شرایط و مراحل ثبت موسسه حقوقی

یکی از رایج‌ترین موسسات غیرتجاری، موسسه حقوقی‌ست که برای ارائه خدمات حقوقی تاسیس می‌شود و هدف آن کسب سود و در نتیجه یک موسسه انتفاعی‌ست. اینکه ثبت موسسه حقوقی چگونه انجام می‌شود و چه شرایطی دارد. همچنین چند نمونه موضوع فعالیت موسسه حقوقی، مواردی هستند که در این مقاله آن‌ها را بیان می‌کنیم. با حضور اکثر مدیران موسسه، جلسه های هیات مدیره رسمی می شود و هر تصمیمی که با اکثریت آراء گرفته شود دارای اعتبار است و می تواند اجرا شود. شناسنامه سامانه با ورود به صفحه شناسنامه سامانه ، می توان از خدمات ارائه شده در سامانه صدور مجوز موسسات و چگونگی بهره وری از آن ‌ها آگاه گردید. با سلام و احترام 5 نام به ترتیب اولویت درسامانه ثبت شرکتها وارد می کنید.

  • از سوی دیگر با توجه به ضوابط مربوطه که در ماده ۲ آمده است، امکان پرداخت جریمه‌های نقدی از سوی دادستان برای مدیران موسسات وجود دارد که در نهایت با انحلال موسسه روبرو می‌شوند.
  • از طرفی در این موسسات اشخاص میتوانند با اعطای حق توکیل به صورت همزمان از خدمات دو وکیل دادگستری با پرداخت یک حق الوکاله برخوردار شوند.
  • رتبه بندی توسط معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری ارائه می شود.این رتبه بندی ها براساس میزان کیفیت و کمیت شرکت ها به آنها ارائه می شود.
  • گروه مشاوران حقوقی پرشین ثبت ارائه دهنده خدمات ثبتی و حقوقی به متقاضیان در کوتاه ترین زمان می باشد، رضایت متقاضیان محترم، مشاوره رایگان و پاسخگویی به سوالات شما از افتخارات این مجموعه می باشد.
  • به پروانه وکالت از کانون وکلا یا مرکز مشاوران قوه قضاییه احتیاج است.

رتبه بندی توسط معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری ارائه می شود.این رتبه بندی ها براساس میزان کیفیت و کمیت شرکت ها به آنها ارائه می شود. سندی که به شرکت اعتبار و هویت می بخشد اساسنامه شرکت می باشد در این مقاله می توانید به مطالعه نکات مهم اساسنامه شرکت بپردازید با ما همراه باشید . مجمع عمومی صاحبان سهام که میبایست وظایف و اختیارات مدیران موسسه را مشخص کند.

موضوع فعالیت موسسه حقوقی چیست؟

یک نفر از اعضای موسس یک موسسه حقوقی باید سابقه ای معادل ده سال وکالت یا بیشتر از آن داشته باشد. در اساسنامه باید نام موسسه حقوقی و اعضای موسس و همچنین تمام مشخصات آن ها به همراه اقامتگاه قانونی آنان قید شود. خیر دوست عزیز کارمندان رسمی دولت امکان حضور در موسسات و شرکتهای خصوصی به عنوان اعضای هیئت مدیره را ندارند. با دریافت کارت بازرگانی می توان کلیه ی اقلام مجاز را وارد و همچنین کلیه ی اقلامی که منع قانونی ندارند را صادر نمود.کارت بازرگانی را باید از اتاق بازرگانی و صنایع و معادن کشاورزی اخذ نمود. همه ی شرکت ها و موسسات بعد از دریافت کد اقتصادی باید آن را روی فاکتور های خرید و فروش شرکت درج نماید.هر شخص حقیقی و حقوقی برای انجام فعالیت اقتصادی باید کد اقتصادی منحصر به خود را داشته باشد،به دلیل این که برای انجام مناقصات و مزایدات به این کد نیاز دارد. کپی آخرین روزنامه رسمی مشخص حقوقی و نامه معرفی نماینده در صورتیکه اعضاء هیأت مدیره از اشخاص حقوقی باشند.

توضیحات فوق به منظور معرفی بهتر موسسات و محدوده کاری آنها ارائه شد ولی از آنجا که این مقاله درخصوص موسسات حقوقی است، در ادامه عمدتا ثبت این قبیل موسسات را توضیح خواهیم داد. ارائه گواهی‌نامه تصدیق به همراه ترجمه فارسی آن که باید در ۲ نسخه چاپی باشد و چنانچه مؤسسه حقوقی در کشور دیگری هم به ثبت رسیده است باید گواهی‌نامه تصدیق آن هم وجود داشته باشد. زمانی که ماده ۱۰ آئین نامه مربوط به ثبت مؤسسات حقوقی، مجموعه عمومی منحصراً از ۱ اجتماع اعضا و سهام‌دار تشکیل شده. تاریخ و ترتیب تشکیل و نحوه رای بر مجموعه را اساس‌نامه معین کرده است مجموع عمومی ممکن است به صورت عادی یا به صورت فوق‌العاده و تشکیل شود.

بسیاری از افراد در زمان بروز اختلاف، به جای مراجعه به دادگاه‌ها و مراجع قضایی به موسسات داوری رجوع می‌کنند تا از رای داور برای پایان دادن به اختلاف خود استفاده کنند. این کار با وجود پرونده‌های بسیار در دادگاه‌ها و زمان‌بر بودن مراحل رسیدگی، موجب صرفه‌جویی در زمان و هزینه هر دو طرف می‌شود. وکلا به طور همزمان نمی توانند در دو یا چند موسسسه حقوقی دیگر در همین حوزه فعالیت کنند.

ثبت موسسه حقوقی

موسسه خدمات اداری کاج با شماره ثبت با علامت تجاری ثبت شده، یک استارتاپ مشاوره خدمات اداری است، مشاوره به مدیران و کارآفرینان عزیز در داخل و خارج از کشور برای اجرایی نمودن ایده های خود با بهترین کیفیت و طبق آخرین قوانین کشور. ارائه مشاوره به شرکتها در حوزه ثبت شرکت و تغییرات آنها، ثبت برند، طراحی سامانه های آنلاین و ارتباط با مشتری برای استارتاپ های جدید و پیگیری امور اداری شرکتها و مشاوره مدیریت از مهترین خدمات ما می باشد. چنانچه با خروج عضو مزبور تعداد اعضای موسسه حقوقی از حد نصاب مقرر کمتر شوند اعضای باقیمانده موسسه موظف می باشند حداکثر تا سی روز ضمن اعلام محرومیت عضو به کانون وکلا، نسبت به جایگزینی عضو جدید که شرایط عضویت را داشته باشد با نظارت و تایید کانون وکلا اقدام نمایند.

موسسات غیر تجاری غیر انتفاعی به اشخاص حقوقی گفته می شوند که نه تاجر می باشند و نه برای کسب سود و انتفاع تشکیل شده اند بلکه هدف از تشکیل آنها اعمال عام المنفعه می باشد مثل انجمن های دینی و تبلیغی و انجمن های خیریه. اما موسسات انتفاعی با وجود اینکه تجاری نمی باشند، برای جلب منافع مادی و تقسیم منافع مزبور تشکیل شده اند مانند موسسه حقوقی و موسسات خدمات مشاوره ای. موسسات غیر تجاری نیز طبق ماده ۱ آیین نامه اصلاحی ثبت تشکیلات و موسسات غیر تجارتی، اشخاص حقوقی هستند که برای مقاصد غیر تجارتی از قبیل امور علمی، ادبی، یا امور خیریه تشکیل می شوند، اعم از آنکه موسسین، قصد انتفاع داشته باشند یا نداشته باشند. موسسات غیر تجاری خود به دو دسته موسسات انتفاعی و موسسات غیر انتفاعی تقسیم می شوند. وارد سامانه اداره ثبت شرکتها شوید و به قسمت پذیرش درخواست ثبت شرکت مراجعه کنید .

اساسنامه موسسه حقوقی شرکت باید با ذکر تمامی مشخصات و محدوده فعالیت تنظیم شده و به تایید کانون وکلای دادگستری برسد. جهت ثبت تشکیلات غیر تجاری تسلیم اظهارنامه (فرم چاپی تقاضانامه ثبت موسسه به همراه ضمائم لازم در دو نسخه که دارای تاریخ و امضا بوده الزامی است ضمائم آن شامل نسخه اصلی یا رونوشت وکالتنامه (در صورت تقاضا توسط وکیل) رونوشت. گواهی شده تصدیق کشوری که موسسه در آنجا به ثبت رسیده به همراه ترجمه مصدق فارسی آن دو نسخه اساسنامه و امضا تمام صفحات آن توسط شرکا صورت مجلس مجمع عمومی موسس مبنی بر انتخاب هیئت مدیره و معرفی صاحبان امضا (دونسخه) رسید پرداخت حق الثبت و فتوکپی شناسنامه شرکا می باشد. در واقع دومین قدم برای ثبت این موسسات مجوز این سازمان است. قوه قضاییه با بررسی شرایط و صلاحیت متقاضیان ثبت موسسه حقوقی در صورتیکه این افراد محکومیت کیفری و یا انتظامی خاصی نداشته باشند و تخصص لازم و تجربه لازم را داشته باشند این مجوز را صادر می کند.

تجربه ثبت شرکت حرفه ای به سبک مشهور

از این رو بدون داشتن تخصص لازم، اقدام به ثبت موسسه حقوقی غیرممکن است. در ادامه، از سایر شرایط الزامی ثبت موسسه حقوقی این است که متقاضی ثبت موسسه باید مجوز فعالیت خود را از قوه قضاییه دریافت کنید. چنانچه موسسه حقوقی به نحو صحیح و مطابق آیین نامه تشکیل شود تعدادی از وکلا در موسسه در کنار یکدیگر به فعالیت حقوقی مشغول می شوند که هر یک از این وکلا به صورت حرفه ای در یک زمینه مشخص فعالیت می نمایند. به وکلایی که در یک موسسه حقوقی در کنار یکدیگر مبادرت به مشاوره حقوقی تخصصی و قبول وکالت می نمایند در اصطلاح گروه وکلا گفته می شود. این موضوع مزیت موسسه حقوقی نسبت به دفتر وکالت می باشد و به نفع موکلی که برای احقاق حقوق خود به موسسه حقوقی پناه آورده است می باشد به این خاطر که در هر دعوایی دو یا چند وکیل مجرب به موکل مشاوره حقوقی ارایه داده و در هر پرونده ای وکلا با همفکری، مناسب ترین راهکار حقوقی را برای وی در نظر خواهند گرفت.

مثلا شخصی ملکی را برای موسسه می آورد، دیگری تخصص ویژه خود در آموزش و شخص سوم مبلغی پول. در صورتی که نام های پیشنهادی را با مشورت ثبت شرکت در تهران مشاور ثبتی ارسال نموده باشید، ظرف دو روز تایید می شود. موسسات آموزشی می توانند از موضوعات زیر برای فعالیت خود استفاده نمایند.

توجه به این نکته ضرورت دارد که وجود قصد انتفاع منافاتی با ماهیت غیرتجاری موسسات حقوقی ندارد بلکه آنچه اهمیت دارد این است که موسسه حقوقی نباید برای امر تجاری تشکیل شود. مدارک هویتی اعضاء هیئت مدیره یا هیئت امناء ثبت برند تجاری درصورتی که هیئت مدیره خارج از شرکاء باشند. موسساتی که مقصود از تشکیل آن جلب منافع و تقسیم آن بین اعضاء خود نباشد. مانند کانون های فنی و حقوقی و موسساتی که هدفشان ارائه خدمات شهری از قبیل نظافت و فضای سبز است.

به همین دلیل است که برای ثبت تغییرات باید اطلاعات کافی و اولیه را داشته باشیم که چرا به موسسه نیاز داریم و یا فواید و ویژگی‌های آن چیست؟ و همچنین سایر اطلاعات لازم و ضروری که برای این‌کار نیاز است. ثبت موسسه حقوقی در سال 1400 دارای شرایط و ضوابطی است که در ادامه به تمامی آن‌ها پرداخته‌ایم. پس از ثبت موسسه حقوقی باید ابتدا دفاتر پلمپ مالیاتی به همراه کد اقتصادی موسسه دریافت شود تا بتوانید اقدامات و فعالیت رسمی خود را آغاز نمایید. به دلیل اینکه موسسه حقوقی یک موسسه محسوب می شود بنابراین در حوزه فعالیتی انها در واقع موضوعات تجاری دیده نمی شود.