دانستني هاي مالياتي قسمت سيزدهم اهم نکات در نگهداري و تحرير دفاتر قانوني

یکی دیگر از دلایل اهمیت دفاتر قانونی، انعکاس تمام جزئیات مربوط به رویدادهای مالی در تمام ابعاد است. اطلاعاتی مثال تاریخ، مقدار معامله، بدهکاری و بستانکاری هر حساب در دفاتر قانونی مشخص هستند. دفاتر قانونی باید در انتهای هر سال مالی توسط کارشناس مالیاتی بررسی و تایید شود ،اما در بعضی از موارد به علت رعایت نکردن موارد قانونی و وجود بعضی از مشکلات این دفاتر بوسیله کارشناس مالیاتی رد می شوند که به این حالت رد دفاتر گفته می شود . خوب است بدانید که تحریر ‌‌دفاتر حسابداری کل و روزنامه به صورت ماهانه انجام می‌شود. در این شیوه، از ذکر حساب‌های معین خودداری کرده، اما سایر حساب‌ها وارد دفتر خواهند شد. به عبارتی، اطلاعات باید از اسناد حسابداری به دفتر روزنامه منتقل شوند و سپس از آنجا به دفتر کل انتقال ‌یابند.

  • الف) با توجه به بند three ماده 542 ق.ت، تاجری که دفتر نداشته باشد یا دفاتر او ناقص یا بی ترتیب باشد ممکن است ورشکسته به تقصیر شناخته شود.
  • چون درسال ۹۳ بیشتر حسابهای درآمد هزینه و نقدی مورد رسیدگی ممیز است به نظر بنده خیر مشکلی برای بحث مالیاتی ندارید ولی درکل اگر بخواهید ازاین دفاتر برای حسابهای شرکت با مانده های غیر واقعی استفاده کنید دچار مشکل خواهید شد.
  • در این پست، پس از معرفی ‌‌دفاتر حسابداری و انواع مختلف آن، با نحوه تحریر این دفاتر آشنا خواهید شد.
  • تمام شرکت ها با توجه به قوانین و نوع نوشتاری که در دفاتر قانونی ملزم به رعایت آن هستند، موظفند تمام فرآیندهای مالی خود را به صورت پشت سر هم و کاملا مرتب در دفاتر ثبت نمایند.
  • حسابداران رکن اصلی شرکت های بازرگانی، تجاری و غیره محسوب می شوند؛ حسابداری زبان تجارت است و بدون وجود این علم نمی‌توان به صورت گسترده تجارت کرد.

تاجایی که اطلاع دارم این دفاتر موقع ایجاد درآمد و هزینه ثبت دارند و گردش حساب تنخواه ثبتی ندارد. ۳-اجباری نیست ولی درصورت نیاز باید نرم افزار را به دارایی معرفی کنید. ۱- چنانچه شرکت دایر است ولی به خاطر شرایط بازارکارکردی ندارید الزاما می بایست اظهار نامه ارسال کنید. ۲-اگر در دوره تاخير، گردش مالي خصوصا در حسابهاي بانكي داشته باشيد درصورت رسيدگي مميز مشمول رد دفاتر خواهيد شد. دفاتر روزنامه وكل تاموقعي كه از طرف اداره امورمالياتي مطالبه نشوند تحويل كسي نمي شود. البته بنظر می رسد با توجه به آنچه که نوشتی یقینا ماموران رسیدگی کننده دفاتر را غیر قابل رسیدگی اعلام و به هیات بند ۳ ماده ۹۷ ارسال می نمایند .

چه زمانی باید جهت اخذ دفاتر قانون حسابداری اقدام نمود؟

با سلام و احترام ، اینجانب در سال ۹۱ به دلیل اشکال در دفاتر و عدم ارائه تراز علی الراس گردیدم که در نهایت با پرداخت جریمه و احتساب مالیات پرونده سال ۹۱ بسته شد. برای سال ۹۲ به دلیل عدم فعالیت شرکت اظهارنامه سفید به دارائی ارائه گردید. حال کارشناس دارائی ادعا نموده که چون در سال ۹۱ تراز نداشته اید و موجودی پایان دوره را اعلام ننموده اید لذا برای دارائی محرز نیست که در سال ۹۲ فروش نداشته اید . در صورتیکه اینجانب یکبار در سال ۹۱ و به دلیل عدم ارائه تراز مشمول جریمه گردیده ام.لطفا راهنمائی بفرمائید. کلیه شرکت ها ثبت شده موظف به اقدام جهت پلمپ دفاتر قانونی در تاریخ تعیین شده می باشند به این معنی که در زمان ثبت شرکت، دفاتر قانونی به تاریخ روز را درخواست نمایند و دفاتر سال بعد را تا اسفند ماه سال قبل پلمپ نمایند. در رابطه با دفتر قانونی (پلمپ شده) دفاتر کل و روزنامه در سطح حساب کل نگارش می شوند ولی دفاتر داخلی با توجه به اینکه باید حسابداران به جزئیات حساب نیز دسترسی داشته باشند تا سطح تفضیلی نگارش می شوند.

در واقع رویدادهای مالی بعد از اینکه در اسناد حسابداری ثبت شدند و به تایید مدیریت رسیدند در دفاتر حسابداری که توسط قانون تعیین شده است ثبت و نگهداری می شوند. به این دفاتر که توسط قانون مورد تایید است در اصطلاح دفاتر حسابداری یا دفاتر قانونی حسابداری می گویند. از اقدامات بعد از ثبت شرکت، ملزم به تشکیل پرونده دارایی در اداره مالیات می باشند. در قانون مالیاتی های مستقیم شرکتها بعد از تاسیس آنها در اداره ثبت شرکتها 2 ماه فرصت دارند. کلیه شرکتهای که مشمول قوانین مالیاتی می باشند ضروری است که دفاتر قانونی پلمپ را از اداره مالیاتی تهیه کرده و تمام فعالیتهای اقتصادی را در آن درج نمایند.

جریمه خط خوردگی دفاتر قانونی

در دفتر روزنامه عمومی تمامی معاملات و عملیات های مالی ثبت می‌شود ولی در دفتر روزنامه اختصاصی فقط نوع خاصی از معاملات و عملیات مالی ثبت و نگهداری می‌شود. از انواع دفتر روزنامه اختصاصی می‌توان دفتر روزنامه خرید، دفتر روزنامه فروش و…. استفاده از دفتر روزنامه مزایای زیادی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان موارد زیر را نام برد.

مراحل پلمپ دفاتر قانونی در سامانه اداره ثبت شرکت ها

دفاتر قانونی به دفاتر روزنامه و کل و مشاغل اطلاق می شود که هر مجموعه اقتصادی که مشمول قانون مالیات مستقیم است بایستی روند مالی خود را در این دفاتر پلمپ شده ثبت کرده و نگهداری کند. حتی پس از صدور برگه تشخیص و پرداخت مالیات و دریافت مفاصا حساب نیز بهتر است دفاتر نگهداری شود. تمامی شرکت ها، موسسات و سازمان هایی که مشمول قوانین مالیاتی باشند باید امور مربوط به پلمپ دفاتر مالیاتی را در اولویت کارهای خود قرار دهند.

پس از ارسال و پست مدارک ، می بایست بارکد پستی و تاریخ تحویل مدارک به پست در سامانه وارد شود. پلمب دفاتر جزء قوانین می باشد و الزامی است.در صورت عدم اجرا جریمه مالیاتی مشمول شخص یا شرکت مربوطه می شود.شرکت هایی که فعالیت ندارند نیز باید دفاتر مالی خود را تهیه و جهت ثبت عدم فعالیت خود،دفاتر را به صورت سفید به اداره مالیات تحویل دهند. تمامی سازمان ها اعم از موسسات و یا شرکت ها در زمان ثبت ،چنانچه شامل قوانین مالیاتی باشند می بایست جهت اخذ پلمب دفاترخود اقدام نمایند.تا بتوانند کلیه حساب های مالی خود را تحویل سازمان امور مالیاتی دهند. در مورد ترتیب نوشتن حسابها در دفتر کل باید بدانید بعد از ستون شرح یک ستون کوچک به نام عطف وجود دارد که در آن شماره صفحه دفتر روزنامه که رویداد مالی اتفاق افتاده ثبت شده است نوشته خواهد شد. ثبت اطلاعات و رویدادهای مالی در هر موسسه و مجموعه‌ای از اساسی‌ترین و مهم‌ترین نکاتی است که باید به آن توجه ویژه‌ای داشت.

دفاتر حسابداری اطلاعات مالی را به ترتیب زمان رخداد دسته بندی می کنند و در دسترسی های بعدی اطلاعات خوبی به کاربر ارائه می کنند. شما در سال مالی مشابه برای هر تراز سند جداگانه ثبت برند ای ثبت می کنید و گردش ها در دفاتر ثبت می کنید. در صورتی تاریخ پلمب دفاتر شما برای مثال اول اردیبهشت باشد و تاریخ اولین ثبت در دفاترتان قبل از آن باشد مسلما دفاتر رد میشود.

پس همانطور که عرض کردم می توانید پرداخت وجوه هزینه ها را از محل جاری شرکاء در نظر گرفته و در دفاتر نیز چون مدارک مثبته هزینه ها به نام شرکت می باشد به راحتی هزینه های خود را ثبت نموده و پرداخت آن را به حساب جاری شرکا منظور فرمایید. لطفاً توجه داشته باشید که در هنگام نگارش دفاتر نهایت سعی و دقت خود را بکار گیرید تا میزان اشتباهات را به حداقل ممکن برسانید. در ثبت تغییرات شرکت مورد این موضوعی که شما فرمودید، خیر مشکلی ندارد می توانید ثبت بدهکار جا مانده را در انتهای ثبتهای بستانکار ثبت نمایید. در خصوص نرم افزار هلو با توجه به اینکه شما فرمودید در خصوص پخش محصولات فرهنگی فعالیت دارید، این نرم افزار نسخه مخصوص پخش را تولید کرده که با مراجعه به سایت شرکت طرفه نگار می توانید نسبت به تمامی نرم افزارهای موجود این شرکت آگاهی یابید.

کار را مشکل کردی ، البته می توانی دفتر جدید بگیری تحریر هم کنی ولی بگویم تاخیر پلمپ داری و یقینا” دفاتر بی اعتبار و به هیات موضوع بند ۳ ماده ۹۷ ارسال خواهد شد . تمامی این موارد جزئی از قوانین می باشد و در صورت بی توجهی مشمول جریمه مالیاتی خواهد شد. به این نکته توجه داشته باشد که اساس کار نگارش دفاتر گزارشات دریافتی از نرم افزارهای حسابداری است.

در خصوص اظهارنامه پلمپ دفاتر، هم برای سال ninety eight درخواست دفتر دادم هم ninety nine . طبق مفاد آئین اجرایی ماده 95 ق م م تاخیر مجاز در ثبت رویدادهای مالی 15 ثبت شرکت در تهران روز است چنانچه رویداد با اهمیتی بیش از حد مجاز در دفاتر قانونی ثبت شود . نگرفتن و یا تاخیر در اخذ و پلمپ دفاتر قانونی اشتباهی است خطرآفرین و تبعات قانونی و بار مالی به بار می آورد.

مبنای مطالعه شما قوانین مالیاتهای مستقیم که در پرتال intamedia است،باشد.کلا هر بخشنامه یا قانونی تصویب می شود در این پرتال می توانید آن را بیابید.موفق باشید. امید است با دقت مطالب فوق را خوانده باشید و شایستگی و صلاحیت خود را به خوبی با صحیح نوشتن دفاتر قانونی اثبات کنید. شما می توانید با آموزش مالیات و یا آموزش کامل امور مالیاتی ،دانشته های مالیاتی خود را تکمیل و از بروز چنین اشتباهاتی در محیط کار جلوگیری نمایید. 13- عدم ارائه آیین نامه با دستورالعمل های کار ماشین و برنامه های آن در مورد اشخاص که از سیستم های مکانیکی یا الکترونیکی استفاده می نمایند. 2021 © تمامی حقوق متعلق به شرکت حسابداری و موسسه حسابرسی اقتصاد قرن می باشد. اگر فعالیت‌های خود را طوری قلمداد نماید که گویا مشمول معافیت مالیاتی بوده است.