سوالات متداول فرآیند ثبت شرکت دانش‌بنیان

پس از ثبت شرکت و رسمیت یافتن وجود یک شخصیت حقوقی و داشتن شناسه ملی باید وارد سایت شرکت دانش بنیان شد و با توجه به شاخص ها و صلاحیت ها شرکت مورد ارزیابی قرار می گیرد. اگر شرکت دانش بنیان به ثبت برسد مزایایی را به دنبال خواهد داشت که یکی از آنها دارا شدن امتیازات دولتی خاص به مدت ۲۰ سال می باشد از جمله معافیت از مالیات، عوارض مالیاتی گمرکی و سود بازرگانی. حضور اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها در شرکت‌های دانش‌بنیان و سهامداری دانشگاه‌ها در شرکت‌ها ضروری نیست و شرکت‌های فاقد اعضای هیأت علمی نیز می‌توانند بر مبنای معیارهای ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان، مشمول استفاده از حمایت‌های قانون شوند.

شرکت هایی که در زمینه ی گسترش و کاربرد اختراع و نوآوری و تجاری سازی نتایج تحقیق و توسعه شامل طراحی و تولید کالا و خدمات در حوزه فناوری های برتر و با ارزش افزوده بالا فعالیت می کنند، شرکت دانش بنیان محسوب می شوند. (ماده ۲ قانون حمایت از شرکت ها و موسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری ها و اختراعات مصوب ۱۳۸۹ مجلس شورای اسلامی) . با آکامی آسان ثبت همراه باشید و با نحوه ی ثبت شرکت دانش بنیان آشنا شوید. شرکت های دانش بنیان با هدف هم افزایی علم ، ثروت ، توسعه اقتصاد دانش محور و استفاده بهینه از پتانسیل های دانشگاه ها و موسسات پژوهشی مورد تایید وزارت علوم تحقیقات ایجاد می گردند.

لذا درباره ی امکان استفاده از مزایای قانونی در زمان ثبت شرکت ،نمی توان اظهار نظر کرد و ارزیابی بر مبنای عملکرد شرکت ها پس از ثبت و فعالیت شرکت انجام می شود. از اینرو در واقع شرکتی دانش بنیان خواهد بود که محصولات و خدمات تولیدی آن در بستر فناورانه و با ارزش افزوده فراوان باشد. هر چه میزان نیاز عمومی کشور و زمینه کمبود تکنولوزیکی بومی کشور برای محصول یا خدماتی بیشتر باشد ، نتیجتا شرکت های پیشرو در پژوهش میزان تحقیق و توسعه خود را بیشتر خواهند ثبت برند تجاری نمود و در این میان کالاها و محصولاتی با ارزش افزوده والا خلق شده که باعث اشتغال زایی پایدار در کشور و قطع وابستگی این مرز و بوم به بیگانگان می گردد. تقویت اقتصاد ملی کشور، تقویت دفاع ملی کشور ،اشتغال زایی، ارتقای سطح طرح ها از نمونه ی صنعتی و یا ارتقا سطح تکنولوژی ، ارتقا از نمونه ضمیمه ی صنعتی محصول به نمونه ی صنعتی و تولیدی طرح هایی که از پتانسیل لازم و توان بالقوه جهت تجاری سازی و رسیدن به فناوری برتر در جهت اشتغال زایی، کسب درآمد و …

  • لذا برای تأسیس یک شرکت یا موسسه دانش بنیان، شرکت ها و موسسات ابتدا باید در اداره ثبت شرکت های سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ثبت شوند.
  • با معرفی شرکتهای خارج از پارک علم و فناوری به سازمان امور مالیاتی کشور، این شرکتها نیز این امکان را دارند که طبق قوانین مصوب از معافیتهای مالیاتی در نظر گرفته شده بهرمند شوند.
  • هر ۲ سال یک کالای دانش‌بنیان جدید عرضه شود یا کالای موجود به‌روزرسانی‌های کلی دریافت کند.
  • 2- حداقل 3 سال سابقه فعالیت کاری یا علمی در حوزه فعالیت شرکت و یا سابقه مدیریتی داشته باشند.

معرفی به صندوق نوآوری و شکوفایی تا طرح خود را به آن صندوق ارائه کنند و از تسهیلات مربوطه با توجه به اساسنامه صندوق استفاده نمایند. پس از ورود اطلاعات توسط شرکت‌های متقاضی در سامانه، دبیرخانه كارگروه آنها را برای كارگزاران مربوطه ارسال می‌كند. نتایج بررسی كارگزاران، توسط دبیرخانه کارگروه برای تصمیم‌گیری نهایی به كارگروه ارجاع می‌شود. شرکت‌های دولتی، موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی، شرکت‌ها و موسساتی كه بیش از پنجاه درصد از مالكیت آنها متعلق به شرکت‌های دولتی و موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی باشد، مشمول حمایت‌های این قانون نیستند.

در نتیجه شرکت های دانش بینان تولید کننده علم و دانش هستند و پیرامون بهبود و توسعه کشور تلاش می کنند و در نتیجه محصول این شرکت ها یا دستاوردهای علمی و تحقیقاتی است و یا مشاوره و توسعه سایر شرکت ها بر مبنای فرآیند ها و ایدئولوژی های علمی جدید. شرکت دانش بنیان باید تولید کننده کالا یا کالاهای دانش بنیان طبق فهرست کالاهای دانش بنیان مصوب کارگروه باشد که در 2 سال گذشته آن ها را در قالب کالاهای جدید یا ارتقاء یافته عرضه کرده و دانش فنی آن را بواسطه انتقال یا ایجاد دانش فنی، از طریق فعالیت‌های تحقیق و توسعه، نهادینه کرده است. در پایان متقاضی ثبت شرکت دانش بنیان پس از تولید کالاها و خدمات بر مبنای آیین نامه مصوب کارگروه، ارزیابی شده و برای یک مدت محدود می­‌توانند از تسهیلات و مزایای قانون استفاده کنند. این اطلاعات ثبت شده توسط چند نهاد و مجموعه مشخص مثل معاونت علمی و فناوری نهاد ریاست جمهوری و کارگروه تشخیص و ارزیابی صلاحیت، بررسی خواهند شد. بررسی این گروه‌ها بر طبق شاخص‌های ذکر شده در آیین‌نامه تشخیص صلاحیت شرکت‌ها و موسسه‌های دانش بنیان است و در صورت کسب امتیازهای لازم، نشان شرکت دانش‌بنیان به شرکت اعطا شده و در یکی از دسته‌بندی‌های اصلی این نوع شرکت‌ها قرار خواهید گرفت.

گام دوم ثبت شرکت دانش بنیان

و سپس شرکت را به شرکت دانش بنیان تبدیل نمایید باید بدانید از همان ابتدا بهتر است اعضای اصلی هیئت مدیره مطابق با قوانی دانش بنیان انتخاب شوند یعنی دو سوم آن ها دارای مدرک حداقل کارشناسی ، سه سال ساقه در حوزه مربوط به موضوع فعالیت و…. یکی دیگر از سوال هایی که در رابطه با ثبت شرکت دانش بنیان باید به آن دقت داشته باشید، تسهیلاتی است که برای این شرکت ها در نظر گرفته اند. به طور کلی همانطور که در مطالب بالا هم به آن اشاره کرده ایم، یک شرکت دانش بنیان می تواند تاثیرات مثبت بسیاری بر روی اقتصاد کشور داشته باشد، از این رو برای ثبت چنین شرکت هایی تسهیلاتی ویژه را در نظر گرفته اند. در ابتدا لازم است کسانی که قصد اخذ مجوز شرکت دانش بنیان دارند در آغاز شرکتی را در اداره ثبت شرکت ها به ثبت برسانند. معافیت مالیاتی شرکت دانش بنیان، عوارض، ‌حقوقی گمرکی، سود بازرگانی و عوارض صادراتی به مدت پانزده سال.

در قدم اول همانطور که گفتیم باید مثل دیگر شرکت ها تجاری و حقوقی و… در اداره ثبت شرکت ها یک شخص حقوقی به ثبت برسد. اعضای هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت نباید هیچ گونه مسئولیتی در دانشگاه داشته باشند. دانشگاه‌ ها و واحدهاي پژوهشي پس از دریافت مجوز تاسيس شركت‌ دانش‌ بنيان، در آيين ‌نامه‌ مالي و معاملاتي خود در هيات امنا، مي‌توانند فعالیت خود را آغاز نمایند.

ثبت شرکت دانش بنیان

اگر تصمیم دارید که یک شرکت دانش‌بنیان ثبت نمایید، علاوه بر رعایت قوانین عمومی، باید در بین ۳ دسته قانون اختصاصی، یکی از آن‌ها را نیز اجرا نمایید. ممکن است با وجود این تسهیلات تصور شود که شرکت‌های دانش بنیان دولتی هستند، اما باید بدانید که طبق قانون، انواع شرکت‌های دولتی، نهادها و موسسه‌های عمومی غیر دولتی شامل این قوانین ثبت شرکت نخواهند بود. شرکت‌های دانش‌بنیان کاملا خصوصی بوده و ارائه این تسهیلات صرفا برای ارزش‌گذاری بیشتر به این مجموعه‌ها و البته ایجاد پیشرفت‌های فنی و تکنولوژی برای تمام جامعه است. شرکت های دانش بنیان باید شاخص هایی را احرازنمایند تا در نهایت شرکت دانش بنیان شناخته شوند و از تسهیلات مربوط به دانش بنیان شده برخوردار شوند.

باید کالا را در حد نمونه آزمایشگاهی با هدف تولید و فروش ساخته و ارائه نمایند. در این قسمت باید محصول ساخته‌شده را در سامانه ثبت کرده و تمام اطلاعات اختصاصی مرتبط با آن را درج کنید. مواردی هم‌چون مالکیت فکری، عنوان نوآوری و حتی زمان تقریبی دست‌یابی به نوآوری، جزو موارد مهمی است که باید در این بخش ثبت شوند. پس از ثبت شرکت در دفتر ثبت شرکت‌ها، به سایت Daneshbonyan.isti.ir مراجعه کنید. در این بخش بهتر است ابتدا تمام قوانین و شرایط را مطالعه کرده و سپس ثبت شرکت خود را آغاز نمایید. 3-پس از دریافت نامه از صندوق، می بایست پرسشنامه ها از طریق سامانه صندوق نوآوری و شکوفایی تکمیل گردد.

شرکتهایی که در پارک های علم و فناوری مستقر هستند، می توانند از تسهیلات معافيت مالیاتي برخوردار بوده و جهت بهره مندی از این حمایت نیازی به ثبت نام در سامانه ارزیابی و تشخیص شرکتها و موسسات دانش بنیان را ندارند. البته این شرکتها برای استفاده از دیگر حمایتهای قانونی از قبیل دریافت وام از صندوق نوآوری و شکوفایی، استقرار در شعاع داخل شهرها و … لازم است در سامانه ارزیابی و تشخیص شرکتهای دانش بنیان ثبت نام نموده و توسط این کارگروه ارزیابی گردند. شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان شرکت یا مؤسسه خصوصی یا تعاونی است که به منظور هم‌افزایی علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش محور، تحقق اهداف علمی و اقتصادی (شامل گسترش و کاربرد اختراع و نوآوری) و تجاری سازی نتایج تحقیق و توسعه (شامل طراحی و تولید کالا و خدمات) در حوزه فناوری‌های برتر و با ارزش افزوده فراوان به ویژه در تولید نرم افزارهای مربوط تشکیل می‌شود . اگر برای ثبت و تاسیس شرکت دانش بنیان سوال و ابهامی باقی مانده ، پرسش‌های خود از طریق تماس تلفنی با ثبت دانا مطرح کنید. بنیاد ملی نخبگان نیز در سطح وظایف و ماموریت‌های خود،‌ پاسخگوی پرسش‌های علاقمندان به ثبت شرکت دانش بنیان خواهد بود.

منطقه ی ازاد تجاری ارس

دست اندر کاران این قبیل شرکت ها توجه داشته باشند که حداکثر سن در نظر گرفته شده برای پیوستن شرکت ها به گروه شرکت های دانش بنیان 3 سال است. از روی دیگر این شرکت ها می بایست حداقل با 2 نیروی فعال که به صورت پاره وقت در شرکت مشغول به کار هستند درخواست ارزیابی به نهاد مربوطه را صادر نمایند. ب) تولید و ساخت تجهیزات و یا سرویس هایی که شرکت دانش بنیان قصد دارد با توسل به آن به تولید کالا و خدمات مربوطه بپردازد حداقل 50 % از درآمد یک دوره ی مالی یک ساله را به خود اختصاص دهد. لازم است که شرکت در اظهارنامه مالیاتی این بند را به صورت شفاف قید نماید. برای ثبت تغییرات مراحلی وجود دارد که در صورت تمایل به اخذ مجوز باید آن‌ها را طی کرد. در ابتدا باید یک شرکت معمولی در اداره ثبت شرکت‌ها ثبت شود و سپس می‌توان آن را به یک شرکت دانش بنیان تبدیل کرد.

اگرهمین الان کسی بخواهد تا یک چنین شرکتی تاسیس کند باید چه کند؟

چنانچه سهام دانشگاه ۵۰% یا بیشتر باشد،شرکت دانش بنیان شرکتی دولتی است.(مهمترین اصل شرکت دانش بنیان دولتی ، اصل خدمات علمی ،فنی و تحقیقات می باشد). شرکتهایی که در پارک علم و فن آوری مستقر می باشند باز هم باید در مراحل ارزیابی قرارگیرند. حضور اعضای هیات علمی درشرکتها می تواند کمک شایانی برای ارزیابی شرکت دانش بنیان کند . این نوع شرکت در حقیقت شرکتی است که علاوه بر تولید و فروش محصولات در بستر فناو ری برتر ، سرمایه گذاری زیادی در بخش منابع انسانی و تحقیق و پژوهش مجموعه خود نموده و با جذب متخصصین اقدام به تولید و یا ارتقای کالا و خدمات این گروه محصولات می گردد . حال نکته اینجاست که چه زمینه فعالیت شرکتی در حوزه فعالیت فناورانه بادرجه بالا قرار دارد ؟ در پاسخ به این سوال باید گفت شرکتی که محصولات و خدمات آن جزو فهرست کارگروه دانش بنیان کشور باشد که در ادامه مقاله به آن به تفضیل خواهیم پرداخت. در صورت عملی شدن ایده شرکت های دانش بنیان باید این شرکت ها محصولاتی را ارائه نمایند که نیاز به تحقیق و توسعه متوالی داشته باشد و اینگونه نباشد که با یک بار رونمایی و تجاری شدن قابلیت رشد و بهبود دیگر نداشته باشد و با تحقیق و توسعه بهتر نشود.

اگر بتوانید ایده خود را به صورت آزمایشگاهی تولید کنید در این راه موفق کارچندان دشواری نخواهید داشت. شرکت هایی که دانشگاه ها نیز در آن مالکیت دارند و سهام دانشگاه ۵۰% یا بیشتر باشد، جزو شرکت دانش بنیان دولتی است. ( شرکت‌های دانش‌بنیان «تولیدی نوع 2» و «نوپا نوع 2»، مشمول استفاده از معافیت مالیاتی نمی‌باشند).