میان سهامداران و توسط مجمع عمومی عادی انتخاب می‌شوند. اعضای هیئت مدیره، حداکثر به مدت ۲ سال انتخاب می‌شوند و انتخاب مجدد آن‌ها بلامانع است. تعداد اعضای هیئت مدیره، در شرکت‌‌های سهامی عام از پنج نفر و در سهامی خاص از سه نفر نباید کمتر باشد. مجمع عمومی موسس در شرکت سهامی خاص مجمعی است که با حضور موسسین برای تصویب اساسنامه و انتخاب اولین مدیران و بازرس یا بازرسان شرکت قبل از به ثبت رساندن شرکت تشکیل می شود تا مقدمات ثبت شرکت در اداره ثبت شرکت ها مهیا گردد.

ارکان شرکت

هرکس باید حداقل یک سهم داشته باشد تا عضو سهامداران محسوب شود و بدون رعایت تشریفات ذکر شده در اساسنامه_مثلا اخذ اجازه ی سایر سهامداران_ نیز نمیتواند سهام خود را به دیگری منتقل کند. شرکت تعاونی دارای سهام با نام غیر قابل تقسیم می باشد و باید به صورت نقدی پرداخت شود . این گزارشات صحیح که آماده سازی می شوند باید تحویل سالیانه تحویل مجمع عمومی داده شوند . مجمع عمومی و هيأت نظار و هيأت مديره ارکان اين شرکت را تشکيل می دهند. بر اساس اين تعريف شرکت تعاونی شرکتی است از اشخاص نه سرمايه ها که منظور آن رفع نيازهای مشترک اعضا و نه کسب سود منفعت است.

نایب رئیس هیئت مدیره فقط در مواقعی که رئیس، امکان انجام موفت وظایف خود را نداشته باشد جایگزین وی می‌شود. همانطور که می‌­دانید ثبت شرکت انواع مختلفی دارد و اگر شما تصمیم به ثبت شرکت سهامی خاص یا هر کدام از آنها گرفته‌اید، لازم از به طور جزئی از تمام مراحل مطلع باشید. صاحبان سهام شرکت، اعضای هیئت مدیره را تشکیل می‌­دهند و مدت ثبت شرکت در تهران زمان فعالیت آنها مطابق با اساسنامه است که تحت هر شرایط حداکثر دو سال می­‌باشد. بررسی قواعد حاکم بر ارکان سه گانه شرکت سهامی یعنی مجمع عمومی، هیئت مدیره و بازرس موضوع این فصل است، که در سه بخش این مهم را به انجام می رسانیم. شرکت‌‌های سهامی که یک نوع از اقسام مختلف شرکت‌‌های تجاری هستند از رکن‌‌های مهمی برخوردار هستند.

مؤید دیگر این است که تعداد و اسامی شرکت های تجاری در قانون تجارت ۱۳۰۴ و ۱۳۰۳ متفاوت از قانون تجارت مصوب ۱۳۱۱ بوده است. به طوری که مطابق ماده ۱۵ قانون مزبور، شرکت های تجاری سه قسم تحت عنوان شرکت سهامی، شرکت ضمانتی و شرکت مختلط بوده اند. برای نمونه می توان این چنین مثال زد که در زمان حاکمیت قانون قدیم، شرکت سهامی بدون قید خاص و عام وجود داشت تغییرات شرکت ولی با تصویب قانون جدید چنین شرکتی نمی تواند وجود خارجی داشته باشد. برهمین اساس این شرکت باید جایگاه خود را در میان شرکتهای سهامی عام و خاص روشن نماید در غیر این صورت از دیدگاه قانونگذار چنین شرکتی تضامنی محسوب خواهد شد. مجمع عمومی مؤسس اولین مجمع عمومی است که یک بار تشکیل می‌شود و یا انجام وظایف خود، موجبات تشکیل شرکت را فراهم می‌آورد.

اگر در اولین دعوت، این تعداد سهام‌دار در جلسۀ مجمع حاضر نشدند، سهام‌داران برای بار دوم دعوت می‌شوند. در هر دو حالت فوق، تصمیمات مجمع عمومی فوق‌العاده با دوسوم رأی‌های حاضران معتبر و قانونی است. هیئت مدیره از تعداد مدیرانی تشکیل شده است که مسئولیت اداره امور داخلی شرکت را برعهده دارند. هیئت مدیره باید صورت شورایی داشته باشد، در شرکتهای سهامی عام و خاص مدیریت انفرادی وجود ندارد. مدیر عامل نباید همزمان در جایگاه رئیس هیئت مدیره نیز باشد، مگر در شرایطی که سه چهارم آراء حاضر در مجمع عمومی عادی ان را تأیید کنند. در ابواب مختلف لایحه اصلاحی قانون تجارت، سخن از ارکان شرکت­های سهامی رفته است؛ به عنوان مثال در بخش 5 و ماده seventy two این قانون در مقام تعریف مجامع عمومی برآمده است و در بخش بعدی به هیات مدیره اشاره شده است.