مخدوش شدن دفاتر قانونی

باید به این موضوع اشاره کنیم که تکمیل این دفاتر و تحویل دادن به اداره دارایی امری الزامی می باشد و در صورتی که یک شرکت و یا موسسه این دفاتر را تحویل ندهد باعث علی الراس شدن مالیات می شود . در شرکت ها و سازمان های دولتی معمولا یک بخش حقوقی متشکل از چندین کارشناس حقوقی امور مربوط به انعقاد قراردادهای خرید و فروش؛ انعقاد قراردادها و تفاهم نامه های بین سازمانی و سایر امور حقوقی دستگاه را زیر نظر دارند و معمولا بررسی و اعلام نظر اداره حقوقی یکی از مراحل انجام عملیات فوق می باشد. معمولا کلیه اجزای سند حسابداری، در یک صفحه درج شده و جمع کل در پایین صفحه در دفتر روزنامه با هم برابر است. اما چنانچه به علت طولانی بودن یک ثبت، ادامه آن به صفحه بعد منتقل شود، مسلما مبلغ کل پایین با صفحه قبل برابر نیست که این مسئله در صفحات بعدی بر طرف خواهد شد. مدارک حساب عبارت از مستنداتی است که بیانگر وقوع یک یا چند فعالیت یا رویداد مالی یا محاسباتی بوده و اسناد حسابداری و دفاتر بر مبنای آن ها تنظیم و تحریر می گردد.

  • به خاطر داشته باشید که نگهداری برخی حساب ها در دفتر معین به معنای نگهداری نکردن آن ها در دفتر کل نیست، بلکه همیشه باید جمع مانده حساب در دفتر معین باید با جمع مانده همان حساب در دفتر کل یکسان باشد.
  • ۱۵- عدم تطبيق مندرجات دفاتر با اطلاعات موجود در سيستم هاي الکترونيکي در مورد اشخاصي که از سيستم هاي مذکور استفاده مي نمايند.
  • گاهی اقدامات به ظاهر زیرکانه برخی مودیان، در زمان تحریر موجب رد دفاتر از سوی سازمان مالیاتی می‌شود؛ این رفتارهای غیرقانونی علاوه‌بر رد دفاتر قانونی، جرائم دیگری نظیر کتمان درآمد برای شما به همراه دارد.
  • اگر در شرکت شما از نرم افزار مالی استفاده نمی شود٬ رویداد هر روز باید در همان روز به ترتیب وقوع قید شود.
  • قانونا عدم تهیه دفاتر و فقدان آنها جرم انگاری شده و مشمول جریمه مالیاتی خواهد بود.
  • همیشه این نکته را به یاد داشته باشید که عدم گردش مالی در سیستم یک شخصیت حقوقی به معنی عدم فعالیت تلقی نمی شود.

بر اساس ماده ۶ قانون که به تصویب نمایندگان مجلس رسیده‌ است تمامی تجار و صاحبان مشاغل مکلف به داشتن دفاتر حسابداری هستند تا اطلاعات مالی مجموعه خود را در آن ثبت کنند. این دفاتر حسابداری انواع مختلفی دارند که درصورت همراهی با ما تا پایان مطالب می‌توانید با آن‌ها آشنا شده و اطلاعات جامع و کاملی در خصوص کارایی هرکدام کسب کنید. اشخاص حقیقی و حقوقی باید سال مالی ،ماه ملی وروزمالی را مشخص کنند و یک آدرس دقیق جهت دریافت دفتر درسامانه وارد کنند. در ماده 10 قانون تجارت اینگونه ذکر شده است که دفتر کپیه به دفتری اطلاق می شود که به ترتیب تاریخ ، نامه نگاری ها و صورت حساب های صادر شده در آن ثبت شده باشد . که امروزه بکارگیری سیستم های اتوماسیون کاربرد این دفتر را از بین برده اند.

پلمب دفاتر قانونی

مخدوش بودن دفاتر قانونی با کارهایی چون تراشیدن، پاک کردن، محوکردن و مخدوش کردن مندرجات از جمله کارهایی است که باعث رد دفاتر قانونی می­شود. زمانی که دفاتر قانونی مطابق با قانون نباشد و الزامات قانونی در تهیه، تحریر و انجام اصلاحات از نظر کارشناسان مالیاتی تایید نشود به اصطلاح دفاتر قانونی از نظر سازمان امورمالیاتی رد شده و به عبارت دیگر دفاتر پذیرفته نمی شوند. دارد طبق آیینامه تحریر دفاتر(در سایت سرچ کنید) 3-اگر منظورتان نبستن حسابهای دائم و موقت باشد محل اشکال است اما اگر منظور نبستن ذیل آخرین سند با خود نویس یا خود کار است خیر اما بهتر است ببندید. اگر تاخیر تحریر دفاتر روزنامه و کل بیش از حد مجاز باشد٬ موجب رد دفاتر می شود. طبق ماده ۱۶ قانون تجارت٬ تاخیر امضا و پلمپ دفاتر مشروط به این که تا تاریخ امضا و پلمپ٬ هیچ عمل مالی و پولی صورت نگرفته باشد به اعتبار دفاتر خللی وارد نمی کند.

برای گرفتن تاییدیه پستی، می توانید به سایت اداره پست یا به نزدیک ترین دفتر پستی مراجعه کنید. درصورتی که آدرس و کد پستی مندرج در تاییدیه پستی با آدرس و کد پستی شرکت شما مطابقت نداشته باشد، می بایست نسبت به تنظیم صورتجلسه اصلاح آدرس اقدام نمایید. از تاریخ ارسال مدارک در اداره پست، ظرف ۱۵ روز کاری، دفاتر به آدرس تاجر (حقیقی یا حقوقی) ارسال می شود. باید توجه شود درخواست تهیه دفاتر به اداره ثبت شرکت ها ارسال می شود.

با توجه به اینکه پلمب دفاتر هزینه چندانی برای شرکت ندارد، بهتر است در اول سال مالی نسبت به پلمپ دفاتر اقدام کنید تا مشکلات مالیاتی برای شما به وجود نیاید حتی اگر شرکت شما فعالیتی نداشته باشد. بعد از تسلیم لیست فوق اشخاص حقوقی باید اظهارنامه، ترازنامه و حساب سود و زیان را در مدت حداکثر 4ماه بعد از سال مالی با تمام مشخصات هویتی شرکا و سهامداران شرکت ها و میزان سهم هرکدام از آن ها و نیز نشانی هرکدام از شرکا را به اداره مالیاتی ارائه کنند. هر موسسه و هر شرکت و هر سازمانی که شامل قوانین مالیات باشد باید از سازمان امور مالیاتی دفاتر قانونی خود را جهت تحریر کلیه فعالیت‌های مالی خود تحویل بگیرد .

سامانه پلمپ دفاتر تجاری

شما می توانید با کارشناسان ما در ساعات اداری تماس بگیرید تا اطلاعات لازم در اختیار شما قرار بگیرد. برای پلمپ دفاتر قانونی از ۱۵ فروردین ۱۳۹۸ تا ۲۹ اسفند ۱۳۹۸ فرصت خواهید داشت. هزینه دریافت پلمپ دفاتر قانونی سال ۱۳۹۹ بر اساس اطلاعات ثبت تغییرات شرکت سیستم، ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان است و تا ۲۹ اسفند ۱۳۹۸ فرصت پرداخت دارید. اگر تحریر روزنامه و دفاتر مشاغل و دفتر کل پلمپ شده مودی، دارای تاخیری بیش از حد مجاز مقرر در آیین نامه باشد، موجبات رد دفاتر قانونی مودیان را فراهم میکند.

جریمه خط خوردگی دفاتر قانونی

اگر شما هم درباره ثبت رویداد های مالی در دفاتر قانونی پلمپ شده و هم چنین مصداق های رد دفاتر، با سوالی روبرو شدید یا سابقه شرکت در هیات های مالیاتی داشته و با چالشی با ممیزان دارایی مواجه شده اید، مراتب را با رعایت حریم خصوصی، از طریق بخش کامنت به اطلاع ما برسانید. اگر مودی با جوهر یا نظایر آن به منظور سوء استفاده از دفاتر،مندرجات دفاتر را تغییر یا محو کند، این موضوع طبق ماده بیستم آیین نامه تنظیم دفاتر قانونی، مصداق ثبت برند رد دفاتر خواهد بود. برای دانلود فایل pdf آیین‌نامه تحریر دفاتر قانونی حسابداری بر روی لینک دانلود پایین کلیک نمایید. بر اساس قانون، به طور معمول حسابداران باید دفاتر قانونی را تا پایان سال مالی به صورت دستی تکمیل کنند. پس از تکمیل دفاتر توسط حسابدار (تکمیل دفاتر جزء شرح شغل حسابداری است) بایستی مقام مسئول شرکت، دفاتر را تایید کند. در نهایت دفاتر تایید شده به مراجع ذی ربط شرکت تحویل داده شده و پلمپ می‌شوند.

نحوه تحریر ‌‌دفاتر حسابداری

طبق آئین نامه ماده 95 ق م م اشخاص مشمول نگهداری دفاتر قانونی می بایست قبل از شروع سال مالی بعد دفاتر خود را پلمپ و اخذ نمایند . اگرحساب بانکی مودی در دفاتر بستانکار شده و این مسئله به خاطر تقدم و تأخر در ثبت حساب ها و دریافتی و پرداختی ها باشد جزو مواردی است که باعث رد دفاتر قانونی می­شود. تنها در صورت پلمپ و شماره گذاری است که این دفاتر سندیت و اعتبار پیدا می­کند. توجه داشته باشید در میان دفاتر قانونی، ثبت شرکت در تهران پلمپ دفتر روزنامه و کل از اهمیت بیشتری برخوردار است و نیازی به پلمپ سایر دفاتر نیست. طبق تبصره های قانون تجارت٬ تاریخ درج شده در مدارک یا فاکتور خرید و فروش شرکت /موسسه٬ ملاک قطعی تاخیر شناخته نمی شود. اگر انجام این اعمال با توجه به روش و رفتار سازمانی و اتوماسیون شرکت /موسسه نیاز به انجام تشریفات اداری است٫ فاصله ایجاد شده بین تاریخ فاکتور و ثبت دفتری آن٬ تاخیر تلقی نخواهد شد و از نظر دارایی٫ قابل قبول است.

بر طبق ماده ۵- دفتر کل دفتري است که عمليات ثبت شده در دفتر يا دفاتر روزنامه بر حسب سرفصل يا کدگذاري حساب ها در صفحات مخصوص آن ثبت مي شود به ترتيبي که تنظيم حساب سود و زيان و ترازنامه از آن امکان پذير باشد. بر طبق ماده ۳- دفتر روزنامه دفتري است که اشخاص حقوقي يا حقيقي کليه معاملات و ساير رويدادهاي مالي و محاسباتي خود را با رعايت اصول و موازين و استانداردهاي پذيرفته شده حسابداري و به ترتيب تاريخ وقوع در آن ثبت نمايند. درج تعداد و مشخصات دفاتر ماخوذه براي استفاده در هر سال مالي، در اظهارنامه مالياتي مربوط به آن سال الزامي است. کلیه شرکت ها باید عدم فعالیت خود را به اداره مالیات اعلام کرده و دفاتر پلمپ شده خود را به صورت خالی به اداره تسلیم نمایند.

جهت اعلام عدم فعالیت باید تشکیل پرونده دارایی نموده و بدون تشکیل پرونده عدم فعالیت معنایی ندارد. مجموع مبلغ فروش کالا و خدمات سال قبل بر اساس فعالیت مودی در سال قبل می باشد. در مواردی که صرفا ارائه خدمات باشد، ۵۰% مبالغ تعیین شده ملاک عمل می باشد. با توجه به نیازهای اختصاصی شما، به شما در انتخاب بهترین راهکارها کمک کنیم. در قسمت جمع سطور، دو ردیف می باشد که ردیف بالا مربوط به جمع صفحه و ردیف پایین مربوط به جمع صفحه با صفحه قبل می باشد. در ضمن در خبرنامه عضو شوید تا جدیدترین اطلاعات از همین طریق برای شما ایمیل شود.