ثبت برند با راهنمای مراحل، مدارک و هزینه ثبت برند تجاری

یکی از پرتکرار ترین سوالاتی که در موسسه ایلیا پرسیده می شود این است که آیا یک برند را می توان کاملاً رایگان به ثبت رساند؟ در پاسخ این سوال باید بگیم که خیر. برند از ابتدا در پروسه طراحی و حتی برای تحویل و ارائه به جهت بازرسی در اداره ثبت علائم تجاری شما را با پرداخت هزینه هایی همراه خواهد کرد. بسته به این که شما شخص حقیقی یا حقوقی هستید یا تصمیم به ثبت شرکت فارسی یا انگلیسی گرفته اید. مدارک مورد نیاز متفاوت است که در ادامه آن ها را بررسی می نماییم. ، اگر صاحب یک کسب و کار هستید یا به تازگی قرار است صاحب کسب و کاری شوید، حتما تا به حال ثبت برند تجاری به گوشتان خورده است و به همین دلیل نیاز به آموزش جامع و اطلاع از قیمت ها داشته باشید.

  • امروزه ثبت برند مواد غذایی یکی دیگر از پر متقاضی ترین برند های درخواستی اشخاص حقیقی و حقوقی به شمار می رود.
  • ما در مقاله تخصصی زیر به شرح موضوعثبت برند خواهیم پرداخت تا راهنمای فوری و تخصصی شما در رابطه با مدارک، شرایط به همراه هزینه های ثبتی و مراحل ثبت برند باشد تا با ارائه آن راهنمای متقاضیانی که می خواهند فرآیند ثبت علامت و برند تجاری خود را به ثبت برسانند می شویم.
  • بعد از اینکه ثبت برند بلامانع تشخیص داده شد و اصل مدارک یا کپی برابر اصل آن به اداره تحویل داده شد، در سامانه ثبت برند به شما اجازه داده می شود که حق الثبت برند را پرداخت نمایید.
  • در این گونه موارد ، درج عبارتی دال بر اینکه درخصوص آن بخش از علامت حق استفاده انحصاری درخواست نمی‌شود، ضروری است.
  • ثبت علامت تجاری توسط افراد یا شرکت هایی انجام می شود که در خط تولید یا فروش محصولی فعالیت می کنند.

ثبت برند در زمینه محصولات غذائی که بسته بندی مخصوص در ظروف داشته باشد. این ها کلماتی هستند که در تجارت معمولا به توصیف محصول مورد نظر به کار می روند. مثل کلمه «شیرین» برای «شکلات» ولی موسسه ثبتی ذهن ناب راه حل هایی برای ثبت این موضوع دارد.

پس همیشه سعی کنید که زیبا کار کنید و خود را به دیگران زیبا نشان دهید این مساله تاثیر بسیار مثبتی در ذهن مشتریان به همراه خواهد داشت. پایه و اساس شروع هر فعالیت تجاری، انتخاب و ثبت نام تجاری (برند) آن برای جلوگیری از کپی برداری رقبا می باشد. هر تولید کننده یا صاحب کسب و کاری باید برای محصولات خود یک نام تجاری انتخاب کند تا کالاهای او توسط مشتریان شناخته و خریداری شوند. بر اساس قوانین اداره مالکیت صنعتی و علائم تجاری، زمان ثبت یک برند متغیر است، اما این کار بطور متوسط بین 45 تا 50 روز کاری به طول می انجامد. هر شخص با داشتن جواز کسب و یا کارت بازرگانی شخصی (حقیقی)، امکان ثبت 3 برند و با داشتن جواز کسب و یا کارت بازرگانی شرکتی (حقوقی)، امکان ثبت 10 برند را خواهد داشت. خیر؛ شما با داشتن جواز کسب، می توانید برند (نام تجاری) خود را به زبان فارسی و با داشتن کارت بازرگانی، به زبان لاتین ثبت نمایید.

همچنین همیشه برای ثبت برند لاتین مجبور به ارائه کارت بازرگانی نیستید. بلکه می توان اقداماتی را انجام داد تا بدون نیاز به ارائه کارت بازرگانی برند لاتین خود را ثبت کنید. هزینه ثبت برند برای اشخاص حقیقی و حقوقی با یکدیگر متفاوت است و به دلیل بالا تر بودن پرداختی های مربوطه من جمله حق الثبت و روزنامه رسمی ، ثبت برند برای حقوقی هزینه بیشتری دارد .

ثبت برند یا علامت تجاری بین المللی

شرکت‌ها را قادر می‌سازد محصولات‌شان را از یکدیگر متمایز سازند. اگر برند تکراری باشد توسط سامانه رد خواهد شد اما اگر جدید و متمایز باشد احتمال قبول آن افزایش می‌یابد. اگر بعد از یک ماه اعتراضی نشد مالک باید با ورود به سامانه برای صدور پروانه ده ساله انحصاری مبلغی را واریز کند. 5- با استفاده از اسامی خاص و ترکیبی شانس بالاتری برای ثبت وجود دارد. 4- مشابهت نزدیک 50% با برندهای ثبت شده از شانس کمتری برای ثبت برخوردار هستند.

ثبت برند

طبقه thirteen – اسلحه گرم؛ مهمات و انواع پرتابه (از قبيل موشك، خمپاره و غيره)؛ مواد منفجره؛ مواد وسايل آتشبازي. طبقه 8 – انواع ابزار و لوازم دستي (كه با دست كار مي‌كنند)؛ سرويس كارد و قاشق و چنگال، سلاح كمري، تيغ. طبقه 3 – تركيبات سفيدكننده و ساير مواد مخصوص شستشوي لباس؛ مواد مخصوص تميز كردن، براق كردن، لكه‌گيري و سائيدن؛ صابون؛ عطريات، روغن‌هاي اسانس، مواد آرايشي؛ لوسيون‌هاي مو؛ گرد و خمير دندان. تغییرات مربوط به نشانی رسمیت نخواهد داشت مگر اینکه به ثبت رسیده باشد.

چه زمانی عدم فعالیت شرکت را به مالیات اعلام کنیم ؟

یک نکته بسیار مهمی که وجود دارد این است که هنگام بررسی نام برند تجاری باید به آزاد بودن دامنه سایت هم توجه داشته باشید. پس در حال انتخاب یک برند هستید؛ با ابزار آنلاینی مانند Name Cheap بررسی کنید که آیا دامنه ی آن هم در دسترس است یا خیر. علاوه بر این باید نامی که انتخاب کرده اید را در شبکه های اجتماعی هم جستجو کنید.

اسناد واجب برای ثبت برند شامل مواردی است که هویت صاحب حقیقی برند و سهامداران صاحب حقوقی آن را ثابت می کند. همینطور اگر برند را برای یک فرد حقوقی ثبت کنید باید اسناد اصلی شرکت را هم در بین اسناد دیگر ارائه کنید. ثبت برند شرکت هایی که به تولید یا توزیع محصولات مختلف می پردازند، به صاحب برند برای استفاده از حقوق برند کمک می کند.بدون داشتن برند رسمی برای شرکت، در آینده مشکلات زیادی در راه تاجر خواهد بود. به طور مثال شرکت هایی که برند رسمی ندارند، اجازه شرکت در مناقصه هایی که از طرف دولت برگزار می شود، نخواهند داشت.و یا دریافت کمک های مالی از طرف موسسات مالی ممکن نخواهد بود. با توجه به چنین شرایطی هر تاجر برای پیشرفت در حوزه تجارت، برند خود را به صورت قانونی ثبت می کند.

در حالت کلی هر برند تنها ده سال انقضاء دارد و در هر دوره تمدید مبلغ حق الثبت از شما دریافت خواهد شد، لازم به ذکر است که در صورت دیر کرد برای پرداخت این هزینه جریمه خواهید شد و باید نصف هزینه حق الثبت را هم به عنوان جریمه بپردازید. در ابتدای اقدام به ثبت برند اظهارنامه ای تکمیل می شود که اعتبار برند ثبت شده از تاریخ تکمیل آن آغاز می شود و تا 10 سال ادامه دارد. پس از تکمیل مراحل قبل، پرونده‌ی شما جهت ثبت برند به اداره‌ی مربوطه ارسال می‌گردد. سامانه ثبت شرکت میزان زیر مجموعه هدلینگ مشاوره کسب و کار با نام موسسه خدمات اداری کـــاج می باشد. با سلام در بخش تکمیل اظهارنامه دو گزینه ای که فرمودید وجود ندارد احتمالا جایی اشتباه کرده اید، فقط یک گزینه دارد که در صورتی که برند شما لاتین باشد باید تیک آن را بزنید و کارت بازرگانی دارم را نیز تکمیل کنید.

اما تصور کنید که نام تجاری خود را ثبت نکرده اید و شخص دیگری که در ارائه چای در بازار رقیب شما به حساب می آید از این موضوع اطلاع پیدا می کند. در این حالت این شخص به سادگی می تواند محصولات خود را با نام تجاری شما به فروش برساند. مثلا در بند الف ماده 6 این کنوانسیون آمده است که اگر بدون اجازه مقامات مربوطه، از علائمی مانند پرچم، نشانه های رسمی، دولتی ، خانوادگی و..

برند را به مشتری ها شما را می شناساند و ثابت می کند که شما با سایر شرکت ها یا تولیدی ها تفاوت دارید. برند یا همان نام تجاری که فرد تاجر برای کالای خودش انتخاب می کند قوانینی دارد که فرد باید رعایت کند که آن ها در ادامه توضیح خواهیم داد. ثبت برند برای مشاغل زیادی از اصول اولیه کار به حساب می آید چون حقوق کار و تجارت فرد و شرکت زمانی متعلق به او می باشد که نام تجاری خود را ثبت کرده باشد. در حال حاضر دیجیتال مارکتینگ به دلیل هزینه پایین و ورودی زیاد مورد توجه بسیاری از شرکت هاست و تمامی کسب و کارهای سنتی نیز باید از این روش استفاده کنند تا ورودی و درآمد خود را افزایش دهند. برندسازی اینترنتی در ابتدا می تواند شما را به جامعه هدف بشناسند و بعد از این که خوب شناخته شدید و از این مسیر توانستید درآمد زیادی کسب کنید نوبت آن فرارسیده که نمایندگی های متعدد در شهرهای مختلف بگیرید تا خود این نماینده ها برای شما ورودی و مشتری بیشتری بیاورند. بعد از ارائه سند پرداخت هزینه اظهارنامه، برای انتشار یک اعلامیه در روزنامه اقدام کنید.

تقریبا پس از گذشت ۳۰ روز کاری ، باید هزینه حق الثبت نام تجاری پرداخت شود. لازم به ذکر است که هزینه مربوط به حق الثبت در ازای یک طبقه برای متقاضیان حقیقی، ۱۲۰۰۰۰ تومان و برای شخص حقوقی ۲۴۰۰۰۰ تومان می باشد. البته به ازای هر طبقه که اضافه شود هزینه حق الثبت بالاتر می ‌رود . داشتن علامت تجاری مگر در مواردی که دولت الزام بگذارد، اختیاری است و طبق مقرراتِ قانون ثبت ثبت تغییرات علایم و اختراعات ایران به ثبت می‌رسد. حق استفاده از برند منحصراً در اختیار کسی است که آن را در اداره مالکیت صنعتی ثبت کرده باشد. می توانید با مشاوران برندینگ در خصوص نحوه ی استعلام نام برند مشورت بگیرید، سایت های بسیاری به صورت رایگان و آنلاین این کار را برای شما انجام داده و به راحتی و در کمترین زمان ممکن می توانید نام تجاری مد نظر خود را استعلام بگیرید.

ولی قبل از ورود به سامانه توجه داشته باشید که موارد قانونی و تائیدیه های لازم را اطلاع دارید که منجر به چندباره کاری برای شما نگردد. در صورتی که در اظهارنامه ارسال شده به مالکیت معنوی نواقصی باشد و یا کمبود مدارکی وجود داشته باشد این ابلاغیه برای متقاضی به نمایش گذاشته می شود و می بایست نواقص اعلام شده را رفع نمود و بدون پرداخت هزینه مجدد برای کارشناس ارسال نمود تا بررسی مجدد انجام گیرد. لازم به ذکر می باشد هر اظهارنامه برند فقط یک بار قابلیت بررسی مجدد را دارد. تمامی برند ها و علائم تجاری که در موارد غیرقابل ثبت نباشند برند های قابل ثبت می باشند و بعد از گذراند مراحل قانونی و پرداخت های اداره مالکیت معنوی ثبت می گردد.